Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek freelancersIk zoek freelancers
  • Ik ben een freelancerIk ben een freelancer
  • BlogBlog
  • Over onsOver ons
  • ContactContact
  • NL

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. Wat maakt een goede content marketeer?
Blog: wat maakt een goede content marketeer?

Wat maakt een goede content marketeer?

9 februari 2023

Content marketing is hot. Want met waardevolle content kun je jouw merk positioneren, je online vindbaarheid vergroten, leads genereren en klantenbinding creëren. Content marketing is vandaag dan ook een onmisbaar onderdeel van je globale marketingstrategie. Ook bij CrossCast zijn we overtuigd van de toegevoegde waarde van een content marketeer voor je marketing- en communicatieteam. Dit profiel is dan ook een van de kernprofielen waarop we resoluut focussen in onze zoektocht naar flexibel talent voor bedrijven.

Maar wat is content marketing nu precies en welke skills en vaardigheden heeft een goede content marketeer? Let's find out!

Wat is content marketing ?

Het doel van content marketing is om waardevolle, relevante en samenhangende content te verspreiden voor je merk. Zo kun je jouw doelgroep(en) beter bereiken, persoonlijk aanspreken en behouden. Het woord 'waardevol' staat daarbij centraal, want content is pas doeltreffend als ze waarde toevoegt voor je lezers.

Wat doet een content marketeer?

Een content marketeer is niet alleen verantwoordelijk voor de creatie van content. Hij of zij zorgt er ook voor dat de content op het juiste moment op de juiste kanalen terechtkomt en zo vindbaar is voor de juiste doelgroep. Zo behoren de volgende verantwoordelijkheden tot het takenpakket van een content marketeer:

  • Een contentstrategie uitwerken en een contentkalender uitwerken;
  • Onderwerpen, formats en invalshoeken bedenken om content te brengen;
  • Short en long copy schrijven voor alle on- en offline kanalen;
  • Beelden, video’s en ander grafisch materiaal (laten) produceren;
  • Je content verspreiden op alle interne en externe kanalen;
  • Alle content analyseren en rapporteren over de performance om de aanpak bij te sturen.

Je content marketeer hoeft dit uiteraard niet allemaal volledig zelf te doen. Er kunnen ook taken uitbesteed worden aan (andere) freelance experten, zoals copywriters, digital marketeers, social media marketeers of digital creatives. (Ook die experten kun je in de CrossCast Talent Pool vinden).

Welke hard skills heeft een content marketeer nodig?

Een goeie content marketeer is van vele markten thuis en kan terugvallen op de volgende vaardigheden:

  • Kennis van inbound marketing. Een content marketeer heeft het inbound marketingmodel – dat draait rond het creëren van waardevolle ervaringen en content – helemaal in de vingers.
  • Taal- en schrijfvaardigheid en kennis van de meest recente SEO-regels.
  • Storytelling. Het doel van content marketing is om de bedoelde doelgroep maximaal te bereiken én aan te zetten tot actie. Dat lukt alleen als je een goed verhaal kan brengen.
  • Kennis van sociale media om te bepalen welk type content het best werkt op welk platform.
  • Analytische vaardigheden. Content marketeers kunnen de performantie van elk kanaal beoordelen en de strategie bijsturen op basis van data.
  • Technische skills. Een content marketeer moet ook technisch onderlegd zijn, vooral in functie van contentdistributie, monitoring en bijsturing. Van een content marketeer wordt namelijk ook verwacht dat hij of zij bepaalde tools kan gebruiken, zoals contentmanagementsystemen, SEO-tools, e-mailmarketingprogramma's en meer.

Pluspunten die van een goeie content marketeer een 'unicorn' maken

Content marketeers die hun vak door en door kennen, daar kom je al een heel eind mee. Maar een goede content marketeer beschikt natuurlijk niet alleen over hard skills, maar ook over een creatieve mindset en soft skills. Ben je op zoek naar een witte raaf, dan zijn hier enkele soft skills die je content marketeer kan gebruiken om je content marketing naar een hoger niveau te tillen:

  • Creativiteit. Een content marketeer bedenkt met gemak onderwerpen en invalshoeken en vertaalt die naar succesvolle formats die aanslaan bij de doelgroep.
  • Een commerciële mindset om te focussen op content die converteert en bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen.
  • Organisatietalent. Content marketeers zijn goede planners en ze denken en handelen proactief en oplossingsgericht.
  • Sterke communicatie is onmisbaar om helder en vlot de visie op content over te brengen naar de rest van het (marketing)team.
  • Nauwkeurigheid. Een content marketeer werkt nauwgezet en heeft oog voor detail. Taalfouten en tegenstrijdigheden gaan niet zomaar aan hem of haar voorbij.

Hoe zien wij het vak evolueren ?

Nogal wat content marketeers starten hun carrière als copywriter. Door de jaren heen verwerven ze de juiste digitale skills en knowhow om door te groeien tot content marketeer. Wij bij CrossCast zijn er sterk van overtuigd dat het belang van content in de toekomst alleen maar zal toenemen, op nog meer kanalen en in nog meer verschillende formats. Het is daarom voor content marketeers heel belangrijk om hun digitale skills verder te blijven ontwikkelen. Daarnaast merken we ook dat er vaak verwacht wordt dat content marketeers een basiskennis van SEA hebben. Het kan dus zeker een voordeel zijn als ze zich hierin bijscholen.

Ook binnen content marketing zien we dat er meer en meer specialisaties ontstaan, bijvoorbeeld in social media management of employer branding. Zo'n 'dubbele' rol is felbegeerd bij tal van bedrijven. Dit zien we trouwens niet alleen bij content marketeers, maar ook in andere expertises.

 

Ben jij op zoek naar een content marketeer om je team op het goede spoor te zetten, bij te staan en te adviseren? We spreken graag de freelance content marketeers uit onze Talent Pool aan om je te komen versterken.

Contacteer ons Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

Algemeen

Wat is goed opdrachtgeverschap?

24 april 2019

Werken met freelancers is vaak een kostenefficiënte oplossing. Zeker als je de samenwerking optimaal laat renderen. Wat houdt goed opdrachtgeverschap in?

2.9.1.0
Lees artikel
Algemeen

De favoriete tool van Digital Marketeer Laurens

22 februari 2022

Laurens is een allround digital marketeer van 26 jaar uit Brugge. Hij maakt sinds deze zomer deel uit van onze freelance community. Maak kennis met Laurens en zijn favoriete marketingtool. 

Lees artikel
Algemeen

Content marketing: een praktisch stappenplan

17 januari 2019

Content marketing kan je verkoopcijfers doen stijgen en een trouw klantenbestand opbouwen. Met dit handig stappenplan van CrossCast ga je meteen aan de slag.

Lees artikel

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze 3-maandelijkse nieuwsbrief en ontvang nieuwe inzichten over digitale marketing, nieuws over onze opleidingen en evenementen.

Inschrijven
Ik zoek een freelancer
  • Beschikbare experten
  • Freelancers op tijdsbasis
  • Freelancers op projectbasis
  • FAST teams
Ik ben een freelancer
  • Freelance jobs
  • Registreren
  • Voordelen
Academy
  • Academy aanbod
  • Academy: Sterk met video
  • Academy: Social media for HR professionals
  • Academy: Content en conversie
Talent Pool
  • Content producers
  • Marcom specialisten
  • Technisch experten
Over ons
  • Talent Pool
  • Onze sterktes

Privacy Policy & Disclaimer

CrossCast
  • Contact
  • Cases
  • Blog
  • Klanten
  • Nieuwsbrief
Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube
Wil je weten of wij het talent voor jouw team of project in huis hebben?
Neem contact met ons op

Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info

Jouw cookie voorkeuren

Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.