Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier

Crosscast: Talent Pool

Crashcourse in e-mailmarketing

E-mailmarketing is jaar na jaar een van de belangrijkste communicatiekanalen in België. Volgens de resultaten van e-mailbarometer 2015-2016 maakt 78,41% van de ondervraagde bedrijven gebruik van e-mailmarketing. En met reden, want met een goede e-mailcampagne kan je heel wat doen.

De ondervraagde bedrijven gebruiken e-mail vooral voor deze doelstellingen:

  • klanten op de hoogte houden met nieuwsbrieven: 15,61%
  • meer organisch verkeer genereren naar de website: 15,46%
  • meer sales genereren: 11,56%
  • evenementen promoten: 13,29%
  • een band opbouwen met bestaande klanten: 11,13%

Bijna een derde van de ondervraagde bedrijven stuurde in 2015 gemiddeld 10 tot 25 e-mailcampagnes uit. 40% stuurde er zelfs meer dan dat. Daarnaast plant bijna 60% van de ondervraagde bedrijven om in 2016 meer dan 25 campagnes uit te sturen. Het belang van e-mailmarketing blijft met andere woorden toenemen.

Expert aan het woord

Arne Vandenbussche (ONE Agency) specialiseert zich in het optimaliseren van e-mailcampagnes en vertelt ons tijdens dit interview over zijn ervaringen. 

Bekijk hier ook de andere fragmenten van het interview >

Je e-mailcampagne in 5 stappen

Stap 1: De juiste doelgroep aanspreken

Iedere (potentiële) klant in je contactenlijst heeft zijn eigen interesses, problemen, noden en voorkeuren. Waarom zou je dan naar elk van hen dezelfde e-mail sturen?

Lees verder

Stap 2: Een onderwerpregel die de aandacht trekt

Een prikkelende, uitnodigende onderwerpregel maakt een wereld van verschil. Eentje die de aandacht van je bestemmeling trekt en zijn nieuwsgierigheid prikkelt.

Lees verder

Stap 3: Een e-mail die doet klikken

Ons product”, “wij bieden”, “wij … wij …”, “ons … ons …” Daar is je lezer niet in geïnteresseerd. Vertrek bij het schrijven van je e-mail altijd vanuit de voordelen voor je lezer.

Lees verder

Stap 4: Een landingspagina die converteert

Klaar voor conversie? Tijdens deze doorslaggevende stap kan nog heel wat misgaan. Enkele vuistregels voor een landingspagina die converteert.

Lees verder

Stap 5: De resultaten opvolgen

Een klik op ‘Verzenden’ en klaar? Mis! Het is even belangrijk om na het verzenden je e-mail goed op te volgen en te evalueren.

Lees verder

E-mail in de kijker

 

Bekijk de volledige infographic >

Ingrediënten voor succes

  • mooie template
    Een passend design ondersteunt je boodschap zonder de aandacht af te leiden. Op zoek naar een goede template? In dit artikel vind je heel wat gratis templates.  
    35 Best Responsive Email Templates (free)
  • mobile/responsive design
    Meer en meer ontvangers van je e-mail bekijken je e-mail op een mobiel toestel. Waar moet je allemaal op letten om te zorgen dat je e-mail correct verschijnt? 
    Guide to Responsive Email Design
  • overtuigende copy
    Voor een succesvolle campagne heb je een tekst nodig die de aandacht trekt, je lezer overtuigt en aanzet tot actie. Hubspot zet de belangrijkste tips op een rijtje:
    9 Must-Have Components of Compelling Email Copy
  • e-mail automatisering
    Met automatisering kan je heel eenvoudig grote hoeveelheden aangepaste e-mails sturen naar je contactenlijst. Maar hoe begin je daaraan?
    The Ultimate Guide to Email Automation
  • voorbeelden
    Geen inspiratie voor je volgende e-mail? Hubspot verzamelde enkele originele en succesvolle e-mailcampagnes van de voorbije jaren. Watch and learn!
    10 Awesome Examples of Email Marketing
  • gecureerde contactenlijst
    Om je e-mailcampagne uit te sturen, heb je natuurlijk zoveel mogelijk e-mailadressen nodig van je doelgroep. Hubspot somt 25 manieren op om je contactenlijst aan te vullen.
    25 Ways to Grow Your Email Marketing List

 

Maak jij deze fouten?

laptop 1

E-mail is een sterk wapen in de wereld van content marketing. Het kan je reputatie echter ernstig beschadigen, als je het fout aanpakt. 


Lees meer >

5 tips voor succesvolle e-mails

laptop 2

Een vaste formule om met e-mailmarketing te scoren, is er niet. Wel kan je rekening houden met enkele basistips, die voor elke e-mail van belang zijn.


Lees meer >

Je contactenlijst segmenteren

laptop 4

Segmentatie houdt in dat je meerdere versies maakt van je e-mail om naar verschillende doelgroepen te sturen. Zo kan je elke doelgroep erg gericht aanspreken. 


Lees meer >

 

De juiste e-mailmarketingtool 

laptop 3

Contactenlijst, copy, design, beeld ... je hebt alle ingrediënten voor een succesvolle e-mailcampagne. Maar welke tool gebruik je om die te uit te sturen?


Lees meer >

 

Randstad - e-mailcampagne

Randstad is een centrale speler op de Belgische arbeidsmarkt met een brede waaier aan diensten. Om bepaalde knelposities te vullen, wilde het bedrijf kandidaten met het juiste profiel rechtstreeks aanspreken en rekruteren, met een gerichte e-mailcampagne.