Feit of fabel? 5 hardnekkige vooroordelen over freelancers
We ontkrachten 5 hardnekkige vooroordelen die rondwaren over freelancers, zowel bij bedrijven als bij potentiële en startende freelancers.
Lees artikelDankzij SEO hoog scoren op Google. Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst zullen op Google zelden scrollen. Enkel de 10 eerste resultaten tellen en liefst scoor je een plekje in de top drie. Waarom en hoe scoor je beter met kwalitatieve content? Ontdek ook onze extra download met handige tools!
Hoog scoren op Google. Snel gevonden worden. Dat willen we allemaal! Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst zullen op Google zelden of nooit meer scrollen dan nodig. Enkel de 10 eerste resultaten tellen en liefst scoor je een plekje in de top drie. Zo een hoge plaats krijg je niet in de schoot geworpen. Je SEO en content moeten in orde zijn. Toeval speelt geen rol. Net als in topsport vergt een plaats op het podium serieus wat inspanningen.
Alvorens je de race naar de top begint, is het nuttig om je vooraf een aantal vragen te stellen. Wat wil je dat je website voor je doet? Dat is de hamvraag. Daarom moet je ook weten wie je wil bereiken, wat ze belangrijk vinden, wat je ze wil vertellen, wat hun zoekintentie is…
Met die wetenschap in je achterhoofd kan je je site en de verschillende landingspagina’s SEO-vriendelijk maken. No sweat no glory: dit op zich is al erg tijdrovend. Je moet een hele lange lijst afvinken.
Het is een echte marathon en daarom ook specialistenwerk. Een SEO-specialist beschikt over de juiste tools om je online aanwezigheid te analyseren en bij te sturen.
Google zal je belonen met je SEO-inspanningen. De spinnetjes van de zoekmachine zullen ontdekken wat je te bieden hebt. Ze doorzoeken je hele site. Niet alleen voor jouw eer en glorie. Ook Google wil dat hun gebruikers zo snel en precies mogelijk vinden wat ze zoeken.
“De schoenen van Bergman zijn van leer. Natuurlijk lederen schoenen voor mannen en vrouwen. Bergman verkoopt schoenen voor iedereen. Op zoek naar lage schoenen of hoge schoenen? Verwen je voeten met lederen stappers van Bergman.”
Voorgaand fijn stukje proza met focus op synoniemen kan op het eerste zicht SEO-proof zijn voor wie op zoek is naar lederen schoenen. In een ondertussen al vrij ver verleden kon je Google met dit soort tekstjes ook om de tuin leiden. De zoekmachine detecteerde de woorden en ging voorbij aan de kwaliteit van de tekst zelf. Ondertussen is Google een pak slimmer geworden. Langere teksten met een kwalitatieve inhoud worden nu hoger ingeschat dan korte en nietszeggende stukjes met een repetitief gebruik van keywords.
Om de waarde van je site te bepalen, maakt Google gebruik van algoritmes. We weten enkel dat dit er ongeveer 250 zijn. Wat ze doen en hoe ze werken? Dat is een goed bewaard geheim. Heel zeker is dat Google beter dan ooit meeleest en de kwaliteit van de inhoud van een site erg goed kan peilen. Net daarom is de content van je site belangrijker dan ooit en dit zal waarschijnlijk hoe langer hoe meer doorwegen bij het bepalen van het gewicht van je site.
Wil je zwaar doorwegen? Vertel dan unieke verhalen. Deel waardevolle informatie waardoor je bezoekers langer op je site blijven. Ook de tijd die een surfer op een pagina blijft, houdt Google in de gaten en speelt mee in de beoordeling van je site.
In het laboratorium waar je site ontwikkeld wordt, gaat in deze fase een copywriter aan het werk. Hij zal in eerste instantie luisteren. En, alhoewel de hele geboorte van een site een haast wetenschappelijk proces is, gaat hij hierbij terug naar de basis van marketing: storytelling. De hype, hét buzzword van de laatste tijd, is in feite zo oud zoals de straat.
De pioniers van reclame in de jaren ‘60 wisten het al: mensen kopen geen producten of diensten, ze kopen een verhaal. Een oud-collega verwoordde het wat plastischer: mensen kopen geen boormachine, ze kopen een gat in de muur. Een copywriter kan van jouw boormachine een gat in de muur maken, van jouw wandelschoenen een tocht door de bergen, en je helpen je bezoekers te overtuigen je hele klantenreis te doorlopen. Bovendien weet Google ook dat je iets unieks te vertellen hebt en ook dat wordt beloond.
“The more story-appeal there is in the picture or in the photograph, the more people would look at your ad” – David Ogilvy (David Ogilvy)
Geen feest zonder beeld bij je content. Een passende foto bij je tekst geeft niet alleen rust, het overtuigd de bezoeker op zijn minst even op de pagina te blijven. Er zijn tientallen sites waarvan je foto’s al dan niet betalend kunt downloaden. Die doen precies dat: mensen even laten stilstaan. Maar je wil natuurlijk meer. Je wil dat je bezoekers lezen en ingaan op de call-to-action. Je wil conversie! Foto’s of afbeeldingen van een professionele fotograaf of illustrator helpen je hierbij. Ze doen meer dan een kiekje of tekening maken. Ook zij zullen als specialisten aan de slag gaan met jouw verhaal en je pagina meerwaarde geven. Ook Google kijkt geïnteresseerd mee. Het algoritme zal jouw afbeelding herkennen als een uniek exemplaar. En jawel hoor, een bank vooruit, ook daar word je voor beloond. De SEO-specialist zal ervoor zorgen dat de afbeelding een correcte benaming krijgt zodat je ook via Google afbeeldingen gevonden kan worden.
SEO goed, content prima, afbeeldingen in orde. Niets vergeten? Het design zelf natuurlijk. Zonder aantrekkelijk ontwerp is je site een keizer zonder kleren. Laat de gratis templates links liggen en kies voor maatwerk. De site moet uitstralen wie je bent en wat je doet. Gratis modellen stralen middelmaat uit. Natuurlijk moet je bezoeker ook vlot zijn weg kunnen vinden. Je moet hem het makkelijk maken om over te gaan tot actie. Een webdesigner kan structuur en stijl brengen in je website. Het zorgt ervoor dat mensen langer blijven plakken. Dat vindt Google leuk! Maar dat is niet het enige. Google waardeert ook de technische kracht van je site. De snelheid waarmee je pagina’s laden bijvoorbeeld leveren je goede punten op.
Met een optimale site die hoog scoort op Google zal je vast en zeker meer verkeer genereren. Toch stopt je digitale reis hier niet. Je site zelf moet leven en bewegen. Plaats regelmatig nieuwe content, monitor het gedrag van je bezoekers. Welke pagina’s zijn het drukst bezocht? Waar verwachtte je meer bezoek? Via welke weg kwamen ze op je site? Welke zoekwoorden gebruikten ze? Je kan veel informatie halen uit het bezoekersgedrag en met die data aan de slag gaan. Reken ook niet op Google alleen om mensen naar je site te leiden. Aanwezigheid op sociale media is tegenwoordig een must. Een digital marketeer is de specialist die hier een strategie voor kan uittekenen.
Lees er hier meer over.
Bij CrossCast vind je het talent voor de opbouw, analyse en onderhoud van je website en sociale media.
Wil je zelf je site optimaliseren? Met de hulp van een aantal gratis tools kom je al eindje.
De gouden tip krijg je hier: begin eerst met het schrijven van fantastische content en ga dan pas aan de slag met SEO-optimalisatie. De gratis tools vind je achter de download knop. Dankzij nummer 5 ben ik iedere dag bezig met keywords. Nummer 6 is voor gevorderden en liefhebbers van tabellen.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.