Content marketing kan je verkoopcijfers doen stijgen en een trouw klantenbestand opbouwen. Met dit handig stappenplan van CrossCast ga je meteen aan de slag. Volg je onze aanpak? Dan zal jij de juiste content op het juiste moment aanbieden aan (toekomstige) klanten.
De voordelen van content marketing
Meer business: overtuig meer potentiële klanten van je expertise en verbeter je verkoopscijfers.
Minder kosten: het is een aanvulling of zelfs vervanging van je betaalde reclamecampagnes.
Meer bereik: Je bouwt een trouw klantenbestand op, ook buiten je huidige netwerk.
Start: een plan van aanpak
Als je start met content marketing zonder duidelijk plan, komt jouw content misschien niet terecht bij je (potentiële) klanten of zijn ze misschien niet geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt. Bovendien ga je zonder plan niet efficiënt werken en (te veel) content schrijven zonder resultaat.
Zo’n plan van aanpak maak je in 5 stappen:
Wie is je doelgroep?
Wat zijn je doelstellingen?
Maak een realistische planning
Maak en promoot je content
Hoe meet je of je goed bezig bent?
1. Bepaal je doelgroep
Wie wil je met je content bereiken? En waar is die doelgroep naar op zoek? Door je doelgroep te analyseren, kan je je die opsplitsen in categorieën. Zo kan je veel gerichter naar elke categorie communiceren.
Stap 1: Verzamel gegevens
Volgende gegevens kunnen handig zijn om je doelgroep beter te leren kennen: leeftijd, regio, geslacht, inkomen, opleiding, beroep, etniciteit, burgerlijke staat en aantal kinderen.
Enkele manieren om informatie te verzamelen:
Met interviews of een enquête bij je contactenlijst of de bezoekers op je website.
Door de analytics van je website en social media-kanalen te bestuderen.
Via algemeen marktonderzoek: welke statistieken en trends zijn van toepassing op je doelgroep en welke onderwerpen zijn populair op relevante blogs en social media?
Stap 2: Analyseer
Welke factoren zijn voor jouw bedrijf van belang? Richt je je bijvoorbeeld hoofdzakelijk op de regio Oost-Vlaanderen? Is je product vooral bedoeld voor jonge moeders?
Zo probeer je meer inzicht te krijgen in de persoonlijkheid, waarden, interesses en het gedrag van jouw doelgroep.
Stap 3: Maak je doelgroep concreet met persona’s
Om je doelgroep concreet en tastbaar te maken, werk je persona’s uit. Een persona is een uitgewerkt profiel van een persoon die (een segment van) je doelgroep vertegenwoordigt.
Er is discussie over de relevantie van persona's maar wij vinden het een handig principe om je doelgroep tastbaar te maken zodat je iemand concreet voor ogen hebt die je wil bedienen. Ervaring leert dat persona's het denkwerk vereenvoudigen en leiden tot een concretere omschrijving van de doelgroepen.
2. Bepaal je doelstelling
Wat wil je bereiken? Bepaal vooraf een meetbare doelstelling. Zo kan je achteraf controleren of je inspanningen succesvol zijn. Bovendien ga je dan ook gerichter naar die doelen toewerken.
Bekendheid van je merk vergroten
Een groter publiek kan je bereiken met content die de aandacht trekt van zoveel mogelijk lezers. Video is daarvoor bijvoorbeeld heel geschikt, naast het optimaliseren van je content voor zoekmachines (SEO).
Meet of je je doel bereikt hebt aan de hand van het aantal ‘views’ van je YouTube-video en het aantal effectieve paginabezoeken.
Meer potentiële klanten aanspreken
Wil je je contactenlijst uitbreiden en meer potentiële klanten aanspreken? Dat kan met freemium content, bijvoorbeeld een e-book dat bezoekers van je website enkel kunnen downloaden als ze hun e-mailadres ingeven.
Meet of je je doel bereikt hebt door het aantal keer dat het e-book is gedownload en bekijk welk pad de mensen aflegden op je site om tot bij het e-book te geraken
Verkoop laten stijgen
Natuurlijk wil elk bedrijf meer verkopen. Daarvoor heb je content nodig die je doelgroep overtuigt om voor jouw product of dienst te kiezen: een getuigenis, een demonstratievideo of review van je product of dienst.
Het resultaat lees je af aan de verkoopcijfers. Je kan ook verkoopcijfers visualiseren in Google Analytics bij e-commerce sites.
Een band met je klanten opbouwen
Door je klanten relevante, waardevolle content aan te bieden, kan je een band opbouwen. Dat kan met een videotutorial, een webinar, een exclusieve deal of een interessant blogartikel.
Bereken je retention rate. Dit is het percentage klanten dat na een eerste aankoop terugkomt. Breng ook in kaart hoeveel interactie je krijgt op social media berichten.
3. Stel een content planning op
Bepaal welke onderwerpen je wil behandelen, in welke vorm (artikel, video, social media post...) je deze onderwerpen zal bespreken en wie daarvoor wanneer zal zorgen.
Bedenk interessante onderwerpen voor elke doelgroep en doelstelling
Inventariseer je bestaande content
Werk je planning uit
Opgelet: een contentplan is geen statisch document. Plan regelmatig een redactievergadering in om je planning aan te vullen en bij te schaven indien nodig. Het meest praktisch is een gedeeld document (bijvoorbeeld in Office365 of Google Drive).
4. Publiceer en promoot je content
Veel bedrijven publiceren hun content op hun website en wachten vervolgens gewoon af. Terwijl je veel meer resultaat zal behalen als je nieuwe blogartikels actief promoot via e-mail en social media.
Deel je content meer dan één keer
Veel bedrijven zijn bang om ‘spammy’ over te komen. Maar ze vergeten dat hun posts telkens maar door een klein deel van hun volgers worden opgemerkt. Zeker in het geval van Twitter is de kans klein dat één gebruiker al je tweets ziet.
Maak je content deelbaar
De beste promotie? Dat is content die je volgers delen met hun eigen netwerk. Zorg ervoor dat je lezer niet op zoek moet gaan naar de ‘Share’-button. En wees ook niet bang om je volgers af en toe eens om een ‘share’ of ‘retweet’ te vragen.
Focus op de juiste kanalen
Afhankelijk van je doelpubliek en je sector, zullen sommige kanalen betere resultaten opleveren dan andere. Welke kanalen voor jou interessant zijn kan je achterhalen via Google Analytics of andere analysetools.
Investeer in betaalde advertenties
Zo krijgt je doelgroep zeker de boodschap te zien.
Je kan je doelgroep gericht aanspreken door een specifieke doelgroep samen te stellen.
Hiermee kan je opvolgen hoe je doelgroep reageert op je content. Dat levert je heel wat nuttige data op om de volgende keer rekening mee te houden.
Met beperkte budgetten kan je op Facebook of Google goede resultaten bereiken, zeker naar visibiliteit.
5. Meet de resultaten en stuur bij waar nodig
We stellen per doelstelling een aantal vragen die je kunnen helpen je scores te verbeteren:
Is je website geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers?
Is je content vindbaar? Zo niet, investeer dan in SEO.
Is je content deelbaar op sociale media platformen? Experimenteer met verschillende contenttypes.
Overweeg betaalde advertenties via Google of Facebook.
Meer potentiële klanten aanspreken (leads genereren)
Voeg je bij elk artikel een overtuigende call-to-action die lezers aanzet tot actie?
Reageert je doelgroep misschien beter een ander contenttype, bijvoorbeeld een video of infographic?
Trekt je headline de aandacht? Experimenteer met verschillenden varianten.
Verkoop laten stijgen (meer conversie)
Gebruik je case studies, testimonials en cases van tevreden klanten om potentiële klanten te vertellen dat jij te vertrouwen bent?
Is je doelgroep voldoende ingedeeld in categorieën die je gericht aanspreekt?
Laad je website snel genoeg? Het lijkt een detail, maar een trage website is een dooddoener die je verkoop kan kosten. Bovendien scoren trage sites en website die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele bezoekers minder goed op Google.
Een band met je klanten opbouwen (retentie)
Besteed je voldoende aandacht aan je bestaande klanten? Wacht niet tot je klachten krijgt, neem proactief contact en vraag je klanten om feedback.
Beloof niet meer dan je kan waarmaken, want klanten onthouden een teleurstellende ervaring beter dan alle goede ervaringen met je bedrijf.
Heb je autoriteit? Deel je je expertise en bouw zo aan een goed reputatie.
Tot slot
Dit stappenplan is bedoeld als een leidraad voor wie wil starten met content marketing. Maar je hoeft dat niet alleen te doen.
Veel bedrijven schakelen wel eens tijdelijke experten in voor hun digitale marketing. Daarbij is het belangrijk om het juiste talent te vinden dat jouw vooropgestelde doelstellingen realiseert én waarmee het klikt.
Wil je hulp krijgen van een freelance marketing talent met wie het klikt? Wij stellen ons freelance talent graag ter beschikking.
Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info
Jouw cookie voorkeuren
Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.