Beauflor
Hoe Beauflor intern versnelde met externe versterking.
Beauflor is onderdeel van de Beaulieu-groep en produceert vinyl vloeren voor de wereldwijde markt. Hun focus ligt op design, kwaliteit en duurzaamheid. Enige tijd geleden zochten ze externe versterking om een product manager te vervangen tijdens de zwangerschapsverlofperiode. Belangrijk hierbij was dat ze iemand zochten die verder ging dan enkel de operationele day-to-day. Via CrossCast konden ze marketing & product expert Gerrit inschakelen, met succes. Samen met de teams binnen Beauflor kwam hij tot nieuwe inzichten en realisaties. Beaulieu is een bedrijf van denkers én doeners – een omgeving waar Gerrit zich als een vis in het water voelde. De resultaten spreken voor zich.
Als freelance expert een vaste medewerker vervangen voor langere tijd, is een uitdaging. Je moet jezelf snel kunnen inwerken in de organisatie, doelstellingen halen en ook passen in het team. Toen een product manager van Beauflor met zwangerschapsverlof ging, richtte Product & Marketing Director Michèle Bruynseels zich tot CrossCast. Ze had al eerder met CrossCast gewerkt voor freelance-versterking en wist dat ze kon rekenen op een perfecte ‘match’.
Toch werd niet over één nacht ijs gegaan. Na een verkennend gesprek met Cindy, Talent Development Manager van CrossCast, werd Michèle voorgesteld aan Gerrit. Ze wilde een expert die verder wilde en kon gaan dan het louter operationele. Michèle: “Ondernemingsgeest is een vast onderdeel van het DNA bij de Beaulieu-groep. Daarom wilde ik absoluut een expert die met ons kon meedenken over processen en strategie.” Door zijn brede ervaring bij diverse (internationale) bedrijven begreep Gerrit goed wat er verwacht werd.
Meer zelfs, hij wist dat hij de verwachtingen zou kunnen overtreffen. Want hoewel geen tafelspringer, weet Gerrit hoe hij dingen gedaan kan krijgen binnen bedrijven. Het werd ook duidelijk dat Beauflor meer senioriteit zocht en oprecht open stond voor zijn inbreng. Gerrit: “Tijdens enkele voorbereidende gesprekken met Michèle en het team merkte ik dat we allemaal op dezelfde golflengte zaten. Het enthousiasme om samen te werken, was er aan beide kanten.” Ook belangrijk was dat Gerrit geen typisch consultancy-profiel was die wel inzichten aanbrengt, maar niet meer dan dat. Ze wilde echt een hands-on type dat actief naar oplossingen toewerkt met de bestaande teams en de teams ook coacht zodat ze deze dynamiek daarna verder kunnen zetten.
Laserfocus van bij het begin.
Voor Gerrit startte met zijn 6 maanden durende opdracht, doorliep hij eerst een ‘snuffelronde’ waarbij hij de mensen beter leerde kennen. Zo voelde hij ook meteen waar de pijnpunten lagen en de opportuniteiten zaten. Dat maakte dat Gerrit van bij de aanvang gericht kon werken. Naast de day-to-day verantwoordelijkheden bekeek hij met de teams hoe ze interne processen konden optimaliseren. Daarvoor nam hij de afdelingen research & development, productie, toelevering, … mee in het traject.
Samen met de product en sales teams ging hij na hoe ze nog meer klantgericht konden denken. Wat maakt ons product uniek? Welke voordelen biedt het voor de klant? Het duurde niet lang voor dat inspirerende ideeën opleverde. Gerrit bewees zijn meerwaarde niet alleen door zijn analytische kwaliteiten maar ook door zijn persoonlijkheid. Michèle: “Niet alleen wat je vertelt is belangrijk, maar ook hoe je het aanbrengt. Hij kwam soms met out-of-the-box ideeën waar we zelf niet zouden opgekomen zijn of luidop zeggen, maar altijd op een respectvolle en sympathieke manier.” Omgekeerd voelde Gerrit zich sterk gewaardeerd binnen Beauflor: “Als interim management werd ik niet beschouwd als een buitenstaander, maar als een volwaardig lid van het team. Bovendien kon ik op elk moment vrij spreken en constructief naar nog meer performantie toewerken. Dat is niet in elk bedrijf zo.”
Strategie die uitgevoerd werd.
Binnen Beauflor was het management team al een strategische oefening gestart. Daarom was het zo belangrijk dat de freelance expert ook over strategische kwaliteiten beschikte voor deze opdracht. In Gerrit vonden ze de geschikte ‘challenger’ die hen kon helpen met het formuleren van antwoorden op vragen zoals ‘welk bedrijf willen we zijn?’, ‘welke markten kunnen we nog benaderen?’ en ‘hoe kunnen we nog beter presteren, vanuit het Beaulieu-DNA?’.
Marketing is niet louter een extensie van sales bij Beauflor, daar waakt Michèle Bruynseels goed over. Al sinds het ontstaan van het merk in 2004 koos ze voor een aanpak waarbij marketing, product en design sterk geïntegreerd zijn. Maar met inzichten alleen kom je er niet, in de Beaulieu-groep wordt snel tot actie overgegaan. Michèle Bruynseels: “Dat is eigen aan de manier van werken bij Beaulieu. ‘Fast decision making’ typeert ons. Als je een goed idee hebt en iedereen staat erachter, ga er dan voor!”
Simplificatie, transparantie, efficiëntie.
Een van de eerste beslissingen die in de praktijk werd gebracht, was het tempo van de productlanceringen. Van de continu productlanceringen die tot dan toe gangbaar waren, werd afgestapt. Iedereen was het erover eens dat dit eigenlijk niet leefbaar was voor zowel het bedrijf als de klanten. Voortaan zouden Beauflor-producten 4-7 jaar op de markt blijven en voor alle regio’s tegelijkertijd gelanceerd worden.
Dat illustreert meteen de focus van Gerrit: simplificatie en transparantie, gericht op een performante GO2-market aanpak. Gerrit: “Ik geef samen met de interne teams vorm aan een proces, waarbij ik meteen mogelijke sales projecteer. Door het concreet te maken, ziet iedereen dat het de moeite waard is om te implementeren.”
Samen met de marketing manager en product manager zocht Gerrit hoe Beauflor nieuwe segmenten in de markt kon aanboren. Daarbij bekeken ze waar er zich extra vraag situeerde, of Beauflor een portfolio had die klaar is voor die specifieke segmenten en hoe ze die markt succesvol konden benaderen. Vanuit zijn ervaring bracht Gerrit concrete voorstellen aan die effectief werden doorgevoerd binnen het bedrijf.
Een echte CrossCast ‘match’.
Tijdens de opdracht werd Gerrit goed opgevolgd door het CrossCast team. De Talent Development Manager belde zowel Gerrit als Michèle regelmatig op om de status van de samenwerking te bespreken. Maar nog belangrijker was het voortraject, met het selectieproces. Michèle: “Dat is voor mij waar CrossCast het verschil maakt met andere spelers in de markt. Ze kennen hun talenten heel goed en kijken verder dan het CV en technische vaardigheden alleen. Bij Beauflor wilden we iemand met de juiste persoonlijkheid, een goede ‘fit’ voor het team. Met Gerrit hadden we de perfecte match. Het was verrassend om te zien hoe snel hij zijn weg vond in de organisatie.” Door de goede samenwerking kreeg de periode van zes maanden nog een vervolg, waarbij hij nog een tijdje twee dagen per week voor Beauflor bleef werken. Tot op vandaag heeft Gerrit nog altijd goede contacten met het bedrijf, waarbij hij soms als informele sparringpartner inzichten aanbrengt.