Je hebt je contactenlijst, overtuigende copy, een mooie template en een paar ondersteunende beelden. Alle ingrediënten voor een succesvolle e-mailcampagne. Maar met welke tool wil je je campagne uitsturen?
Er zijn heel wat e-mailmarketingtools op de markt. Hoe beslis je welke tool geschikt is voor jou? Deze vragen kunnen je daarbij helpen:
Hoe groot is je contactenlijst? Sommige tools worden duurder bij grote hoeveelheden.
Welke functionaliteiten heb je nodig (bv. segmentatie, A/B-testing)?
Heb je voldoende interne kennis om de tool te gebruiken?
Welke templates biedt de tool aan? Of: wordt de template die je wil gebruiken ondersteund door de tool?
Hoe is de klantendienst van de tool? Mag je een snel antwoord verwachten op vragen?
Kan je je social media kanalen vlot integreren?
Wat is je budget?
We zetten enkele populaire tools voor je op een rijtje:
Populair bij starters omwille van de gebruiksvriendelijke, eenvoudige interface. Kies uit het ruime aanbod van kant-en-klare templates of stel zelf je template samen met de handige ‘e-mail builder’. Zo is je e-mail in een paar kliks uitgestuurd. Interessant als je niet zo vaak een e-mail uitstuurt, omdat je ook kan kiezen om per campagne te betalen.
Bonus: met spamtest om te controleren of je door een spamfilter raakt, en voorbeelden van hoe je e-mail eruit zal zien in Gmail, Outlook, Hotmail, Mail ...
Ook MailChimp is populair bij starters. Deze tool is een tikkeltjes complexer, maar biedt dan ook meer configuratiemogelijkheden. Bijvoorbeeld op het vlak van segmentatie, online formulieren en A/B-testing.Je kan je campagnes vlot opvolgen in het overzichtelijke analytics-dashboard. MailChimp is bovendien gratis voor e-mailcampagnes met een kleine contactenlijst (minder dan 2.000 contacten).
Bonus: beheer je account altijd en overal via de handige mobiele app.
Een Belgisch bedrijf, uitgegroeid tot een sterke Europese speler met klanten in Spanje, Italië, Duitsland, Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Een krachtige tool die vooral populair is bij grote organisaties zoals banken en uitgevers, die sterk doorgedreven targeting toepassen en campagnes uitsturen naar grote groepen. Je kan alle geplande interacties eenvoudig opvolgen in de gecentraliseerde kalender en je kan prioriteiten instellen.
Bonus: detecteert overlappingen tussen segmenten zodat je zeker bent dat je bestemmelingen je e-mail niet dubbel ontvangen.
Krachtige tool met een focus op geavanceerde segmentatie op basis van complexe variabelen zoals transactiegegevens en gebruikersgedrag. Handig is ook hun multi-channel ondersteuning: e-mail, sms, fax, pdf’en en landingspagina’s worden centraal beheerd en aangestuurd. Een Nederlands bedrijf, dus een Nederlandstalige klantendienst en ondersteuning.
Bonus: vlotte import- en exportmogelijkheden voor alle soorten data.
Een erg grote speler op de markt is Adobe Campaign, onderdeel van de Adobe Marketing Cloud. De tool verzamelt alle gegevens over een klant (online en offline) in één geïntegreerd klantenprofiel en biedt haast eindeloze mogelijkheden (real-time interaction management, contextual e-mailmarketing, cross-channel campagne management). Dat betekent wel dat deze tool wel heel wat training vergt en een stukje duurder is.
Een interessante tool voor ondernemeningen die vertrouwd zijn met IBM. Vlot te integreren met andere IBM-producten of met Salesforce. Enige kennis van HTML is vereist. Bij vragen of problemen kan je rekenen op de hulp van de bekwame klantendienst. De tool wordt regelmatig geüpdatet en kan makkelijk gepersonaliseerd worden.
Bonus: personaliseer je e-mails heel eenvoudig met de ‘dynamic content’-functie.
Pardot is een nieuwkomer op de Belgische markt. Deze webapplicatie heeft een erg gebruiksvriendelijke interface en een uitgebreide klantenondersteuning: gedetailleerde handleiding op de website, video-tutorials, online chat en telefonische ondersteuning. Pardot werkt samen met Salesforce en biedt de optie om heel eenvoudig A/B-tests uit te voeren. Hou wel rekening met het iets grotere prijskaartje.
Bonus: volg het gedrag van je gebruikers erg nauwkeurig op met de ‘lead scoring’-functie.
De twee Belgische leiders in e-mailmarketing, Flexmail en Addemar, fuseren in 2016 en worden deel van de Gentse ICT-groep Intelligent. Beide tools hebben een eenvoudige, gebruiksvriendelijke interface en bieden de mogelijkheid om A/B-tests uit te voeren. Bovendien kan je je campagnes eenvoudig automatiseren.
Bonus: je kan rekenen op persoonlijke begeleiding (in je moedertaal).
Nood aan ervaren e-mailmarketeer om je met raad en daad bij te staan? Wij stellen ons freelance talent graag ter beschikking.
Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info
Jouw cookie voorkeuren
Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.