Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier
Content Production
Technical Assistance
E-Marketing expertise

E-mailcampagne management: campagnes plannen en uitsturen

Verkopen, informeren, engagement verhogen … met een e-mailcampagne kan je erg mooie resultaten boeken. Maar een succesvolle campagne plannen en implementeren kan alleen met de juiste expertise.  

Heb je die expertise niet in huis of kom je handen tekort? Doe dan een beroep op onze ervaren e-mailcampagne managers.

Hoe pakken wij het aan?

De ene e-mailcampagne is de andere niet. Wil je je contactenlijst segmenteren? Een A/B-testing uitvoeren om de beste onderwerpregel te bepalen? Tijdens een kort overleg bespreken we eerst wat je doelstellingen zijn.

Onze e-mailcampagne managers zetten je e-mail voor je klaar in de tool van je keuze (Campaign Monitor, MailChimp, Selligent ...). We zorgen voor een responsive design en geavanceerde tracking, gelinkt aan de analytics van je website.

Onze ervaren e-mailcampagne managers werken volgens 3 stappen:

  1. Segmentatie en KPI’s
  2. De e-mail klaarzetten
  3. Testen en verzenden

Meer weten? Contacteer ons

Stap 1: Segmentatie en KPI’s

Een e-mailcampagne heeft pas succes als die een meerwaarde biedt voor je lezer. Daarom willen we eerst meer inzicht krijgen in je doelpubliek. Bijvoorbeeld aan de hand van een kort zoekwoordenonderzoek en/of een klantenprofiel (bijvoorbeeld met Google Analytics).

Op basis van de beschikbare informatie delen we je contactenlijst op in verschillende categorieën (segmentatie). Bijvoorbeeld: klant/nog geen klant, regio Oost-Vlaanderen/Antwerpen/andere. Zo kunnen we elk segment gericht aanspreken.

Meer weten? In dit blogartikel leggen we uit hoe je segmentatie slim aanpakt.

Daarnaast bekijken we de concrete doelstelling van de campagne. Wil je dat mensen zich inschrijven voor een evenement? Dat ze een product kopen? We koppelen je doelstelling meteen aan concrete KPI’s.

Stap 2: De e-mail klaarzetten

We zetten alle elementen van een succesvolle e-mailcampagne klaar in je e-mailmarketingtool:

  • responsive design, aangepast aan verschillende e-mail clients en consistent met je andere online communicatie (website, social media, e-mail)
  • geavanceerde tracking, gelinkt aan de analytics van je website
  • een gesegmenteerde contactenlijst
  • een gepersonaliseerde onderwerpregel, aanspreektitel en inhoud van de e-mail, afgestemd op je doelgroep
  • een vlotte tekst die aanzet tot actie, met de juiste tone-of-voice
  • integratie met social media voor verhoogde visibiliteit

Onze e-mailcampagne managers hebben ervaring met verschillende e-mailmarketingtools en helpen je de juiste keuze te maken voor jouw campagne:

  • Campaign Monitor
    Een eenvoudige, erg gebruiksvriendelijke e-mailmarketingtool. Een goede starter voor een kleine prijs.
  • MailChimp
    Vergelijkbaar met Campaign Monitor. Is iets complexer maar heeft wel meer configuratiemogelijkheden.
  • Selligent
    Voor organisaties die nood hebben aan complexere workflows.
  • Copernica
    Krachtige Nederlandse tool om niet alleen e-mail maar ook SMS- en fax-communicatie te automatiseren. Alle functionaliteiten die je nodig hebt voor een betaalbare prijs.
  • Adobe Campaign
    Ideaal voor cross-channel e-mailcampagnes. Intuïtieve interface met heel wat functionaliteiten.
  • SilverPop
    Geschikt voor grote bedrijven die al gebruik maken van IBM-software. Met sterk gepersonaliseerde customer experience.
  • SalesForce/Pardot
    Nieuwkomer op de Belgische markt. Volledig geïntegreerd met SalesForce CRM-toepassing.
  • Flexmail/Addemar
    Deze twee Belgische leiders in e-mailmarketing fuseren in 2016 en zetten sterk in op klantenondersteuning.
  • We bekijken graag samen met jou andere tools op de markt.

Stap 3: Testen en verzenden

Voor we de e-mail uitsturen, controleren we of alles correct ingevoerd en geconfigureerd is:

  • weergave testen in verschillende e-mail clients
  • proofreading van de teksten
  • link testing
  • responsive test op verschillende toestellen
  • third-party testing (bv. Litmus)
  • ...

Als we zeker zijn dat je e-mail helemaal op punt staat, sturen we de campagne uit.

Hulp nodig bij andere aspecten van je e-mailcampagne? Reken ook op onze copywriters en e-mail marketeers:  

  • copywriting voor e-mail
    Onze copywriters leveren een vlotte, overtuigende tekst met prikkelende onderwerpregel en gepersonaliseerde aanspreektitel. Eventueel zorgen we ook voor een aangepaste template en passende beelden.
  • e-mailmarketing expertise
    We helpen je een idee uit te werken tot een concreet actieplan met duidelijke doelstellingen. Onze e-mail marketeers volgen de analytics van je campagne op en stellen een overzichtelijk rapport op van de resultaten, met concreet advies voor je volgende campagne.

Wat krijg je concreet van ons?

  • plan van aanpak
    Bij de start van het project bespreken we samen de doelstelling, het doelpubliek, de timing en het budget van de campagne. We bepalen concrete KPI’s (Key Performance Indicators) zoals aantal kliks, aantal conversies of omzet.
  • volledig afgewerkte e-mailcampagne(s), klaar voor verzending
    We staan ook in voor segmentering, personalisering en automatisering van je e-mail.

Waarom kiezen voor Crosscast?
Simpel, bij ons krijg je:

  1. Full service
    CrossCast is een ‘one stop shop’ van expertise voor het dagelijkse beheer van online en offline communicatie. Je vindt bij ons alles wat je nodig hebt op het vlak van content productie, technische ondersteuning en online marketing. Bovendien kan je op ons rekenen als klankbord om je content productie scherp te stellen.
  1. Flexibiliteit
    We passen ons vlot aan je concrete behoeften aan. Korte of lange duur, ter plaatse of vanop afstand, één expert of een heel team. De expertise die je nodig hebt, wanneer je die nodig hebt.
  1. Snelheid
    CrossCast beschikt over een uitgebreid netwerk van ervaren freelancers. Zo bezorgen we je snel de juiste expertise - soms zelfs binnen de 24 uur. Zodat je meteen verder kan.

Hulp nodig om je e-mailcampagne uit te bouwen? CONTACTEER ONS!