Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier
Content Production
Technical Assistance
E-Marketing expertise

Copywriting voor het web: je lezer overtuigen

Geen bedrijf kan tegenwoordig nog zonder website. Een website die opvalt in de massa en bezoekers overtuigt van je boodschap.

Dat lukt alleen met de juiste webteksten. Onze copywriters bezorgen je vlotte copy die je lezer gericht aanspreekt en aanzet tot actie.

Contacteer ons voor een offerte

Hoe pakken wij het aan?

Tijdens een kort overleg bespreken we welke webcopy je nodig hebt:

  • Wil je je bestaande website uitbreiden met nieuwe pagina’s?
  • Wil je bestaande webteksten laten herschrijven?
  • Heb je webteksten nodig voor een volledig nieuwe website?

We bekijken samen de structuur van je website en leggen vast wat precies op welke pagina moet terechtkomen. Vervolgens gaan we pagina voor pagina aan de slag. We werken daarbij volgens deze stappen:

  1. Informatie verzamelen
  2. Structureren
  3. De tekst uitschrijven
  4. Bijschaven

Stap 1: informatie verzamelen

Goede copy begint bij het verzamelen van de juiste informatie. Zo willen we eerst en vooral weten wat je met je website wil bereiken Je hebt natuurlijk meerdere doelstellingen op je site (meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief én meer likes op je Facebook-pagina), maar de aandacht van je lezer is erg beperkt. Daarom focussen we per pagina op één hoofddoel.

Daarnaast willen we meer weten over je doelpubliek. Waar is je gemiddelde bezoeker naar op zoek? Om daar meer inzicht in te krijgen, doen we een kort zoekwoordenonderzoek en/of stellen we een (of meerdere) klantenprofiel(en) op. Dat kan bijvoorbeeld met Google Analytics.

Op basis van die informatie verplaatsen we ons in het standpunt van je lezer. We kiezen voor een aangepaste schrijfstijl en benadrukken die elementen die voor hem of haar interessant zijn.

Verder verzamelen we ook meer informatie over je organisatie:

  • Welk concreet voordeel levert je product of je dienst op voor je doelpubliek? Of: welk concreet voordeel levert de informatie op je website op voor je doelpubliek?
  • Welk imago wil je als bedrijf uitstralen?
  • Wat biedt je concurrentie?

Door deze vragen samen te beantwoorden, krijgen we een beter zicht op je positie in de markt.

Stap 2: structureren

De volgende stap is de verzamelde informatie structureren. Wat krijgt prioriteit en wat niet? Een goede structuur is essentieel voor een webpagina. Als je je lezer bombardeert met lange, ongestructureerde blokken tekst of met een onlogische opbouw, dan haakt hij af.

We maken een ruwe schets van de pagina met enkele titels en subtitels die de aandacht van je lezer trekken. Op basis van die titels en subtitels moet de kern van je boodschap al duidelijk zijn.

Stap 3: de tekst uitschrijven

Elke webtekst voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Het is meteen duidelijk wat er van de lezer verwacht wordt. 
    Hij kan bestellen, zich inschrijven, verder lezen, downloaden … met een klik op de knop (= een duidelijke, actiegerichte call-to-action).
  • De tekst is afgestemd op zoekmachines zoals Google (SEO).
    De juiste zoektermen staan op de juiste plaats en er is een uitgewerkte linkstructuur, zowel intern als extern. We voorzien ook tekst voor de meta-description, meta-tags, alt-tekst enz.
  • De tekst is aangenaam om te lezen en toegankelijk voor elke lezer.
    We gebruiken geen onbegrijpelijke vaktermen, archaïsche woorden of omslachtige constructies. Het resultaat is een vlotte tekst die aangenaam is om te lezen.
  • De tekst is scanbaar.
    Ook bezoekers die enkel de titels en woorden in het vet lezen, hebben de boodschap begrepen. Dat is bovendien ook voor zoekmachines een pluspunt.

Stap 4: bijschaven

We herwerken de eerste versie van de tekst en schrappen alle overbodige woorden en zinnen, zodat je boodschap helder en krachtig overkomt.

Een tweede persoon leest de afgewerkte tekst na op eventuele tikfouten. Vervolgens sturen we de tekst naar je door. Slaat die toch niet helemaal de juiste toon aan of zijn er andere opmerkingen? We horen graag je feedback en schaven de tekst bij tot die helemaal goed zit.

Wat krijg je concreet van ons?

  • plan van aanpak
    Bij het begin van het project bespreken we kort de doelstelling, het doelpubliek en de timing van het project.
  • lijst van relevante zoekwoorden
    Hebben we een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd, dan bezorgen we je de resultaten daarvan. Deze lijst kan in de toekomst als vertrekpunt dienen voor nieuwe webpagina’s of voor je contentplan.
  • overtuigende webteksten
    De teksten zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines én voor je doelpubliek. De gebruikte zoekwoorden zijn aangeduid en we voorzien ook tekst voor de metadata, zoals de metadescription, URL en de alt-tekst voor afbeeldingen.

 

Waarom kiezen voor Crosscast?
Simpel, bij ons krijg je:

  1. Full service
    CrossCast is een ‘one stop shop’ van expertise voor het dagelijkse beheer van online en offline communicatie. Je vindt bij ons alles wat je nodig hebt op het vlak van content productie, technische ondersteuning en online marketing. Bovendien kan je op ons rekenen als klankbord om je content productie scherp te stellen.
  1. Flexibiliteit
    We passen ons vlot aan je concrete behoeften aan. Korte of lange duur, ter plaatse of vanop afstand, één expert of een heel team. De expertise die je nodig hebt, wanneer je die nodig hebt.
  1. Snelheid
    CrossCast beschikt over een uitgebreid netwerk van ervaren freelancers. Zo bezorgen we je snel de juiste expertise - soms zelfs binnen de 24 uur. Zodat je meteen verder kan.

 

Op zoek naar webteksten die overtuigen? CONTACTEER ONS!

Attentia - webcopy

Attentia is een toonaangevende multidisciplinaire HR-groep die meer dan 17.000 ondernemingen, meer dan 14.000 zelfstandigen en meer dan 500 startende ondernemers ondersteunt. De website van Attentia was onoverzichtelijk en ongestructureerd. CrossCast leverde een copywriter om op korte tijd een grote hoeveelheid webcopy te herstructureren en te herschrijven.

NICC - webcopy & informatiearchitectuur

Het NICC­­­ analyseert sporen om daders van misdrijven op te sporen en bewijslast op te bouwen. Daarnaast onderzoeken ze hoe we het strafrechtelijke systeem kunnen verbeteren. Ze kwamen bij CrossCast terecht om hun webcopy toegankelijker te maken en de structuur van hun website aan te passen.

Gendia - webcopy & vertaling

Gendia (GENetisch DIAgnostisch Netwerk) is een internationaal netwerk van meer dan 100 genetische laboratoria. Ze bieden meer dan 3.000 verschillende genetische testen. De teksten op hun website waren moeilijk te begrijpen voor een leek. Daarom stelden we nieuwe SEO-geoptimaliseerde copy op voor een aantal nieuwe landingspagina’s.