Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier
Content Production
Technical Assistance
E-Marketing expertise

Informatiearchitectuur: een gestructureerde website

Door de bomen het bos niet meer zien. Dat is het probleem van veel internetgebruikers in deze overvloed aan online informatie. Daarom is in eerste instantie SEO erg belangrijk: als je goed scoort bij zoekmachines, dan komen meer bezoekers op jouw website terecht. Maar dat is nog maar de helft van het verhaal. Want wat als de bezoeker op je website niet vindt wat hij zoekt?

Elke bezoeker komt naar je site om iets te doen of om informatie te vinden. Achterhalen wat dat is, en ervoor zorgen dat hij dat doel makkelijk bereikt, dat is informatiearchitectuur. Het is een essentieel onderdeel van een goede user experience.

Moet de bezoeker regelmatig op zijn stappen terugkeren, dan geeft hij de zoektocht al snel op. De klant is koning, ook online. Een slechte ervaring heeft bovendien veel meer invloed op het beeld dat hij van je bedrijf heeft dan een goede ervaring.

Om zo’n negatieve ervaring te vermijden, moet je website op een logische manier opgebouwd zijn. Met een duidelijke navigatie en structuur die gerelateerde pagina’s bundelt. Een goede informatiearchitectuur moet eigenlijk anticiperen op wat je bezoeker verwacht. Zo help je hem zijn doel te bereiken.

Een doordachte informatiearchitectuur helpt niet alleen je gebruiker, maar ook je positie in de Google-zoekresultaten (SEO). Stel dat je webpagina’s een lage vindbaarheid (findability) hebben. Je scoort dus niet echt goed bij Google. Als je de opbouw en linkstructuur optimaliseert, dan kunnen bezoekers makkelijk navigeren tussen je verschillende pagina’s en bezoeken ze waarschijnlijk meer pagina’s per bezoek. Dat kan de autoriteit van je website verhogen, en dus ook je positie in de Google-zoekresultaten.

Een bezoeker van je website moet op basis van de opbouw en navigatie van een pagina kunnen 'raden' waar op je site hij de gezochte informatie zal vinden. En omdat hij via de Google-zoekresultaten op elke pagina van je website kan terechtkomen, moet hij niet alleen op je homepage (zoals vroeger), maar op elke pagina makkelijk zijn weg vinden.

 

Hoe pakken we dit aan?

In eerste instantie maken we een inventaris op van de bestaande pagina’s in je website. We tekenen de boomstructuur van je website uit, en gaan na welke interne linken er zijn tussen verschillende pagina’s. Hierbij focussen we eerst op de pagina’s die de kerndiensten of -producten van je bedrijf bevatten.

Via Google Analytics achterhalen we via welke zoekwoorden bezoekers je website vinden, en hoe ze precies van pagina tot pagina navigeren. Wordt bijvoorbeeld erg vaak de zoekfunctie gebruikt voor een bepaald product of dienst, dan is dat een teken dat die informatie niet zichtbaar genoeg is op je website.

We kijken ook naar het bounce rate van je pagina’s. Dat percentage drukt uit hoeveel bezoekers na het openen van een pagina bijna meteen wegklikken, zonder iets te doen. Een erg hoog bounce rate kan erop wijzen dat het voor de bezoekers niet duidelijk is wat ze op de pagina zullen vinden. Ze komen dus voor een verrassing te staan wanneer ze op de pagina terechtkomen, en klikken meteen weg om verder te zoeken.

Onze informatiearchitect maakt op basis van die informatie een voorstel op voor een nieuwe structuur. Omdat jouw team natuurlijk het beste op de hoogte is van de interne winkel, vragen we daarbij ook naar jullie input. Samen overlopen we het voorstel en passen aan waar nodig. Bestaat er twijfel over waar bepaalde pagina’s thuishoren, dan kan het interessant zijn om een gebruikerstest te doen.

Organiseren we een gebruikerstest, dan vormen we de nieuwe structuur via een eenvoudige tool om tot een navigeerbare omgeving. Een webpagina met enkel navigatie. We gaan op zoek naar een groep testers die representatief is voor je doelpubliek, en nodigen hen uit om de nieuwe navigatie te komen uittesten.

Tijdens de test vragen we naar een algemene mening over de structuur, maar we geven ook concrete opdrachten. De tester moet dan op zoek gaan naar een specifiek brokje informatie. Wij meten vervolgens hoeveel keer hij op zijn stappen moet terugkeren, en hoe lang het uiteindelijk duurt voor hij het juiste antwoord vindt. Zo kunnen we zien waar er nog onduidelijkheden zijn in de nieuwe structuur.

Niet alleen de structuur moet duidelijk zijn, maar ook de benaming van elke pagina (labeling). Daarom doen we een zoekwoordenanalyse om te achterhalen welke benaming het best gekend is, en waarop het vaakst wordt gezocht. Zo zijn we zeker dat bezoekers van je website de gezochte informatie vlot en snel vinden.

 

Wat krijg je concreet van ons?

Onze informatiearchitect brengt de bestaande structuur van je website in kaart, en stelt een voorstel op voor een nieuwe structuur. Dat voorstel overlopen we samen stap voor stap, om zeker te zijn dat de nieuwe structuur inhoudelijk klopt. Onderdelen waarover er twijfel is of meerdere opties mogelijk zijn, markeren we om eventueel in een gebruikerstest aan bod te laten komen.

Er bestaan heel wat tools om een gebruikerstest aan te maken, sommige gratis en andere betalend. We kiezen in overleg voor de meest geschikte tool en nemen als je dat wenst de organisatie van de gebruikerstest op ons. We bezorgen je de resultaten van de gebruikerstest en de zoekwoordenanalyse. Zo zie je meteen waarom we in sommige gevallen voor een andere term hebben gekozen dan eerst gedacht.

Heb je ook content nodig voor je vernieuwde website? Dan staan onze copywriters, videoreporters en fotografen voor je klaar. Het CrossCast-team (her)schrijft vlotte webteksten en levert bijpassende beelden en video’s.

 

INTERESSE? CONTACTEER ONS!

FOD Sociale Zekerheid – informatiearchitectuur

Bezoekers van de website van de DG Personen met een handicap hadden moeite om de informatie die ze zoeken te vinden op de website. Crosscast herschreef de webcopy en paste de informatiearchitectuur aan om de website toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken. 

Onderwijs Vlaanderen - informatiearchitectuur

Onderwijs.vlaanderen.be is een officiële website van de Vlaamse overheid met informatie voor ouders, leerlingen, studenten en studerende volwassenen. Bezoekers hadden het lastig om informatie terug te vinden. Om hun website gebruiksvriendelijker te maken, schakelde het ministerie CrossCast in.