Bij CrossCast richten we onze pijlen vooral op freelance experten in communicatie en marketing. Een belangrijke vorm van marketing is digital marketing (ook wel online marketing genoemd), want bedrijven kunnen er vandaag niet meer omheen dat een groot deel van hun doelpubliek online naar informatie en advies zoekt. Daardoor is er de laatste jaren een grote vraag naar digital marketeers.
Wat is digitale marketing?
Digitale marketing draait om het promoten van producten en diensten via digitale kanalen, zoals websites, sociale media, e-mail en mobiele apps.
Over het algemeen kun je zes soorten digital marketing onderscheiden:
Er zijn binnen de verschillende domeinen ook nog meer gespecialiseerde vormen van online marketing, zoals influencer marketing en mobile marketing.
Wat doet een digital marketeer?
Het komt vast niet als een verrassing dat een digital marketeer verantwoordelijk is voor alle marketingactiviteiten die online verlopen. Hij of zij is in eerste instantie een bruggenbouwer die linken kan leggen tussen de verschillende subdomeinen binnen het digitale marketingvak, zoals content marketing, social media marketing, SEO, SEA, e-mail marketing en marketing automation.
Digital marketeers zorgen er elke dag opnieuw voor dat je alle mogelijkheden benut die de online wereld te bieden heeft. Zo helpen ze je om te bepalen welke online middelen je best inzet en op welk moment, zodat je campagnes je online doelgroepen efficiënt bereiken. De digital marketingexpert monitort ook data en gaat voortdurend op zoek naar nieuwe online opportuniteiten en verbeterpunten.
Binnen grotere organisaties rapporteert de digital marketeer vaak aan de marketing manager. Binnen KMO’s neemt hij of zij vaak de rol van marketing communication manager op zich.
Welke hard skills heeft een digital marketeer nodig?
Het spreekt voor zich dat een digital marketeer een grondige kennis van digital marketing nodig heeft. Dat is een brede basiskennis van alle verschillende subdomeinen binnen het vak, in combinatie met een meer diepgaande kennis van een of meerdere domeinen.
Met andere woorden, een goeie digital marketeer is een 'T-shaped marketeer', die je bedrijf enorm kan vooruithelpen dankzij z'n uitgebreide expertise in marketing. Zo'n T-shaped marketeer legt gemakkelijk verbanden tussen de verschillende marketinggebieden en zorgt voor een betere samenhang tussen je kanalen, marketingactiviteiten én teamleden.
Een digital marketeer moet zeker ook analytische vaardigheden hebben om te beoordelen wat de beste middelen en timing zijn voor elke campagne, resultaten op te volgen en campagnes bij te sturen.
En welke andere vaardigheden heeft ie op z'n palmares?
Natuurlijk is alleen kennis van digital marketing niet voldoende. Digital marketeers zijn ook creatieve, resultaatgerichte personen die kaas gegeten hebben van communicatie.
Communicatieve people manager. Een digital marketeer is een trekker die anderen weet te enthousiasmeren en mee te nemen in een groter verhaal. Hij of zij werkt vlot samen met andere marketeers binnen het team en andere departementen binnen het bedrijf.
Klant- en resultaatgericht. Een digital marketeer is ook business-minded en combineert strategisch inzicht met een operationele can-do-mentaliteit. Plannen bedenken, uitvoeren en bijsturen is een tweede natuur.
Digital marketeers hebben een echte growth mindset en een passie voor marketing, technologie en innovatie. Ze nemen zelf initiatief om bij te leren en hun expertise verder uit te bouwen.
Planmatig en oplossingsgericht om aan je planning én budget te kunnen vasthouden.
Creatief. Een ideale digital marketeer komt continu met nieuwe, frisse ideeën om leads te genereren en warm te houden.
Hoe zien wij het vak evolueren ?
Het marketingvak wordt alsmaar digitaler en gespecialiseerder. Daar kunnen we niet langer omheen. Ver doorgedreven specialisaties dringen zich daardoor op. In hun zoektocht naar een digital marketeer kiezen bedrijven daarom best voor een T-shaped marketeer. Dat is een marketingspecialist die een brede basiskennis heeft van alle subdomeinen binnen het digitale marketingvak en daarnaast beschikt over een grondige expertise binnen een of meerdere subdomeinen.
Is het takenpakket van de digital marketeer te ruim, dan zie je in de praktijk vaak een splitsing ontstaan. Het marketingteam maakt dan naast of onder de digital marketeer ook een functie voor een content marketeer, social media marketeer of performance marketeer. Die trekken dan een stukje van de digitale marketingstrategie naar zich toe.
Ben jij op zoek naar een digitale marketeer om je team op het goede spoor te zetten, bij te staan en te adviseren? We spreken graag de freelance digital marketeers uit onze Talent Pool aan om je te komen versterken.
Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info
Jouw cookie voorkeuren
Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.