Als je ooit freelancer moest worden, dan liefst nu. Niet alleen omdat het barst van koffiebars met Scandinavisch decor waar je je laptop kunt openklappen, maar vooral omdat de robots jou het leven vandaag een pak makkelijker maken. Eentonige taakjes zoals facturen opstellen en je werkuren bijhouden, besteed je nu gewoon uit aan een handvol apps en tools. En zo heb je weer meer tijd om af en toe ook gewoon van je latte te slurpen en aan de mensheid te bewijzen dat ook zelfstandigen tijd hebben om de krant te lezen.
1. Xpenditure
Xpenditure is een app waarmee je al je onkosten makkelijk — ja, zelfs overzichtelijk — bijhoudt. Je neemt een foto van je btw-bon met je smartphone en de app haalt er vervolgens automatisch alle nodige informatie uit, van prijs over leverancier tot datum. Klaar! Op het einde van het kwartaal exporteer je een pdf voor je boekhouder met al je onkosten bij elkaar, en krijg je een handig overzicht van hoeveel je gespendeerd hebt aan benzine of blauwe balpennen. Zo spaar je tonnen tijd uit en hoef je veel minder in je haar te krabben over waar die bonnetjes nu ook weer zijn gebleven.
2. Dropbox Paper
Google Drive is zo 2015. Dropbox Paper laat je toe samen met je team documenten te bewerken en bestanden te synchroniseren tussen je laptop en je smartphone. Dat doet Google Drive natuurlijk ook, maar Dropbox Paper maakt de dingen nog net iets makkelijker voor wie samenwerkingen graag stroomlijnt. De tool is een lichtgewicht die beduidend sneller werkt dan haar Google tegenpool. Je maakt er in een wip to do-lijstjes mee (compleet met vinkjes en mensen die je tagt om hen een taak toe te wijzen), video en geluid embedden is een stukje cake, en de lay-out is lekker straightforward.
3. Toggl
Tijd is geld, dat weet iedere freelancer. Met Toggle hou je tot op de seconde nauwkeurig bij hoeveel tijd je aan een bepaald project spendeert. “Ja maar ik werk altijd aan een hoop dingen tegelijkertijd.” Geen nood, je vult gewoon in voor welke klant of welk project je aan de slag gaat, et voilà. Het beste van al? Om je uren te timen, mag je deze keer wel op een grote rode knop duwen.
4. Slack
En als je nu eens één plek had waar je met teamleden kon overleggen over je project? Meet Slack: een soort WhatsApp-groep voor teams. Maak een Slack workroom, voeg je teamleden en creëer chatkanalen voor elk topic waar je nood aan hebt (en eentje voor off-topic koffieklets). Zo hoeft Sarah van de boekhouding niet duizend berichten te krijgen over de oplevering van dat drukwerk en kun jij de gesprekken over de juiste RGB kleurcode ook aan je laten voorbijgaan. Extra handigheid: je kunt bestanden uploaden en er met verschillende personen tegelijkertijd aan werken.
5. Squarespace
Toegegeven, het wemelt op het Internet van de mogelijkheden met ‘gratis!’, ‘website!’ en andere uitroeptekens in dezelfde zin. Maar veel van die tools trakteren je zonder vragen op lelijke reclameboodschappen op je homepage, of blijken minder gratis te zijn dan verhoopt van zodra je wat meer vraagt dan een Times New Roman voor de titelbalk. Niet zo bij Squarespace, waarmee je in een handomdraai een kraaknette portfoliowebsite bij elkaar tovert. Looks are everything, vinden ze bij Squarespace en dus doen ze er alles aan om zelfs de echte beginneling te voorzien van een website die ‘kijk mij professioneel wezen!’ schreeuwt.
Uiteraard kun je nog veel verder gaan, met een smartphonehoes die koffie voor je zet, bijvoorbeeld, maar met deze gouden vijf tools zit je alvast gebeiteld.
Wil je graag sparren over het gebruik van tools of ben je op zoek naar nieuwe opdrachten? CrossCast staat je graag met raad en daad bij.