Evolutie van de freelance markt in Vlaanderen
127.000 freelancers zijn actief in Vlaanderen. Remi Maddens vertelt hoe de freelance markt evolueert en hoe je daar als freelancer en als bedrijf op kan inspelen.
Lees artikelMet content marketing kun je jouw verkoopcijfers doen stijgen en een trouw klantenbestand opbouwen. Met dit handig stappenplan van CrossCast ga je meteen aan de slag. Zo kun jij de juiste content op het juiste moment aan (toekomstige) klanten aanbieden.
De voordelen van content marketing
Als je start met content marketing zonder duidelijk plan, komt jouw content misschien niet bij je (potentiële) klanten terecht of zijn ze misschien niet echt geïnteresseerd in wat jij te vertellen hebt. Bovendien ga je zonder plan niet efficiënt te werk, waardoor je al snel (te veel) content schrijft zonder resultaat.
Ons plan van aanpak maak je in 5 stappen:
Wie wil je met je content bereiken? En waar is die doelgroep naar op zoek? Door je doelgroep te analyseren, kun je die opsplitsen in categorieën. Zo kun je veel gerichter naar elke categorie communiceren.
Stap 1: verzamel gegevens
Volgende gegevens kunnen handig zijn om je doelgroep beter te leren kennen: leeftijd, regio, geslacht, inkomen, opleiding, beroep, etniciteit, burgerlijke staat en aantal kinderen.
Enkele manieren om informatie te verzamelen:
Stap 2: analyseer
Welke factoren zijn voor jouw bedrijf van belang? Richt je je bijvoorbeeld hoofdzakelijk op de regio Oost-Vlaanderen? Is je product vooral bedoeld voor jonge moeders?
Zo probeer je meer inzicht te krijgen in de persoonlijkheid, waarden, interesses en het gedrag van jouw doelgroep.
Stap 3: maak je doelgroep concreet met persona’s
Om je doelgroep concreet en tastbaar te maken, werk je persona’s uit. Een persona is een uitgewerkt profiel van een persoon die (een segment van) je doelgroep vertegenwoordigt.
Er is discussie over de relevantie van persona's, maar wij vinden het een handig principe om je doelgroep tastbaar te maken, zodat je iemand concreet voor ogen hebt die je wil bedienen. Ervaring leert dat persona's het denkwerk vereenvoudigen en leiden tot een concretere omschrijving van de doelgroepen.
Wat wil je bereiken? Bepaal vooraf een meetbare doelstelling. Zo kun je achteraf controleren of je inspanningen succesvol zijn. Bovendien ga je dan ook gerichter naar die doelen toewerken.
Bekendheid van je merk vergroten
Een groter publiek kun je bereiken met content die de aandacht trekt van zoveel mogelijk lezers. Video is daarvoor bijvoorbeeld heel geschikt, naast het optimaliseren van je content voor zoekmachines (SEO).
Meer potentiële klanten aanspreken
Wil je je contactenlijst uitbreiden en meer potentiële klanten aanspreken? Dat kan met freemium content, bijvoorbeeld een e-book dat bezoekers van je website enkel kunnen downloaden als ze hun e-mailadres ingeven.
Verkoop laten stijgen
Natuurlijk wil elk bedrijf meer verkopen. Daarvoor heb je content nodig die je doelgroep overtuigt om voor jouw product of dienst te kiezen: een getuigenis, een demonstratievideo of review van je product of dienst.
Een band met je klanten opbouwen
Door je klanten relevante, waardevolle content aan te bieden, bouw je met hen een band op. Dat kan met een videotutorial, een webinar, een exclusieve deal of een interessant blogartikel.
Bepaal welke onderwerpen je wilt behandelen, in welke vorm (artikel, video, podcast, post voor social media ...) je deze onderwerpen zult bespreken en wie daar wanneer voor zal zorgen.
Opgelet: een contentplan is geen statisch document. Plan regelmatig een redactievergadering in om je planning aan te vullen en bij te schaven indien nodig. Het meest praktisch is een gedeeld document (bijvoorbeeld in Office 365 of Google Drive).
Veel bedrijven publiceren hun content op hun website en wachten vervolgens gewoon af. Terwijl je veel meer resultaat behaalt als je nieuwe blogartikels actief promoot via e-mail en social media.
Deel je content meer dan één keer
Veel bedrijven zijn bang om ‘spammy’ over te komen. Maar ze vergeten dat hun posts telkens maar door een klein deel van hun volgers wordt opgemerkt. Zeker in het geval van Twitter is de kans klein dat één gebruiker al je tweets ziet.
Maak je content deelbaar
De beste promotie? Dat is content die je volgers delen met hun eigen netwerk. Zorg ervoor dat je lezer niet op zoek moet gaan naar de ‘Share’-button. En wees ook niet bang om je volgers af en toe eens om een ‘share’ of ‘retweet’ te vragen.
Focus op de juiste kanalen
Afhankelijk van je doelpubliek en je sector, zullen sommige kanalen betere resultaten opleveren dan andere. Welke kanalen voor jou interessant zijn, kun je achterhalen via Google Analytics of andere analysetools.
Investeer in betaalde advertenties
We stellen per doelstelling een aantal vragen die je kunnen helpen je scores te verbeteren:
Merkbekendheid vergroten (brand awareness creëren)
Meer potentiële klanten aanspreken (leads genereren)
Verkoop laten stijgen (meer conversie)
Een band met je klanten opbouwen (retentie)
Dit stappenplan is bedoeld als een leidraad voor wie wil starten met content marketing. Maar je hoeft dat niet alleen te doen.
Veel bedrijven schakelen wel eens tijdelijke experten in voor hun digitale marketing. Daarbij is het belangrijk om het juiste talent te vinden dat jouw vooropgestelde doelstellingen realiseert én waarmee het klikt.
Wil je hulp krijgen van een freelance content marketeer met wie het klikt? Wij stellen ons freelance talent graag ter beschikking.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.