Wat is performance marketing en wat doet een performance marketeer?
16 maart 2022
Omdat het marketingvak alsmaar technischer en meer gespecialiseerd wordt en om onze klanten nog beter en sneller te kunnen ondersteunen in hun zoektocht naar het juiste flexibel talent, kiezen we er resoluut voor om in onze matchmaking te focussen op een aantal kernprofielen binnen operationele marketing. Met deze reeks willen Marketing- en HR managers inzicht geven in belangrijke evoluties binnen het marketingvak en helpen om complementaire marketingteams samen te stellen. Vandaag zoomen we in op performance marketing. Wat is performance marketing, wat doet een performance marketeer en hoe zien wij het vak evolueren.
Wat is performance marketing?
Performance marketing is een verzamelnaam voor online marketing campagnes waarbij adverteerders betalen voor een bepaald resultaat. Denk hierbij aan bereik, videoweergaven, clicks naar een landingspagina of conversies. Performance marketing stuurt voornamelijk op het aanzetten tot actie. Deze acties worden vervolgens gemeten en geoptimaliseerd, waarbij het rendement (ROAS) als uitgangspunt wordt genomen. (bron: Frankwatching)
ROAS staat voor Return On Advertising Spend, een methode om de effectiviteit van een advertentie campagne te bepalen.Een pragmatische manier om dit cijfer te berekenen is om de totale inkomsten uit advertising te delen door het totaal gespendeerde advertentiebudget. In de praktijk is er vaak heel wat A/B testing nodig om te komen tot een optimale ROI van het gespendeerde budget.
Bij performance marketing is er dus altijd een duidelijke call-to-action en een meetbaar verband tussen de marketinginspanningen en het resultaat.
Wat doet een performance marketeer?
Een performance marketeer optimaliseert de prestaties van al je digitale kanalen met CRO (conversion rate optimization) als ultieme doel. Hij optimaliseert content en campagnes zodat jouw bedrijf beter scoort in zoekmachines en op sociale media platformen. Hij focust op organisch en betaald bereik. In samenspraak met zijn klanten bepaalt hij eerst de juiste performance marketingstrategie en - mix. Hij denkt mee na over zaken als de customer journey, doelen en kpi’s, touchpoints, slimme marketing hacks en campagnes, conversie en optimale ROI van je marketingbudget. Pas als hij al die zaken duidelijk in kaart heeft gebracht gaat hij over tot actie. Hij optimaliseert je content en zorgt ervoor dat die opgepikt wordt door zoekmachines, hij zet betalende online campagnes op, in Google Ads of op sociale media platformen, afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt. Hij is analytisch en zet A/B tests op met kleine advertentiebudgetten om te achterhalen wat werkt bij je doelgroep(en) en wat niet. Op basis van de resultaten, voert hij slecht scorende campagnes af en verhoogt hij het advertentiebudget van goed scorende campagnes of bedenkt hij proactief nieuwe content- en campagne ideeën in functie van optimale ROI.
Hoe wij het vak zien evolueren
Performance marketing optimaliseert de prestaties van je online kanalen met CRO als doel. Optimalisatie draait om de volledige marketingmix want in een goede strategie is alles met elkaar verbonden. Daar worden meer en meer organisaties zich bewust van. Het belang van performance marketing zal de komende jaren dus alleen maar toenemen.
We merken op dat er een sterk toegenomen vraag is naar performance marketeers bij onze klanten. Daarnaast zien we dat steeds meer performance marketeers binnen onze talent pool er ook bewust voor kiezen om zich grondig te specialiseren in specifieke tools en/of kanalen. Nieuwe technologieën, innovaties en tools volgen elkaar in een recordtempo op en het wordt alsmaar moeilijker om met alles mee te zijn. We zien dat de volgende specialisaties zich aftekenen:
SEA
Social Advertising op één of meerdere sociale media platformen
Marketing Automation
Over CrossCast
Crosscast is specialist in operationele marketing. Operationele marketing is een essentiële as die impact heeft op de prestaties van organisaties. Het zijn de marketingacties die worden ondernomen om de doelstellingen van de marketingstrategie te behalen.
De operationele marketing- en communicatiespecialisten uit onze talent pool pluggen we flexibel in op jouw team of project. Zo krijg je steeds de juiste expertise, op het juiste moment en op de juiste plaats. Dit zorgt steeds voor tijds- en efficiëntiewinst, happy teams en verbluffende resultaten.
Ben jij ook op zoek naar een freelance performance marketeer die de prestaties van je online kanalen en campagnes naar een hoger niveau kan tillen? CrossCast helpt je met plezier bij het bepalen van de juiste aanpak en het vinden van de juiste experten. Of ben je zelf freelance performance marketeer en nog op zoek naar nieuwe en uitdagen opdrachten? Laat van je horen dan. We helpen je graag verder.
Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info
Jouw cookie voorkeuren
Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.