Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier

Waarom kiezen voor e-mail?

Bijna 80% van de Belgische bedrijven maakt gebruik van e-mail (e-mailbarometer 2015-2016). Dat aantal blijft jaar na jaar stijgen, zelfs met de groeiende populariteit van social media. En terecht, want e-mailmarketing heeft heel wat voordelen ten opzichte van social media. We zetten de 6 belangrijkste cijfers op een rijtje in deze infographic:

infographic: 6 argumenten om voor e-mail te kiezen

1. Groter bereik

Facebook heeft meer dan 1 miljard gebruikers, Twitter meer dan 255 miljoen. Dat zijn indrukwekkende cijfers, tot je die vergelijkt met het aantal e-mail accounts: in 2013 waren dat er 3,9 miljard. Dat is drie keer zoveel als Facebook en Twitter samen.

2. Meer impressies

90% van alle e-mails komen in de inbox van de ontvanger terecht. Op Facebook daarentegen ziet slechts 2% van je fans je post in hun newsfeed.

3. Hoger click-through rate (CTR)

Het gemiddelde CTR van een e-mail is 3%. Dat is wel 6 keer zoveel als de gemiddelde CTR van een tweet: 0,5%.

4. Hoger ROI

Voor elke euro die je spendeert, brengt een e-mail gemiddeld €38 ROI op. Dat is bijna 3 keer zoveel als de gemiddelde ROI voor social media marketing.

5. Voorkeurskanaal

In tegenstelling tot social media is e-mail voor veel mensen een professioneel kanaal. Vandaar misschien dat zo’n 72% promocontent liever via e-mail ontvangt dan via social media.

6. Open platform

Facebook, Twitter en andere socialmedia-kanalen zijn in handen van bedrijven. Je moet dus ook rekening houden met hun beslissingen en beperkingen, zoals het logaritme van de Facebook newsfeed. E-mail daarentegen is een open platform.

Afsluiter

Naast de argumenten die we al hebben opgesomd, heeft e-mail eigenlijk nog een voordeel ten opzichte van social media. E-mail is immers een klassiek communicatiekanaal, dat al erg lang bestaat. En dat zal waarschijnlijk niet snel veranderen.

Socialmedia-kanalen daarentegen zijn een stuk minder rotsvast. Tenslotte kan je niet voorspellen welk kanaal populair zal zijn, en voor hoe lang. Zeker iets om rekening mee te houden.   

Bron

Campaign Monitor: Why You Should Use Email Marketing

Lees meer

Wil je meer lezen over e-mailmarketing? Bekijk dan ons stappenplan voor een geslaagde e-mailcampagne:

En ontdek ook de andere blogartikelen in ons dossier over e-mailmarketing.

Tips & tricks rond online content beheer ontvangen? Schrijf je dan in op onze 3-maandelijkse nieuwsbrief.


Tips & Tricks

De voordelen van e-mailmarketing

Is e-mailmarketing nog wel van deze tijd? En zo ja, hoe boeken we er de beste resultaten mee? Crosscast geeft enkele praktische tips en bespreekt trends voor e-mailcommunicatie. 

4 tips voor een gebruiksvriendelijk webdesign

Websitebezoekers willen zo snel en eenvoudig mogelijk juiste en relevante informatie vinden. In dit artikel verduidelijken we hoe het design hierbij bepalend is en welke aandachtspunten er zijn. Een optimaal design hoeft niet veel moeite te kosten, want enkele eenvoudige ingrepen kunnen al veel helpen. Crosscast geeft je 4 tips om je website te optimaliseren.

10 doelstellingen voor contentmarketing

"Content is king", "It's all about content", het zijn leuke one-liners maar we mogen niet vergeten dat content op zich ook 'maar' content is. Contentmarketing heeft enkel zin als de content in functie staat van de bedrijfsdoelstellingen. Daarom geeft CrossCast je 10 goede doelstellingen voor contentmarketing.

10 tips voor goede webcopy

Hoe schrijf je een goede webtekst? Tips voor goede webcopy vind je tegenwoordig overal. CrossCast zet 10 vuistregels van About.com die nog door velen genegeerd worden op een rijtje.