Je wil graag starten als freelancer, maar zit nog met vele vragen? Herkenbaar! Hoe begin je eraan? Waar vind je je eerste klant? Hoe vind je nieuwe opdrachten? En hoe bepaal je je tarief? We helpen je stap voor stap op weg.
Freelancer worden, hoe begin je eraan?
First things first. Voordat je start met freelancer, maak je eerst een businessplan. In dat businessplan beantwoord je vragen jezelf die cruciaal zijn bij je opstart, bijvoorbeeld: ‘Wie is jouw doelgroep?’, ‘Wat wil je precies voor hen doen?’ en ‘Welke kosten en opbrengsten verwacht je?’.
Waag je de sprong als freelancer? Vertel dit dan in eerste instantie aan iedereen uit je directe omgeving.
Het geeft je de kans je verkoopverhaal te perfectioneren. Bovendien zal je merken dat je eigen netwerk van grote waarde is bij het vinden van die eerste opdrachten. Hierna gaat de mond-aan-mond reclame molen draaien en breid je stelselmatig je professioneel netwerk verder uit.
Wil je buiten je eigen netwerk treden? Je kan contactpersonen bij interessante bedrijven zelf bellen of mailen of aanspreken op netwerk events. Het kan je nieuwe klanten opleveren, maar is doorgaans niet iets wat veel mensen graag doen.
Je professioneel netwerk op een laagdrempelige manier verder uitbouwen kan ook door regelmatig in een co-workingspace te werken. Leuk om (vaak erg nuttige) contacten te leggen met collega-freelancers.
Hoe vind ik klanten of opdrachtgevers?
Via Google kan je verschillende platformen vinden waarop freelancers en opdrachtgevers met elkaar in contact kunnen komen. Je hierop registreren is zeker aan te raden.
Bovendien bestaan er heel wat gespecialiseerde bureaus, die freelancers zoeken in opdracht van bedrijven. Je voorstellen bij deze bureaus is een goede manier om extra opdrachten aangeboden te krijgen. Wie weet zijn ze zelfs op zoek naar jou. Ze kunnen je vaak zelfs met raad en daad bijstaan terwijl de opdracht loopt.
Vergeet niet om aan marketing te doen en jezelf werkelijk als merk in de markt te zetten. Bedenk je eigen tagline; een korte maar krachtige zin, die duidelijk maakt welke belofte jij naar je klanten toe maakt. En laat je eigen business cards maken.
Maak ook werk van je online aanwezigheid:
zorg voor een geoptimaliseerd LinkedIn profiel
zet je freelance activiteiten op alle social media kanalen in de kijker
zorg voor een eigen website die goed vindbaar is in Google
Neem ook hier de tijd om een persoonlijk marketingplan op te stellen. Op welke kanalen wil je inzetten, wat wil je ermee bewerkstelligen en hoe zal je het precies aanpakken?
Een absoluut minimum is 30 euro per uur, een maximum is er in principe niet.
Prijzen op de freelance markt variëren enorm. Niet enkel tussen verschillende specialisaties, maar ook daarbinnen. Alles hangt af van je ervaring en de mate waarin je je klant kan overtuigen van je meerwaarde.
Hoe bepaal je als startend freelancer wat het juiste uurtarief is voor jou?
Ga op zoek naar wat een marktconform tarief is. Door de prijzen van je collega’s te kennen, kan je in elk geval al bepalen wat té duur of té goedkoop is.
Breng je kosten nauwkeurig in kaart.
Bepaal voor jezelf hoeveel je netto wilt overhouden.
Maak een inschatting van het aantal uren dat je zal kunnen factureren. Hou er rekening mee dat je ook tijd zal spenderen die je niet kan factureren. Bijvoorbeeld tijd die je steekt in het binnenhalen van een nieuwe opdracht.
Klopt het financiële plaatje niet? Dan zit er niets anders op dan je businessplan bij te stellen.
Werk ik best met een vaste prijs of met een uurtarief?
Voor sommige opdrachten kan het beter zijn met een vaste prijs te werken.
Door een offerte met een vaste prijs te maken, kan je namelijk flexibeler omgaan met je tarief. Je vaste prijs kan je laten afhangen van hoe moeilijk of hoe dringend een opdracht is.
Maar dezelfde vuistregels gelden als bij het bepalen van een uurtarief, je moet weten wat je wilt kunnen factureren en wat je er netto aan overhoudt.
Hoe kan ik mezelf als freelancer best positioneren?
Start je best met een brede positionering of kies je voor specialisatie?
Veel freelancers kunnen niet aan de verleiding weerstaan om alles te doen voor iedereen. Toch is het beter om dit niet te doen en zorgvuldig je opdrachten te kiezen in functie van waar jij echt sterk in bent en graag doet.
Met een specialisatie kan je namelijk een hoger uurtarief kan vragen en een sterker ‘merk’ neerzetten. Klanten zoeken doorgaans hulp bij een specifiek probleem. Kan jij aantonen dat jij nu precies dat in huis hebt wat ze zoeken, dàn sta je sterk.
Ben jij op zoek naar een freelance opdracht, die met jouw skills en ambities matcht? Registreer je in de CrossCast Talent Pool. Zo sta je op onze radar voor opdrachten bij onze klanten.
Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info
Jouw cookie voorkeuren
Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.