CrossCast zoekt een office manager. Is it you we’re looking for?
CrossCast zoekt een fulltime office manager voor ons eigen team. Je leest hier meer over deze vacature.
Lees artikelEr is de laatste maanden al heel wat inkt gevloeid over ChatGPT en andere AI-platformen. Zoals dat meestal gaat, zijn er voor- en tegenstanders van Artifical Intelligence. Terwijl de ene denkt dat AI bepaalde jobs overbodig zal maken, juicht de andere deze technologische vooruitgang net toe. En ook bij CrossCast geloven we er sterk in dat AI het leven van freelancers – en digital marketing- en communicatie-experten in het algemeen – kan verrijken. Sterker nog: we menen dat 'freelancers powered by AI' bedrijven nog beter van dienst kunnen zijn en zo hun rol als zelfstandig expert nog meer kunnen versterken.
In deze blog geven we 3 manieren waarop copywriters en content marketeers AI-platformen als ChatGPT als hulpmiddel kunnen gebruiken.
Het creatieve proces dat voorafgaat aan het schrijven van een tekst kan zelfs voor de meest ervaren copywriters een uitdaging zijn. Zit je urenlang te worstelen met het bedenken van de juiste woorden en zinnen? Een platform als ChatGPT kan in enkele seconden suggesties en concepten bedenken en zo je sparringpartner worden om te brainstormen. Dat betekent dat jij je kunt concentreren op het verfijnen en personaliseren van de voorgestelde content, in plaats van vanaf nul te beginnen. Zo kun je meer werk verzetten in minder tijd, waardoor je productiviteit aanzienlijk toeneemt.
Je kunt AI-technologie trouwens ook gebruiken om je synoniemen te bezorgen (if you know, you know), je tekst formeler of informeler te laten klinken en je tekst na te lezen op fouten, inconsistent woordgebruik en onduidelijkheden. Zo wordt ChatGPT meteen ook je proofreader.
Ook content marketeers moeten voortdurend nieuwe, innovatieve ideeën bedenken om hun doelpubliek te betrekken. Een AI-platform komt dan goed van pas als ideeëngenerator. Door simpelweg een onderwerp of een paar trefwoorden in te voeren, kan de AI-tool je voorzien van meerdere suggesties en invalshoeken voor je content. Dit helpt content marketeers om frisse en originele ideeën te ontdekken en inspiratie te vinden voor hun contentstrategie.
Bovendien kun je ook outlines voor je contentstrategie laten creëren door AI-platformen. Dit kan handig zijn om jezelf af te toetsen, maar zeker ook om nieuwe invalshoeken te vinden waaraan je zelf misschien niet meteen had gedacht.
Kennis van het doelpubliek is een fundamenteel onderdeel van zowel copywriting als contentmarketing. Als je jouw publiek niet begrijpt, zal zelfs de meest creatieve content of strategie geen vruchten afwerpen. Om te voorkomen dat goede ideeën verloren gaan – en te voorkomen dat we tijd en middelen verspillen aan ideeën die niet werken – is er dus heel wat onderzoek nodig over het publiek voor wie je content maakt.
Enter ChatGPT (en gelijkaardige AI-platformen). Je kunt aan zo'n AI-bot vragen om onderzoek naar je doelpubliek te doen om beter te begrijpen wat je lezers/kijkers willen, wat hun pijnpunten zijn, wat hun interesses en motivaties zijn, enzovoort. En dat op enkele minuten, door alleen maar de juiste vragen te stellen. AI-technologie kan je dus helpen om content te ontwikkelen die aanslaat bij de lezers/kijkers en rechtstreeks hun behoeften aanspreekt.
Laten we even een voorbeeld bekijken. Stel dat je content wil ontwikkelen of schrijven over speelgoed. Dan kun je aan ChatGPT vragen stellen zoals:
Als alles goed gaat, krijg je met dergelijke vragen heel wat informatie te zien over de besluitvorming van ouders die speelgoed voor hun kinderen willen kopen. Vraag zeker goed door, zodat je gedetailleerde antwoorden krijgt die je kunt gebruiken voor je content creation.
AI-platformen kunnen ook helpen bij het automatiseren van routinetaken binnen contentmarketing en copywriting. Zo kun je een tool als ChatGPT inzetten om SEO-geoptimaliseerde metabeschrijvingen te schrijven, berichten voor social media te creëren of productbeschrijvingen te maken op basis van informatie die je eerder hebt ingevoerd. Dit bespaart je alweer heel wat tijd, zodat je je kunt concentreren op belangrijkere taken die meer 'menselijke creativiteit' en inzicht vereisen.
Maar is dit niet exact waarom sommigen denken dat AI bepaalde jobs overbodig zal maken? Een belangrijke kanttekening is de volgende: de menselijke eindcontrole van de input die AI-platformen genereren, is wel degelijk cruciaal. Het is aan jou als copywriter en/of content marketeer om de gegenereerde inhoud te beoordelen, bewerken en aan te passen aan jouw unieke tone of voice, schrijfstijl en de specifieke behoeften van je merk en doelgroep. Want van een generieke tekst of concept knallende, gepersonaliseerde content maken, dat is waar jij als specialist in uitblinkt. En waarin je zult blijven uitblinken ... met de hulp van AI als assistent!
AI-platformen zoals ChatGPT hebben heel wat voordelen voor copywriters, content marketeers en andere marketing- en communicatieprofessionals. Van verhoogde productiviteit en creatieve brainstormingtool tot verbeterde taalvaardigheden, snelle optimalisatie en een consistente merkstem: deze technologieën zijn bedoeld om je te helpen, niet om je te vervangen.
Door AI te omarmen als een waardevol hulpmiddel kun jij je werk vereenvoudigen en verrijken, terwijl je je beter kunt concentreren op het creëren van gepersonaliseerde en effectieve content.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.