Content marketing: een praktisch stappenplan
Content marketing kan je verkoopcijfers doen stijgen en een trouw klantenbestand opbouwen. Met dit handig stappenplan van CrossCast ga je meteen aan de slag.
Lees artikel“LinkedIn? Is dat niet gewoon een vacaturedatabank?” Een misvatting die we vaak horen, want LinkedIn is veel meer dan dat. Met een kleine 500 miljoen accounts en 4,5 miljoen bedrijfspagina’s wereldwijd nestelt LinkedIn zich netjes in de top vijf van ‘s werelds grootste social media platformen. In België zijn er meer dan 2,5 miljoen professionals die wekelijks inloggen.
Met de juiste strategie kan je er als bedrijf bovendien heel wat meer uithalen dan nieuwe medewerkers, van brand awareness tot concrete business leads.
Beginnen doen we echter met een voorbeeld over… containers. Niet meteen één van de meest sexy producten ter wereld, maar het bedrijf Maersk slaagt er wel in om via LinkedIn meer dan 220.000 volgers te bereiken. Met een mix van zakelijke content, een blik achter de schermen, leuke video’s en verbluffende foto’s van de meest exotische plekken waar hun zeecontainers aanmeren, weet het te boeien én te inspireren.
Voor de fans: Maersk scheert ook hoge toppen op Facebook, Pinterest, Twitter en Youtube. Zeker een aanrader om een kijkje te nemen.
Is jouw bedrijf al actief op LinkedIn? Of ben je van plan om een bedrijfspagina aan te maken? Hou dan zeker onderstaande tips in het achterhoofd.
De eerste is meteen een van de belangrijkste tips: breng de juiste content voor jouw doelpubliek. Via A/B-tests, Google, marktonderzoek of gewoon op buikgevoel… Bepaal en speel in op de interesses van je doelpubliek. Bovendien zorgt relevante content ook voor een maximaal bereik in Linkedin Pulse, de newsfeed van Linkedin.
De eerste indruk blijft hangen, dat is een wetenschappelijk feit. Een LinkedIn-pagina met mooie profielfoto, prikkelende achtergrondafbeelding en accurate informatie is een absolute vereiste.
Wist je dat meer dan 75% van de LinkedIn-gebruikers ouder is dan 35 jaar? LinkedIn is nu eenmaal het zakelijke social media kanaal bij uitstek. Focus dus best op business gerelateerde inhoud. Let op, dit is geen synoniem voor saai. Humor, een blik achter de schermen of een persoonlijke ervaring mag én moet.
Op LinkedIn bestaan er tal van vakgerelateerde LinkedIn-groepen. Of je nu actief bent in de HR-, communicatie- of bouwsector, gegarandeerd dat er heel wat relevante groepen bestaan. Word lid, treed in discussie én lever zo een constructieve meerwaarde.
Heb je een update die veel bereik, likes of reacties oplevert? Overweeg dan zeker om deze te sponsoren. Bovenaan elke LinkedIn-update vind je de knop ‘Nu sponsoren’. Je kan vervolgens zeer specifiek kiezen welke doelgroep je wil targetten. In een volgende stap kun je zelfs overwegen een echte advertentie te lanceren of een gesponsorde ‘Inmail’ te sturen.
Het is afgezaagd maar meten is nu eenmaal weten. Via LinkedIn Statistieken krijg je heel wat informatie over jouw volgers en updates. Post je best ’s morgens of in de namiddag? Werken korte filmpjes beter dan lange? Welke content scoort het best? Gebruik de data strategisch in jouw voordeel.
Als afsluiter geven we graag nog één laatste goede raad mee: een LinkedIn-marketingstrategie is geen sprint, maar een marathon. Verwacht dus niet dat je binnen de kortste keer evenveel bereik haalt als Maersk en consoorten. Met bovenstaande tips én een volgehouden inspanning ben je alvast goed op weg en pluk je op termijn zeker de vruchten.
Wil jij advies over je LinkedIn-bedrijfspagina? Of wil je graag dat een expert jouw social media onder de loep neemt? Neem dan zeker contact met ons op en we matchen je met de juiste expert uit onze talent pool.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.