Meer informatie over "E-mailcampagne brengt noden van kandidaten in kaart"

Randstad is een centrale speler op de Belgische arbeidsmarkt met een brede waaier aan diensten: uitzendarbeid, selectie, rekrutering, interim management, HR-projecten.

Doelstelling

Randstad wilde via gerichte e-mails een actieve relatie/conversatie creëren met de contacten in haar database. Ze wilden beter in kaart te brengen wat de noden zijn en wie de potentiële kandidaten zijn. Zodat Randstad niet alleen komt aankloppen op het moment dat er een vacature gevuld moet worden.

Met deze e-mailcampagne wilde Randstad kandidaten met het juiste profiel rechtstreeks aanspreken en rekruteren. Om een eerste testcampagne op touw te zetten, rekende het bedrijf op CrossCast. De doelgroep die bovenaan het prioriteitenlijstje stond was de zorgsector.

De uitdagingen

  • Welke criteria hanteren we om de segmenten te bepalen?
  • Welke data hebben we daarvoor van Randstad nodig?
  • Waar vinden we alle nodige data? En in welke formaten?
  • Hoe centraliseren en verwerken we die data op een efficiënte manier?
  • Hoe verwerken we de verkregen gegevens?
  • Wat is daarbij de optimale taakverdeling voor de verschillende Randstad-kantoren?
  • Hoe meten en evalueren we de resultaten van de campagne?

Onze aanpak

We doorliepen 5 stappen:

  1. Centraliseren van de nodige data
  2. Segmenteren van de verschillende doelgroepen
  3. Opstellen van de e-mail (copywriting en design) in verschillende versies (A/B-test)
  4. Opstellen van de landingspagina(copywriting en design) met invulformulier om naar interesse en beschikbaarheid te peilen
  5. Verzenden, opvolgen en evalueren (engagement, conversies, hoeveel posities effectief ingevuld)

Om een optimaal resultaat te boeken, gingen we op zoek naar een e-mailmarketing-tool die aan de volgende voorwaarden voldeed:

  • flexibel design
  • uitgebreide analytics
  • eenvoudige import en export van data
  • beveiliging tegen spam
  • beheer van de landingspagina inbegrepen

Na overleg met One Agency kozen we voor: Copernica Marketing Software.

Het resultaat

Binnen enkele uren stond al een eerste versie van de e-mailcampagne in de steigers. Data verwerkt, segmenten gedefinieerd, design en copy klaar (e-mail en landingspagina) en de juiste metrics ingesteld.

Om de verkregen gegevens vlot te kunnen verwerken, werd de e-mail in verschillende golven uitgestuurd. Gelukkig maar, want de respons was groter dan verwacht:

  • Open rate van 30% (bestemmelingen die de e-mail openden)
  • Click-through rate van 40% (bestemmelingen die vervolgens doorklikten)
  • Conversieratio van 80% (bestemmelingen die het formulier invulden)

Gezien het succes van dit eerste testtraject plant Randstad in de toekomst nog meer e-mailcampagnes, telkens gericht op kandidaten met een specifiek profiel.

Wil je ook een gerichte e-mailcampagne op touw zetten? Reken dan op de expertise van CrossCast.