Wat doet een digital marketeer?

Een (freelance) digital marketeer is verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten die via het internet en de nieuwe media verlopen. Hij is in eerste instantie een bruggenbouwer die linken legt tussen de verschillende subdomeinen binnen het digitale marketingvak: content marketing, social media marketing, SEO, SEA, e-mail marketing en marketing automation.
Ontdek onze digital marketeers

Het is te eenvoudig om te stellen dat een digital marketeer al deze zaken tot in de diepte beheerst. Zijn takenpakket verschilt van bedrijf tot bedrijf en is afhankelijk van de schaalgrootte van de marketingactiviteiten. Toch zijn er enkele zekerheden:

  • Een digital marketeer begeleidt de stap van outbound naar inbound marketing binnen het marketingteam.
  • Hij beheerst zowel inbound als outbound marketingtechnieken.
  • Digital marketeers monitoren alle marketingdata en gaan voortdurend op zoek naar linken tussen de business en online marketing, en tussen sales en online marketing.

Binnen grotere organisaties rapporteert de digital marketeer vaak aan de marketingmanager. Binnen KMO’s neemt hij vaak de rol van marketing communication manager op zich.

Meer weten over de vaardigheden en tools waarmee een digital marketeer het verschil maakt?