Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek een expertIk zoek een expert
  • Ik ben expertIk ben expert
  • Beschikbare talentenBeschikbare talenten
  • Over onsOver ons
  • BlogBlog
  • ContactContact

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. Wat doet een performance marketeer?
Blog: wat doet een performance marketeer?

Wat doet een performance marketeer?

16 september 2022

Het marketingvak wordt alsmaar technischer en meer gespecialiseerd. Daarom focussen we bij CrossCast op een aantal kernprofielen die je nodig hebt om je marketing dream team uit te bouwen – zoals een performance marketeer. Zo kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen in hun zoektocht naar flexibel talent.

Deze blogpost is de eerste van een hele reeks over deze felbegeerde marketingprofielen. Met deze reeks willen we je meer inzicht geven in de verschillende soorten marketing – zoals content en performance marketing – en de experten die zich hierin verdiepen. Vandaag zoomen we in op performance marketing en hoe wij het vak zien evolueren.

Wat is performance marketing?

Performance marketing draait om betalende (online) marketingcampagnes waarbij bedrijven betalen voor een bepaald resultaat. Denk maar aan bereik, videoweergaven, clicks, leads of conversies. Het grootste voordeel van performance marketing is dan ook dat je activiteiten 100% meetbaar zijn. Zo kun je je acties sneller en efficiënter optimaliseren en er het maximum uithalen.

Wat doet een performance marketeer?

Een performance marketeer optimaliseert de prestaties van al je digitale kanalen. Hij of zij beoordeelt voortdurend je content en campagnes en stuurt ze bij waar nodig, zodat je bedrijf beter scoort in zoekmachines en op socialemediaplatformen. Om het iets concreter te maken, zijn dit enkele voorbeelden van waar een performance marketeer zich zoal mee bezighoudt:

  • Je content SEO-vriendelijk maken en er met andere woorden voor zorgen dat ze opgepikt wordt door zoekmachines.
  • Betalende online campagnes opzetten in Google Ads of op Facebook, LinkedIn of andere sociale mediakanalen – afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt.
  • A/B tests opstarten met kleine advertentiebudgetten om te achterhalen wat beter werkt bij je doelgroep. Denk maar aan de kleur van een knop op je landingspagina of de copy van een call-to-action.
  • Slecht scorende campagnes verbeteren of stopzetten op basis van meetbare inzichten.
  • Het advertentiebudget van campagnes in de gaten houden en bijsturen op basis van hun prestaties.
  • Proactief nieuwe ideeën bedenken voor content en campagnes in functie van een optimale ROI.

Performance marketeers denken ook mee na over zaken als de customer journey, doelen en kpi’s, touchpoints, slimme marketinghacks en campagnes en conversie. Pas als al die zaken duidelijk in kaart gebracht zijn, gaat de performance marketeer over tot actie.

Welke vaardigheden heeft een performance marketeer nodig?

Een performance marketeer kan z'n job pas écht goed uitvoeren als hij of zij grondige kennis heeft van:

  • SEO of zoekmachineoptimalisatie, om ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent op Google en andere zoekmachines.
  • Online advertising (SEA). Omdat performance marketing vooral draait om betalende campagnes, is het natuurlijk essentieel dat een performance marketeer de ins and outs van SEA kent.
  • Marketing automation. Ook flows opzetten hoort namelijk thuis in het takenpakket van een performance marketeer.
  • Data reporting & analytics tools, om dashboards op te zetten en te rapporteren over de resultaten van alle online campagnes op de verschillende kanalen.
  • Programmeertalen. Dit is geen must, maar om de nodige aanpassingen te kunnen doen op het vlak van tagging en tracking, is een basiskennis van HMTL of CSS geen overbodige luxe.

Must-have eigenschappen van performance marketeers

Naast kennis van bepaalde tools, platformen en marketingstrategieën heeft een goede performance marketeer ook een bepaalde mindset nodig. Een succesvolle performance marketeer is namelijk ook:

  • Klant- en resultaatgericht, om zich moeiteloos te verplaatsen in je doelgroep en gericht te werken om resultaten te behalen.
  • Hands-on en proactief. Goeie performance marketeers gaan meteen aan de slag met de inzichten die ze hebben en nemen zelf het initiatief om campagnes te verbeteren.
  • Een goede planner. Want alle verschillende campagnes op tal van platformen en kanalen aansturen, vraagt wel wat organisatie.
  • Een sterke communicator en mentor. Een performance marketeer deelt zijn of haar kennis en ervaring met klanten en collega's, kan hen overtuigen z'n visie en ideeën en rapporteert helder over de resultaten.

Hoe zien wij het vak evolueren?

Een mooie nieuwe website, 500.000 volgers op Instagram of een fantastisch logo zijn natuurlijk leuk, maar uiteindelijk draait je bedrijf wél om de resultaten van je marketing en salesactiviteiten. Daar worden meer en meer organisaties zich bewust van. Het belang van performance marketing zal de komende jaren dus alleen maar toenemen. 

We merken dan ook op dat er een sterk toegenomen vraag is naar performance marketeers bij onze klanten. Daarnaast zien we dat steeds meer performance marketeers binnen onze Talent Pool er ook bewust voor kiezen om zich grondig te specialiseren in specifieke tools en/of kanalen. Nieuwe technologieën, innovaties en tools volgen elkaar in een recordtempo op en het wordt alsmaar moeilijker om met alles mee te zijn. We zien dat vooral de volgende specialisaties zich aftekenen: 

  • SEA
  • Social Advertising op één of meerdere socialemediaplatformen 
  • Marketing Automation 

 

Ben jij ook op zoek naar een freelance performance marketeer die de prestaties van je online kanalen en campagnes naar een hoger niveau kan tillen? CrossCast helpt je met plezier om de juiste aanpak te bepalen en de juiste experten te vinden. Of ben je zelf freelance performance marketeer en nog op zoek naar nieuwe en uitdagen opdrachten? Laat van je horen! We helpen je graag verder.

Contacteer ons Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

Algemeen

Starten met freelancen: zo begin je eraan

26 februari 2020

Je wil graag starten als freelancer, maar zit nog met vele vragen? Herkenbaar! Hoe begin je eraan? Waar vind je je eerste klant? Hoe vind je nieuwe opdrachten? En hoe bepaal je je tarief? We helpen je stap voor stap op weg.

Lees artikel
Algemeen

Nog sterker werken én groeien, als freelancer? Ga structureel vreemd!

9 maart 2022

Nee, we roepen je niet op om er een minnaar of minnares op na te houden. Toch niet privé. Professioneel, dat wel. Remi Maddens, founding partner van CrossCast, wil een lans breken voor structureel, professioneel samenwerken als freelancer. Waarom precies? En waar haalde hij de mosterd voor dat prikkelend idee? Uit Dubai, blijkbaar!

Lees artikel
Waarom TVH Parts voor freelancers kiest
Algemeen

Waarom TVH Parts voor freelancers kiest

19 oktober 2021

Koen Leicher is e-commerce manager bij TVH Parts. Dit is een bedrijf dat wereldwijd onderdelen verkoopt voor vorkliften, hoogtewerkers, grond- en landbouwmachines. TVH Parts is actief in meer dan 180 landen en meer dan 80% van hun orders verloopt via…

Lees artikel

Connect with us.

Marketing operations optimaliseren, hoe doe je dat? Lees er meer over in onze nieuwsbrief. Feiten, inzichten, en updates over onze opleidingen en evenementen. Elke maand in je mailbox.

Stuur me de nieuwsbrief
Ik zoek een expert
  • Snel een expert
  • Een FAST team
  • Tijdelijke versterking
  • Experten voor project
Ik ben freelance expert
  • Opdrachten
  • Registreer je
  • Ontdek alle voordelen
CrossCast
  • Over ons
  • Onze sterktes
  • Cases
  • Contact
De CrossCast experten
  • Performance marketeer
  • Content marketeer
  • Copywriter
  • Digital marketeer
  • Social media manager
  • Digital creative
  • Webmaster
  • (Marketing) communication manager
  • (Digital) project manager
Meer over marketing operations
  • Lees onze blog
  • Download whitepaper
  • Schrijf je in op nieuwsbrief

Privacy Policy & Disclaimer

Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.