Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier
Content Production
Technical Assistance
E-Marketing expertise

De voordelen van e-mailmarketing

In België wordt stevig ingezet op e-mailmarketing. In 2010 steeg het budget geïnvesteerd in deze vorm van promotie en bedrijfscommunicatie opmerkelijk. Ook afgelopen jaar bleek e-mailmarketing nog steeds een hoogvlieger te zijn bij Belgische bedrijven. Of je nu slechts af en toe een nieuwsbrief verstuurt of volledige promotionele acties uitwerkt, mailing heeft heel wat voordelen. Daarom geven we enkele praktische tips:

Communiceer rechtstreeks met je doelgroep

De grootste troeven van e-mailmarketing zijn dat je gericht te werk kan gaan en kort op de bal kan spelen. Nieuwsitems binnen je organisatie kunnen via mail meteen gecommuniceerd worden naar klanten. Daarnaast kan je via mail rechtstreekse promotieacties uitvoeren, gericht op je doelgroep. 

Hou het kort

Na het openen van zijn mailbox, scant de gemiddelde ontvanger eerst de onderwerpsregels van zijn binnengekomen mails. Sommige mailprogramma’s breken het onderwerp af na 50 tekens. Bovendien beslist de ontvanger van je mail in gemiddeld drie seconden of hij die zal openen of niet. Plaats de belangrijkste woorden dus zoveel mogelijk vooraan. Overweeg ook een call-to-action om je kansen te verhogen.

De resultaten van e-mailmarketingacties zijn tot in detail meetbaar. Rapporten geven aan hoeveel procent van de verstuurde e-mails werden geopend, welke links werden aangeklikt en hoeveel respons de actie in het algemeen behaalde. Dankzij die informatie kan je je communicatie verder verfijnen en nog gerichter op je doelgroep afstemmen.

Wek vertrouwen op

Ook de vermelde afzender bepaalt of een mail al dan niet door de ontvanger geopend wordt. Je naam en e-mailadres brengen best een gevoel van herkenning en vertrouwen teweeg. Een eerste stap is om steeds vanuit dezelfde afzender mailen. Het wordt immers steeds moeilijker om de inbox van de geadresseerde te bereiken. Spam filters blokkeren mails van organisaties of onbekende afzenders heel snel. Een goede reputatie zorgt ervoor dat je mail minder snel als spam wordt aanzien. Je voorziet het best ook een uitschrijflink, voor het geval dat een klant toch wil afhaken. 

Integreer social media

Als je de impact van e-mailmarketing nog groter wil maken, dan zijn social media een goed idee. Door in mailings links naar verschillende socialmedia-kanalen toe te voegen, kan je tot twintig procent meer respons en deelnames behalen. Door de share-knop op de Facebookpagina van je organisatie kunnen klanten met een druk op de knop je boodschap posten op hun Facebook-wall. Op die manier wordt je bereik vergroot en krijg je als bedrijf gratis extra promotie. Hetzelfde principe geldt voor Twitter.

Verder is het nu perfect mogelijk om de informatie uit mailings automatisch op ook de website van je organisatie te posten. Dat maakt het makkelijker om een goed uitgewerkte online strategie te implementeren over alle kanalen. Zo'n strategie heeft heel wat voordelen, en vergt eigenlijk niet zoveel moeite.

more like this