
Hoe bepaal je je tarief als freelancer?
Wat is het juiste tarief voor jouw expertise? Voor veel freelancers blijft dat een moeilijke vraag. Deze 5 tips van een ervaren freelancer zetten je op weg.
Lees artikelStel jij steeds een contract op bij elke opdracht? Veel freelancers niet. Toch beschermt een contract tegen allerlei problemen. Tijdens de workshop 'Stevig in je schoenen als freelancer: juiste prijs, sterk contract' dat CrossCast organiseerde op 12/10/17 beantwoordde Didier Deneuter van het advocatenkantoor Modo-Law enkele vragen van freelancers. Een samenvatting ...
Ja. Dus pas goed op met de beloften die je maakt. Zonder dat je dat echt wilt, heb je al een prijs en een opleveringstermijn afgesproken in je mailverkeer. Doe je bijvoorbeeld een prijssuggestie, vermeld dan steeds dat dit nog niet definitief is of dat je er nog eens wil over nadenken.
Op Google vind je tal van templates, maar vaak ontbreken hier enkele zaken. Een eigen contract opstellen is niet moeilijk. Een correct contract bevat volgens Didier zeker deze elementen:
Artikel 1794 bepaalt dat een opdrachtgever een contract eenzijdig voortijdig mag annuleren. Maar dan moet hij de freelancer vergoeden voor het werk dat hij geleverd heeft en voor alles wat hij bij die opdracht had kunnen winnen. Bijvoorbeeld: je hebt een contract voor tien blogposts afgesloten en na twee artikels beslist de klant om de opdracht te annuleren, dan moet hij je toch vergoeden voor die tien blogs.
Een ontbinding is een eenzijdige stopzetting van een overeenkomst, bijvoorbeeld wanneer de klant niet tevreden is van jouw werk. Hij kan een contract niet zomaar ontbinden. Hij moet eerst een ingebrekestelling sturen waar hij bijvoorbeeld jou een correctietijd geeft.
Sommige reclamebureaus schrijven een wedstrijd uit om bijvoorbeeld een affiche te ontwerpen of om een idee te pitchen voor een campagne. Uit de inzendingen kiest het bureau dan een winnaar die de opdracht en het prijzengeld krijgt. Hierbij neem je als freelancer een risico, want ook al ben je de winnaar, soms ontvang je toch niet de prijs. Maak bij deelname duidelijke afspraken, adviseert Didier. Vraag op voorhand 50% van het wedstrijdtarief en als je gewonnen hebt de overige 50%.
Dat wordt niet altijd geapprecieerd door klanten. Vraag daarom altijd toestemming.
Zet in je voorwaarden dat de klant enkel jouw materiaal mag gebruiken na betaling. Vraag daarnaast een voorschot en een tussentijdse percentage. Pluis de balansen uit van je opdrachtgevers. En heb je een potentiële opdrachtgever, maar ken je die niet? Vraag dan eens rond in je netwerk of iemand er positieve of negatieve ervaringen met die klant heeft.
Bron: NextConomy
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.