Met stip bovenaan de lijst van onderwerpen waarover freelancers zich zorgen maken: hoe vind je voldoende interessante opdrachten? Elke freelancer ontwikkelt zijn eigen mix van kanalen om nieuwe klanten te vinden. LinkedIn is daarbij een onmisbaar kanaal aan het worden. Superconnector Jenny Björklöf legt uit hoe jij nieuwe klanten vindt via LinkedIn.
Hoe goed verkoop jij jezelf op LinkedIn?
Voordat je aan de slag gaat met LinkedIn, is het handig om eerst te testen hoe goed je het er vandaag vanaf brengt. Met de Social Selling Index van LinkedIn meet je hoe goed jij jezelf ‘verkoopt’ op LinkedIn. Je krijgt een score die je vertelt hoe goed jij jezelf in de kijker zet als professional in je vakgebied en hoe jij het er vanaf brengt in vergelijking met andere experts in je vakgebied.
“Het is een manier waarop LinkedIn zijn eigen tools in de kijker zet, dus je mag de score met een korrel zout nemen”, vertelt superconnector Jenny Björklöf. "Maar het is een mooi startpunt om jouw profiel op LinkedIn te vergelijken met professionals in je netwerk en branche."
LinkedIn geeft je meteen ook tips om je Social Selling Index te verbeteren:
Schrijf een LinkedIn profiel dat nieuwe klanten aanspreekt
"Te veel freelancers beschouwen een LinkedIn profiel als een online CV. Dat is een goed uitgangspunt, maar je kan zoveel meer bereiken als je je profiel beter uitwerkt", legt LinkedIn experte Jenny Björklöf uit.
Daarom geeft ze deze tips mee:
Vertel iets persoonlijks over jezelf. Vertel wat jou enthousiasmeert of waar je wakker van ligt zodat mensen jou beter leren kennen. Mensen houden van verhalen en opdrachtgevers zullen sneller een freelancer contacteren die een persoonlijke toets toevoegt aan zijn profiel.
Verduidelijk wat het resultaat is van een samenwerking met jou. Zorg dat een opdrachtgever meteen weet wat zijn voordeel is als hij ervoor kiest om met jou in zee te gaan.
Populair op LinkedIn is deze formule om jezelf voor te stellen: Mijn [(bedrijfs)naam] biedt [product/dienst] om [doelgroep] te helpen om [een probleem] op te lossen met [geheim sausje].
Zorg voor een professionele profielfoto en een creatieve coverfoto
Je profielfoto is heel zichtbaar: als je een bericht op LinkedIn zet of reageert op een bericht, zien vele gebruikers jouw foto. Zorg daarom voor een professionele profielfoto. Jenny geeft volgende tip om jouw profielfoto te beoordelen: "Kijk alsof je een belangrijke klant ontmoet”.
Op LinkedIn kan je niet alleen een profielfoto toevoegen, maar ook een cover foto. De ideale afmetingen daarvoor zijn momenteel 1584 x 396 pixels. "Ben je geen grafisch ontwerper en wil je toch een mooie, creatieve coverfoto maken? Dan kan je een platform zoals Canva.com gebruiken", tipt Jenny.
Ook deze tips zorgen ervoor dat jouw coverfoto opvalt bij potentiële klanten:
Kies een mooi beeld dat iets vertelt over je expertise.
Voeg informatie toe over de sectoren waarop je focust, realisaties waarop je trots bent, bedrijven waarvoor je hebt gewerkt of je locatie.
Zet geen tekst of essentiële info in het midden. Je profielfoto wordt getoond boven je coverfoto, maar de compositie is afhankelijk van het scherm waarop je dit bekijkt.
Reageer (gepast) op berichten van jouw connecties
Elke keer jij reageert op een bericht, verschijnt jouw reactie in een nieuw netwerk van potentiële klanten. Reageren is dus een zeer goede manier om nieuwe contacten te leggen, op voorwaarde dat je de tijd neemt om een inhoudelijk waardevolle reactie te bedenken.
"Dat neemt wat tijd in beslag, maar het zet jouw expertise en jouw persoonlijkheid zeer goed in de kijker", legt Jenny uit.
Met deze tips schrijf jij vanaf nu berichten die jouw Social Selling Index zullen doen ontploffen:
Lees eerst het artikel waarop je wil reageren.
Lees de andere opmerkingen.
Bedankt de schrijver als je iets geleerd hebt van het artikel.
Geef een complimentje als je het een goed artikel vindt.
Wees vriendelijk en schrijf alleen dingen die je ook tegen de schrijver persoonlijk zou vertellen.
Maak duidelijk dat je de moeite gedaan hebt om het artikel te lezen, stel een interessante vraag of geef interessante feedback.
Je kan ook contacten taggen waarvan je denkt dat ze het artikel interessant vinden.
Wil jij uitzonderlijk zijn? Maak zelf een bericht aan op LinkedIn
Wist je dat 90% van de LinkedIn-gebruikers alleen naar LinkedIn om te kijken? Slechts 9% reageert op een bericht van iemand anders en amper 1% creëert zelf content.
Als jij dus de moeite doet om zelf berichten op LinkedIn te zetten, dan behoor jij tot happy few, de uitzonderlijke gebruikers die zelf content creëren.
Jenny schrijft regelmatig een bericht op LinkedIn. Vind je het moeilijk om zelf iets te posten? Dan kan je zeker aan de slag met deze tips:
Schrijf wat je voelt. Emoties verbinden mensen. Als jij vertelt over iets dat je voelt, dan zullen mensen daarop reageren.
Schrijf wat je doet. Vertel over je werk: zet een klant in de kijker, deel een getuigenis, vertel waarmee je bezig bent. Of vertel over je werkproces. Laat het zeker ook weten als je beschikbaar bent voor een nieuwe opdracht.
Schrijf over de moeilijkheden die je onderweg tegenkomt. Zit je in de knoop met je boekhouding of andere vervelende dingen die bij freelancen komen kijken? Vraag advies aan je volgers. Heel wat mensen willen heel graag anderen helpen.
Ga meteen aan de slag
Als je dit artikel gelezen hebt, dan betekent dat dat je graag meer opdrachten wilt halen uit LinkedIn. Vergeet daarom zeker niet deze tip: "Ga meteen aan de slag. Bedenk welke tips jij vanaf nu wilt gaan toepassen. En als je je agenda opmaakt voor volgende week, neem dan in de planning meteen op welke thema’s je kan delen op LinkedIn en vanuit welke invalshoek."
Blijf op de hoogte
Enkele keren per jaar nodigt Crosscast de freelancers uit zijn Talent Pool uit op een workshop voor freelancers. Dit artikel is het verslag van de workshop LinkedIn voor freelancers.
Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info
Jouw cookie voorkeuren
Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.