De CrossCast Skills Matrix brengt je marketing team op sterkte
Hoe breng je alle skills en competenties binnen je marketing team in kaart? En hoe stem je ze nog beter af, zodat ze optimaal renderen en de doelstellingen makkelijker behaald worden? Bij veel organisaties blijft het een pijnpunt. Daarom heeft CrossCast samen met de HR experts van Skill BuilderS de Skills Matrix ontwikkeld. Hiermee definiëren we nauwkeurig de nodige skills en competenties binnen een marcom omgeving, en brengen we iedereen binnen het team op sterkte.
Waarom een Skills Matrix?
De Skills Matrix van CrossCast geeft een gedetailleerd overzicht van de elf belangrijkste expertises binnen marcom teams – van performance marketeer over copywriter tot product marketing manager. We hebben deze expertises samen met marcom experts, HR experts en klanten vastgelegd. Ook de verwachte competenties zijn voor elke expertise bepaald. Zo zien we snel wie wat doet, of zou kunnen doen binnen het marketing team. Zijn alle skills en competenties in huis om de doelstellingen binnen de marketing planning te halen? Zit iedereen op de juiste plaats binnen het team? Zijn er lacunes die om extra expertise vragen? Onze Skills Matrix geeft snel klaarheid, en toont aan waar en hoe er actie kan genomen worden. Dat maken we concreet via een aanbevelingsrapport.
Skills, competenties en drijfveren.
Onze Skills Matrix is wetenschappelijk onderbouwd en werd ontwikkeld volgens het ESCO-model van de Europese Commissie. Via de European Skills, Competences, Qualifications and Occupations kunnen we nauwkeurig peilen naar de technische vaardigheden. Daarbij maken we een onderscheid tussen ‘basis’, ‘goed’ en ‘expert’ – het hele spectrum tussen junior en senior met eventuele specialisaties.
Daarnaast peilen we ook naar de drijfveren van experts. Dat aspect wordt vaak onderschat. Je kan goed zijn in je vak, maar als je niet goed functioneert binnen een team, dan rendeer je onvoldoende. Met meer dan twee decennia HR-ervaring kunnen we de drijfveren en de persoonlijkheid van experts goed inschatten. Centraal hierin staat een DISC-gedragsanalyse die de basisstijl beschrijft en ook de responsstijl – hoe de expert zich in concrete situaties gedraagt. Marketingcommunicatie is een ‘people business’ en als het erop aankomt, wil je absoluut weten hoe belangrijk kwaliteit en integriteit zijn. Zowel bij interne als externe medewerkers.
Hoe kan de Skills Matrix jou helpen?
Je wil je marketing team op sterkte brengen of aanvullen met extra expertise? We werken graag een stappenplan uit, met een aanbevelingsrapport dat je meteen kan omzetten in actie die het verschil maakt. Of boek een Skills Matrix workshop, waarbij we samen met de marcom-verantwoordelijken het team in kaart brengen om zo nog makkelijker doelstellingen te halen.
Meer info over de Skills Matrix?
Een workshop boeken?