Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek een expertIk zoek een expert
  • Ik ben expertIk ben expert
  • Beschikbare talentenBeschikbare talenten
  • Over onsOver ons
  • BlogBlog
  • ContactContact

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. Hoe bepaal je je tarief als freelancer? Een praktisch stappenplan

Hoe bepaal je je tarief als freelancer? Een praktisch stappenplan

12 januari 2023

Werk je (te) lange dagen om net voldoende omzet te draaien? Durf je niet altijd een correcte prijs vragen voor jouw expertise?

Van uurtarief naar nettoloon: wij helpen je stap voor stap op weg om het juiste tarief te bepalen voor elke opdracht. Het doel? Een gezonde work-lifebalance waarbij je naast boeiende freelance opdrachten tijd overhoudt voor je gezin, je vrienden en jezelf.

1. Bepaal hoeveel je wil verdienen

Laten we vertrekken van het ideale scenario waarin je zelf bepaalt hoeveel je maandelijks of jaarlijks wil verdienen. Om dat te berekenen, moet je eerst je kosten goed in kaart brengen.

Als freelancer heb je 3 uitgaveposten:

  • Beroepskosten: Dit zijn alle uitgaven die je voor je zaak doet en waarvan je een factuur of een kassaticket hebt. Sommige kosten (restaurantbezoek, relatiegeschenken ...) kun je maar gedeeltelijk als beroepskosten ingeven.
  • Sociale bijdragen: Elk kwartaal betaal je sociale bijdragen in ruil voor sociale bescherming bij ziekte of pensioen.
  • Personenbelasting: Op je belastbare jaarinkomen betaal je jaarlijks personenbelasting.

Brutomarge= omzet – uitgaven

Hoeveel je netto overhoudt na aftrek van je kosten kun je online berekenen, bijvoorbeeld met deze rekentool. Zo krijg je een goede benadering van je situatie.

Tip! Start je als freelancer? Maak de berekening dan samen met je boekhouder. Zo ben je zeker bent dat je alle kostenposten hebt meegerekend en je niets over het hoofd ziet.

2. Bepaal je tarief als freelancer

Heb je berekend welke omzet jij jaarlijks wilt behalen? Dan kun je vervolgens bepalen hoeveel uren je zult moeten factureren aan welke uurprijs.

Omzet = uurtarief x aantal gewerkte uren

Hou rekening met deze factoren om een realistische inschatting te maken:

  • Bepaal hoeveel feest- en vakantiedagen je jaarlijks wil nemen, want op deze dagen zul je geen inkomsten hebben.
  • Je zult geen factureerbare uren presteren op dagen waarop je een opleiding volgt, een netwerkevent bijwoont of ziek bent.
  • Sommige uren kun je niet doorrekenen aan je eindklanten: prospectie van nieuwe klanten, administratie en boekhouding, offertes en facturen opstellen. Startende freelancers onderschatten vaak deze 'niet-factureerbare' tijd, die kan oplopen tot 30% van je tijd als je voor verschillende klanten werkt.
  • Sommige periodes zullen rustiger zijn. Misschien heb je niet elke week voldoende opdrachten om je agenda te vullen.

Heel wat freelancers komen na deze oefening uit op zo’n 150 tot 200 factureerbare werkdagen. Als je uitgaat van 8 gewerkte uren per dag, kun je op deze manier je uurtarief berekenen.

Tip! Herhaal deze oefening jaarlijks: zo krijg je een beter inzicht in je inkomsten en uitgaven.

3. Ga op zoek naar de tarieven in je sector

Je hebt nu je ideale uurtarief bepaald. De volgende stap is onderzoeken of dat uurtarief vergelijkbaar is met dat van andere freelancers in jouw sector.

Wil je een volwaardig inkomen opbouwen met je freelance activiteiten? Dan is 30 euro per uur een minimumtarief. Een maximum is er in principe niet.
Welke tarieven je kan vragen, hangt onder meer af van:

  • Het soort bedrijven waarvoor je werkt. Multinationals hebben vaak grotere budgetten dan kmo's.
  • De sector waarbinnen je opdrachten uitvoert. Grootbanken betalen doorgaans beter dan retail.
  • De specifieke niche waarin je gespecialiseerd bent. Veelgevraagde, schaarse profielen kunnen hogere tarieven vragen.
  • Jouw ervaring en expertise. Als je snel en efficiënt werkt, is jouw uurloon meer waard dan een freelancer die meer tijd nodig heeft voor hetzelfde resultaat.

4. Bepaal een totaalprijs voor projecten

Een uurtarief is een goede basis om van te vertrekken. Maar vaak kan het interessant zijn om daarvan af te stappen en te werken met een projectprijs. Dit zijn de voordelen van vooraf een totaalprijs:

  • De opdrachtgever weet hoeveel een bepaald project zal kosten.
  • Jij hoeft geen verantwoording af te leggen over je uurtarief of hoeveel tijd je zult besteden aan de opdracht.
  • Je vaste prijs kun je laten afhangen van hoe moeilijk of hoe dringend een opdracht is. Zo kun je flexibeler omspringen met je eigen tarief.

Tip! Hou je gepresteerde uren bij, ook als je met een totaalprijs werkt. Zo kun je achteraf berekenen aan welk uurtarief je gewerkt hebt. Dat is belangrijk om in de toekomst correcte offertes te maken. Bovendien helpt het jou om efficiënter te werken aan een opdracht.

5. Wijk (niet) af van je uurtarief

Je hebt heel wat tijd en denkwerk besteed aan het bepalen van jouw uurtarief als freelancer. Daarom is het belangrijk om daar niet te snel van af te stappen. Laat je dus niet onder druk zetten door een opdrachtgever om je tarief te verlagen.

In sommige situaties kun je uiteraard wel afwijken van je uurtarief:

  • Vraagt een opdrachtgever jou voor een langere opdracht van enkele maanden? Dan ben je zeker van een vaste bron van inkomsten, hoef je geen prospectie van nieuwe klanten te doen of offertes op te stellen. Dat kan een goede reden zijn voor een korting op je vaste tarief.
  • Past een opdracht precies binnen je expertisedomein of werk je heel graag voor een bepaalde klant? Dan kun je ervoor kiezen om deze opdrachtgever een korting te geven.
  • Heeft een klant heel dringend je ervaring nodig, waardoor je avond- en weekendwerk zal moeten draaien? Dan mag je daarvoor gerust een extra kost aanrekenen.

6. Concurreer op kwaliteit, niet op prijs

Sommige freelancers proberen opdrachten binnen te halen door zo goedkoop mogelijk te werken. Dat is zelden een goede strategie, want er zal altijd iemand zijn die het nóg goedkoper wil doen.

Ben jij een expert in je gebied? Durf dan een correcte, marktconforme prijs te vragen. Leg aan een potentiële klant ook uit welke kwaliteit je kan leveren en welke resultaten hij dankzij jou zal behalen.

7. Herbereken je uurtarief jaarlijks

Heb je een jaar meer ervaring? Ben je beter geworden in wat je doet? Heb jij je gespecialiseerd in een gebied waar veel vraag naar is en weinig aanbod? Dan kun je dat doorrekenen in jouw uurtarief.

Hou ook rekening met inflatie. Het leven wordt jaarlijks duurder en wie in loondienst werkt, krijgt daarom regelmatig een loonsverhoging.

Kun jij als freelancer hulp gebruiken bij het bepalen van je tarief? Wij denken graag met je mee.

Contacteer ons Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

trello_online_collaboration_freelancer
Bedrijf

6 tools voor online samenwerking

20 augustus 2018

Om efficiënter te werken, kiezen veel bedrijven voor een programma dat samenwerken en informatie delen vereenvoudigt. Onze 6 favorieten op een rij.

Lees artikel
linkedin_success
Bedrijf

6 tips om met je bedrijfspagina te scoren op LinkedIn

25 juli 2018

“LinkedIn? Is dat niet gewoon een vacaturedatabank?” Een misvatting die we vaak horen, want LinkedIn is veel meer dan dat. Met een kleine 500 miljoen accounts en 4,5 miljoen bedrijfspagina’s wereldwijd nestelt LinkedIn zich netjes in de top vij…

Lees artikel
Vrouw achter laptop
Freelancer

Knallend het nieuwe jaar in: 3 tips voor freelancers in 2024

28 november 2023

Klaar voor een nieuw jaar als freelance ondernemer? Met deze tips neem je een vliegende start in 2024.

Lees artikel

Connect with us.

Marketing operations optimaliseren, hoe doe je dat? Lees er meer over in onze nieuwsbrief. Feiten, inzichten, en updates over onze opleidingen en evenementen. Elke maand in je mailbox.

Stuur me de nieuwsbrief
Ik zoek een expert
  • Snel een expert
  • Een FAST team
  • Tijdelijke versterking
  • Experten voor project
Ik ben freelance expert
  • Opdrachten
  • Registreer je
  • Ontdek alle voordelen
CrossCast
  • Over ons
  • Onze sterktes
  • Cases
  • Contact
De CrossCast experten
  • Performance marketeer
  • Content marketeer
  • Copywriter
  • Digital marketeer
  • Social media manager
  • Digital creative
  • Webmaster
  • (Marketing) communication manager
  • (Digital) project manager
Meer over marketing operations
  • Lees onze blog
  • Download whitepaper
  • Schrijf je in op nieuwsbrief

Privacy Policy & Disclaimer

Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.