Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier
Content Production
Technical Assistance
E-Marketing expertise

Teksten herschrijven: online copy met effect

Een groot deel van je online bedrijfscommunicatie gebeurt via tekst. Je social media, je nieuwsbrief, je website: ze maken allemaal gebruik van tekst om je boodschap over te brengen. Maar bereikt die tekst eigenlijk wel zijn doel?

Onze copywriters nemen je teksten onder handen en bezorgen je vlotte copy met maximaal effect.

Contacteer ons voor een offerte

Hoe pakken wij het aan?

Tijdens de briefing bespreken we wat er precies moet veranderen aan de huidige tekst(en). Wat ontbreekt er en waarom moeten de teksten precies herschreven worden? We herwerken de tekst in de meeste gevallen op 4 manieren:

  1. Afstemmen op het doelpubliek
  2. Het woordgebruik aanpassen
  3. Scanbaar maken
  4. Vereenvoudigen en bijschaven

1: Afstemmen op het doelpubliek

Waar is de gemiddelde lezer van je website naar op zoek? Om daar meer inzicht in te krijgen, doen we een kort zoekwoordenonderzoek en/of stellen we een kort klantenprofiel op.

Op basis van die informatie verplaatsen we ons in het standpunt van je lezer. We kiezen voor een aangepaste schrijfstijl en benadrukken die elementen die voor hem of haar interessant zijn. Hierbij houden we ook rekening met de stijl die je bedrijf gewoonlijk gebruikt in zijn communicatie. Want een consequente schrijfstijl is de enige manier om een band op te bouwen met je lezers.

Daarnaast willen we natuurlijk weten wat de doelstelling van de tekst is. Een commerciële tekst moet je lezer overtuigen, zodat hij bijvoorbeeld je product koopt. Een informatieve tekst daarentegen moet in de eerste plaats duidelijk en eenvoudig te begrijpen zijn.

2: Het woordgebruik aanpassen

Een tekst over je eigen expertise of organisatie staat al gauw vol vakjargon. Terwijl een leek bijvoorbeeld niet begrijpt wat je bedoelt met financiële termen zoals ‘betekening’ of ‘afsluitprovisie’. Daarom vervangen we die termen door toegankelijke taal die elke lezer begrijpt.

Daarnaast wordt in geschreven communicatie vaak een gewichtige stijl gebruikt, met archaïsche woorden zoals ‘niettegenstaande’ en ‘dienaangaande’. Dat maakt een tekst erg zwaar. Onze copywriters gebruiken vlotte, heldere taal en maken je tekst aangenaam om te lezen.

3: Scanbaar en vindbaar maken

De meeste lezers zullen je tekst niet meteen woord voor woord doornemen. Ze scannen eerst oppervlakkig de titels, de bullets en de woorden in het vet voor ze beslissen of ze verder lezen.

Daarom zorgen we ervoor dat die de belangrijkste informatie bevatten. Zo heeft ook zo’n oppervlakkige lezer de kern van je boodschap begrepen.

Bovendien houden zoekmachines rekening met de structuur van een pagina. Een goed gestructureerde pagina is dus makkelijker te vinden.

4: Vereenvoudigen en bijschaven

In veel teksten staan tal van overbodige woorden en omslachtig taalgebruik (“ondanks het feit dat”, “betrekking hebben op”). Dat maakt ze lastig om te lezen.

Onze copywriters schrappen alle overbodige elementen zodat de tekst je boodschap helder en krachtig overbrengt.

Een tweede persoon leest optioneel de afgewerkte tekst na op tikfouten. Vervolgens sturen we de tekst naar je door. Slaat die toch niet helemaal de juiste toon aan of zijn er andere opmerkingen? We horen graag je feedback en schaven de tekst bij tot die helemaal goed zit.

Wat krijg je concreet van ons?

  • plan van aanpak
    Bij het begin van het project bespreken we kort de doelstelling, het doelpubliek en de timing van het project.
  • vlotte webteksten
    De teksten zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines én voor je doelpubliek. De gebruikte zoekwoorden zijn aangeduid en we voorzien tekst voor de metadata, zoals de metadescription, URL en de alt-tekst voor afbeeldingen.
  • lijst van relevante zoekwoorden (optioneel)
    Hebben we een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd, dan bezorgen we je de resultaten daarvan. Deze lijst kan in de toekomst als vertrekpunt dienen voor nieuwe webpagina’s of voor je contentplan.

Waarom kiezen voor Crosscast?
Simpel, bij ons krijg je:

  1. Full service
    CrossCast is een ‘one stop shop’ van expertise voor het dagelijkse beheer van online en offline communicatie. Je vindt bij ons alles wat je nodig hebt op het vlak van content productie, technische ondersteuning en online marketing. Bovendien kan je op ons rekenen als klankbord om je content productie scherp te stellen.
  1. Flexibiliteit
    We passen ons vlot aan je concrete behoeften aan. Korte of lange duur, ter plaatse of vanop afstand, één expert of een heel team. De expertise die je nodig hebt, wanneer je die nodig hebt.
  1. Snelheid
    CrossCast beschikt over een uitgebreid netwerk van ervaren freelancers. Zo bezorgen we je snel de juiste expertise - soms zelfs binnen de 24 uur. Zodat je meteen verder kan.

 

Zijn je teksten aan een opknapbeurt toe? CONTACTEER ONS!

MZNL – webcopy & informatiearchitectuur

Het Mariaziekenhuis Noord-Limburg staat bekend omwille van haar patiëntgereoriënteerde werking. Haar website was echter verouderd en weinig gebruiksvriendelijk. Crosscast herschreef de webcopy, paste de informatiearchitectuur aan en zorgde voor een snelle contentmigratie.

NICC - webcopy & informatiearchitectuur

Het NICC­­­ analyseert sporen om daders van misdrijven op te sporen en bewijslast op te bouwen. Daarnaast onderzoeken ze hoe we het strafrechtelijke systeem kunnen verbeteren. Ze kwamen bij CrossCast terecht om hun webcopy toegankelijker te maken en de structuur van hun website aan te passen.

FOD Sociale Zekerheid – informatiearchitectuur

Bezoekers van de website van de DG Personen met een handicap hadden moeite om de informatie die ze zoeken te vinden op de website. Crosscast herschreef de webcopy en paste de informatiearchitectuur aan om de website toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken.