Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier

E-mailmarketing: je contactenlijst segmenteren

Bij een e-mailcampagne wordt heel veel tijd besteed aan de tekst en het design. Maar wat met de lijst van bestemmelingen? Iedere (potentiële) klant in je contactenlijst heeft zijn eigen interesses, problemen, noden en voorkeuren. Waarom zou je dan naar elk van hen dezelfde e-mail sturen?

Segmentatie houdt in dat je je doelgroep opsplitst in verschillende categorieën en meerdere versies maakt van je e-mail om naar die verschillende categorieën te sturen. Zo kan je je doelgroep erg gericht aanspreken.

Voor je contactenlijst kan segmenteren, ga je na:

  • over welke data je allemaal beschikt,
  • welke data relevant is voor je doelstelling.   

Voorkeuren en interesses

Wanneer je lezer zich inschrijft voor je nieuwsbrief of een account aanmaakt op je website, kan je hem vragen om zijn voorkeuren.

  • In welke product(en)/welke dienst(en) in je assortiment is hij geïnteresseerd? Bijvoorbeeld: damesschoenen, sportbenodigdheden, design-meubilair …
  • Wat is zijn kleding-/schoenmaat?
  • Hoe vaak wil hij een e-mail te ontvangen?

Met een aantal gerichte e-mails kan je heel eenvoudig inspelen op deze interesses en voorkeuren. Bijvoorbeeld:

  • Hou klanten op de hoogte van kortingen op producten of diensten die voor hen relevant zijn.
  • Stem de frequentie van je nieuwsbrief en andere e-mailcampagnes af op de wensen van je lezers.

Ga hier wel niet te ver in. De voorkeuren van je lezers kunnen snel veranderen.

Demografie

Ook met eenvoudige demografische gegevens kan je heel wat doen. Denk maar aan:

  • naam
  • leeftijd
  • locatie
  • geslacht

Gewoon de aanspreektitel van je e-mail personaliseren heeft bijvoorbeeld al een erg groot effect. Ook locatie is een interessante variabele:

  • Kondig een evenement aan in de buurt van je doelgroep.
  • Bied klanten gratis verzendingskosten aan op basis van hun locatie.
  • Pas het tijdstip van je nieuwsbrief aan de tijdzone van je doelgroep(en) aan.

Transacties

Bepaalde transactionele data kan als basis voor segmentatie dienen. Denk maar aan gegevens zoals:

  • eerste aankoop
  • meest recente aankoop
  • totaal aantal aankopen

Enkele voorbeelden van wat je met die gegevens kan doen:

  • Bied trouwe klanten, die bijvoorbeeld al meer dan X aantal aankopen hebben gedaan, een exclusieve korting.
  • Stuur klanten een opvolgmail als ze een product aankopen,
    • met de vraag om feedback,
    • met bijkomende informatie over het aangekochte product,
    • met gerelateerde producten.

Gedrag

Je kan ook een stuk verder gaan en segmenteren op basis van het concrete gedrag van bezoekers op je website.

  • Welkepagina’s bezoeken ze op je website?

  • Welke zoektermen geven ze op je website in?

  • Laten ze artikelen achter in hun winkelmandje (shopping cart abandonment)?

  • Welke van je voorbije e-mailshebben ze geopend?

  • Op welke soort content klikten ze door in voorbije e-mails?

Deze informatie biedt tal van mogelijkheden:

  • Overtuig klanten die hun aankopen op je website niet hebben afgemaakt (shopping cart abandonement) met een extra korting of andere actie.

  • Bied bezoekers relevante informatie over de zoekterm die ze in je on-site zoekfunctie ingaven.

  • Stuur contactpersonen die interesse tonen in een bepaald onderwerp een e-mail met relevante content over dat onderwerp.

Volgens een studie van Marketing Sherpabehaalden e-mails verzonden na relevante on-site zoekopdrachten 200% hogere open rates en 50% hogere click-through rates in vergelijking met een standaard nieuwsbrief (2011, case LowFares.com). En ‘shopping cart abandonement’-mails genereren tot wel 55% meer conversies dan gewone e-mailcampagnes (SeeWhy research, 2011).

 

Dergelijke e-mails kan je eenvoudig automatiseren. Lees hier meer over e-mailmarketing automation: The Ultimate Guide to Email Automation.

Persona’s

Een interessante methode om je contactenlijst te segmenteren, is het creëren van persona’s. Dat houdt in dat je een uitgebreid profiel opmaakt voor een fictief personage dat de gemiddelde gebruiker in je doelgroep vertegenwoordigt.

Zo’n profiel stel je op aan de hand van alle gegevens die we al besproken hebben in dit artikel: leeftijd, regio, interesses, voorkeuren, gedrag op je website, kliks in voorgaande e-mailcampagnes, eerdere aankopen …

Vervolgens stem je de inhoud van je e-mailcampagnes zoveel mogelijk af op de noden en interesses van elk persona.

Lees meer

Wil je meer lezen over e-mailmarketing? Bekijk dan ook ons stappenplan voor een geslaagde e-mailcampagne:

En ontdek ook de andere blogartikelen in ons dossier over e-mailmarketing.

Tips & tricks rond online content beheer ontvangen? Schrijf je dan in op onze 3-maandelijkse nieuwsbrief.


Tips & Tricks

De voordelen van e-mailmarketing

Is e-mailmarketing nog wel van deze tijd? En zo ja, hoe boeken we er de beste resultaten mee? Crosscast geeft enkele praktische tips en bespreekt trends voor e-mailcommunicatie. 

4 tips voor een gebruiksvriendelijk webdesign

Websitebezoekers willen zo snel en eenvoudig mogelijk juiste en relevante informatie vinden. In dit artikel verduidelijken we hoe het design hierbij bepalend is en welke aandachtspunten er zijn. Een optimaal design hoeft niet veel moeite te kosten, want enkele eenvoudige ingrepen kunnen al veel helpen. Crosscast geeft je 4 tips om je website te optimaliseren.

10 doelstellingen voor contentmarketing

"Content is king", "It's all about content", het zijn leuke one-liners maar we mogen niet vergeten dat content op zich ook 'maar' content is. Contentmarketing heeft enkel zin als de content in functie staat van de bedrijfsdoelstellingen. Daarom geeft CrossCast je 10 goede doelstellingen voor contentmarketing.

10 tips voor goede webcopy

Hoe schrijf je een goede webtekst? Tips voor goede webcopy vind je tegenwoordig overal. CrossCast zet 10 vuistregels van About.com die nog door velen genegeerd worden op een rijtje.