
5 tips voor succesvolle e-mails
Elke e-mailcampagne is anders. Een vaste formule om te scoren is er niet. Maar met deze 5 tips in het achterhoofd geraak je wel al een heel eind op weg.
Lees artikelIn augustus 2022 waren er in Vlaanderen alleen al 161.345 freelancers* actief. Dat is een stijging van maar liefst 6,9% sinds 2021. En ook in Brussel blijft het aantal freelancers stijgen. Daar waren in de zomer van 2022 zo'n 37.319 freelance experten aan het werk, een stijging van 6,7% tegenover het jaar ervoor.
Deze cijfers tonen aan dat freelancen in België nog altijd in de lift zit. En met goede reden, want er zijn heel wat voordelen als je als bedrijf samenwerkt met een zelfstandige expert. Wij zetten alvast de belangrijkste redenen op een rijtje waarom een freelancer inschakelen een goed idee is voor je organisatie.
* Cijfers: Graydon
Een freelancer werkt alleen als het nodig is. Dat is meteen ook een van de allergrootste voordelen voor je bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld een freelancer inhuren om een medewerker te vervangen die met ouderschaps- of zwangerschapsverlof is. Ook als een collega langdurig uitvalt, kan een zelfstandige expert hulp bieden. De versterking kan van lange duur zijn, maar dat hoeft niet altijd. Want ook bij de opstart van een project of een eenmalige opdracht kan het handig zijn om tijdelijk de hulp van een freelancer in te roepen.
Verandert de situatie en merk je dat de workload van je team omlaag gaat? Wordt een project uitgesteld of on hold gezet? Dan kun je de samenwerking met de freelancer stopzetten. In tegenstelling tot een werknemer in loondienst werk je namelijk vaak zonder contract of met een tijdelijke overeenkomst die je makkelijker kunt opzeggen.
Vele freelancers specialiseren zich in een bepaald vak, zodat ze hun opdrachten tot in de puntjes kunnen uitvoeren. In de CrossCast Talent Pool zitten bijvoorbeeld voornamelijk experts in marketing en communicatie, zoals digital marketeers, digital creatives, content marketeers, social media managers en copywriters.
Je freelancer brengt zijn of haar expertise mee om je organisatie bij te staan. Bovendien pikken freelancers van elke ervaring wel iets mee, zodat ze alle best practices kunnen toepassen op nieuwe opdrachten – zoals die van jou.
Een andere manier om de knowhow van zelfstandige experten goed in te zetten, is door hen te vragen om aan kennisdeling te doen. Dat kan bijvoorbeeld via een lunch & learn, webinars of een workshop voor je interne team.
Er zijn heel wat freelancers die hun tijd flexibel indelen naargelang hun workload en projecten. Vrijheid en flexibiliteit is namelijk een van de belangrijkste redenen waarom mensen kiezen voor een zelfstandig beroep. Voor je organisatie betekent dit dat je vaak ook na de 'normale' werkuren terecht kunt bij de freelancer. Zelfs als je last-minute een opdracht hebt, kun je een beroep doen op een freelancer die de taak nog kan inplannen. Het resultaat? Je werk wordt snel en efficiënt opgeleverd wanneer jij het nodig hebt.
Eerst en vooral betaal je alleen voor het werk dat geleverd wordt door de freelancer. Je kunt daarbij zelf bepalen of je werkt op basis van een uurtarief, dagtarief of vaste prijs (bij een vaak terugkerende opdracht, bijvoorbeeld). Over dat tarief onderhandel je trouwens ook zelf met de freelancer (of het agentschap dat de freelancer uitstuurt).
Nu denk je misschien dat het uur- of dagtarief van freelancers vaak hoger ligt dan dat van werknemers in loondienst. Toch wordt dit tarief ruimschoots gecompenseerd doordat je voor de freelancer geen socialezekerheidsbijdragen, vakantiedagen, hospitalisatieverzekering, betaalde ziektedagen ... hoeft te betalen. Er komt ook een pak minder administratie kijken bij jullie samenwerking. Met andere woorden: de gewerkte uren en de btw zijn vaak de enige kosten die je organisatie maakt. Op het einde van de rit kom je dus goedkoper uit met een freelancer.
Last but not least: freelance experten zijn doorgaans enorm gemotiveerd. Hun prestaties hebben een rechtstreekse invloed op hun inkomsten, maar ook op hun reputatie. De freelancer heeft er dus zelf alle belang bij dat jij blij bent met zijn of haar werk.
Bovendien weten freelancers dat het marketing- en communicatielandschap niet stilstaat en is het voor hen vanzelfsprekend om zich bij te scholen en constant bij te leren. Zo zijn ze op de hoogte van de laatste nieuwe ontwikkelingen en kunnen ze die kennis gebruiken in opdrachten en projecten. Een win-win voor je bedrijf.
Freelancers inhuren heeft tal van voordelen. Zo zijn ze experts in hun vakgebied, flexibel inzetbaar én supergemotiveerd om goed werk te leveren. Ook op het vlak van administratie en contracten spaar je werk uit. Een zelfstandige expert heeft bovendien ook een frisse kijk op de zaken en kan daardoor goed bijdragen aan de innovatie en groei van je organisatie.
Start je binnenkort met een nieuw project of zoek je support voor je communicatie- of marketingteam? CrossCast brengt je in contact met de juiste freelance expert om je opdracht tot een goed einde te brengen.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.