Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek freelancersIk zoek freelancers
  • Ik ben een freelancerIk ben een freelancer
  • BlogBlog
  • Over onsOver ons
  • ContactContact
  • NL

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. Hoe zorg ik ervoor dat mijn facturen op tijd betaald worden?

Hoe zorg ik ervoor dat mijn facturen op tijd betaald worden?

30 augustus 2019

Je hebt een opdracht afgerond, de afgesproken deadline behaald en je opdrachtgever blij gemaakt met jouw werk. Hoe zorg je ervoor dat een klant vervolgens snel jouw factuur betaalt? Beginnende freelancers kunnen we geruststellen: de meeste opdrachtgevers betalen op tijd. Wanbetalers zijn een uitzondering, zeker als je zelf moeite doet om ervoor te zorgen dat jouw klanten stipte betalers worden. Onze tips op een rijtje.

Maak een duidelijke factuur

Onduidelijke facturen worden later betaald. Zorg daarom dat je factuur overzichtelijk is en  alle informatie bevat die wettelijk verplicht is.

Voeg ook alle informatie toe die belangrijk is voor je klant. Voordat je een factuur opmaakt, vraag je daarom best eerst aan je opdrachtgever of het nuttig is om een projectnummer, een kenmerk of andere extra info toe te voegen. Zolang al die informatie niet op je factuur staat, zal je ook niet betaald worden.

Een online facturatieprogramma zoals Moneybird kan je daarbij heel wat werk uit handen nemen. Het programma zorgt ervoor dat alle wettelijk verplichte info op je facturen staat, maar ook dat er automatisch een betalingsherinnering verstuurd wordt als de afgesproken betalingstermijn is overschreden.

Factureer zo snel mogelijk

Sommige freelancers wachten soms maandenlang met het opstellen van een factuur. Hoe langer je wacht, hoe vager de herinnering wordt aan de opdracht die je hebt afgerond.

Wil je snel betaald worden? Reageer dan zelf ook snel. Maak je factuur meteen op nadat je project afgerond en goedgekeurd is. Binnen de 2 dagen na oplevering is een goede richtlijn.

Factureer tussentijds of vraag een voorschot

Laat de bedragen op je factuur niet te hoog worden. Voor grotere opdrachten kan je een tussentijdse factuur opmaken. Ga je voor enkele maanden aan de slag gaat bij een opdrachtgever, dan is het gebruikelijk om op het einde van elke maand een factuur te maken.

Zorg dat je consequent bent: als een klant een tussentijdse factuur of voorschot niet tijdig betaalt, vraag dan meteen na wat het probleem is. Begin niet aan de rest van het werk voordat de eerste factuur betaald is. Voor nieuwe klanten kan je vooraf een voorschot vragen.

Stuur meteen een herinnering na het overschrijden van de betalingstermijn

Opdrachtgevers durven een factuur te laten liggen totdat ze een herinnering hebben ontvangen. Stuur daarom meteen nadat de betalingstermijn is afgelopen een eerste vriendelijke, maar kordate herinnering.

Voeg daarbij een kopie van de factuur. Misschien is je opdrachtgever de factuur kwijtgeraakt. Dankzij jouw goede administratie hoeft hij niet te zoeken naar de juiste factuur, maar kan hij direct betalen.

Contacteer een klant persoonlijk

Hardnekkige wanbetalers negeren jouw herinneringen waarschijnlijk. Als je de klant opbelt om hem erop te wijzen dat de vervaldag overschreden is, dan kan dat vaak volstaan voor een vlotte betaling.

Bel de klant en vraag wat de reden is dat de factuur nog niet betaald is. Het is vervelend dat jij hard gewerkt hebt en dat je je geld nog niet gekregen hebt. Je mag de opdrachtgever daar gerust op wijzen.

Registreer de communicatie met de klant

Zorg dat je duidelijk de betalingsafspraken documenteert, zodat je goed weet welke beloftes niet waargemaakt worden door de klant. Zorg er ook voor dat je achteraf nog kan terugvinden wanneer je een klant een factuur verstuurd hebt en wanneer de (eerste) herinnering de deur uitging.

Stuur een aanmaning

Juridische stappen zetten om een wanbetaler te laten betalen, is vaak een dure en omslachtige werkwijze. Probeer daarom eerst meermaals een herinnering te sturen en contacteer de opdrachtgever persoonlijk.

Reageert je klant niet, dan kan je een aanmaning of ingebrekestelling sturen. Dat is een laatste schriftelijke aanmaning waarin je aan je opdrachtgever laat weten dat hoeveel dagen de tijd hij nog heeft om te betalen.

Stuur deze aanmaning enkel als je ook echt van plan bent om daarna een incassobureau in te schakelen.

Schakel een incassobureau in

Als een opdrachtgever na 90 dagen, meerdere herinneringen, telefoons en aanmaningen van jou nog altijd niet betaald heeft, dan kan je een incassobureau inschakelen.

Sommige incassobureaus werken met een no cure no pay beleid. Je betaalt hen pas nadat de wanbetaler jou heeft betaald. Daardoor hoef jij geen extra kosten te maken vooraleer je zelf je geld gezien hebt, maar het kost je natuurlijk wel geld.

 

Contacteer ons Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

In de kijker: copywriter Tom
Content producers

In de kijker: copywriter Tom

22 april 2021

Benieuwd om via CrossCast te werken? Maak kennis met copywriter Tom, die bij meerdere van onze klanten zorgt dat moeilijke materie behapbaar wordt.

Lees artikel
Blog: wat maakt een goede content marketeer?
Algemeen

Wat maakt een goede content marketeer?

9 februari 2023

Content marketing is hot. Want met waardevolle content kun je jouw merk positioneren, je online vindbaarheid vergroten, leads genereren en klantenbinding creëren. Content marketing is vandaag dan ook een onmisbaar onderdeel van je globale marketingstrategie. Maar wat is content marketing nu precies en welke skills en vaardigheden heeft een goede content marketeer? Let’s find out!

Lees artikel
technical_writing
Bedrijf

Wat is technical writing?

16 augustus 2018

Een technical writer schrijft instructies, richtlijnen of uitleg over een bepaald onderwerp. Deze copywriter vertaalt technisch complexe informatie naar duidelijk leesbare tekst.

Lees artikel

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze 3-maandelijkse nieuwsbrief en ontvang nieuwe inzichten over digitale marketing, nieuws over onze opleidingen en evenementen.

Inschrijven
Ik zoek een freelancer
  • Beschikbare experten
  • Freelancers op tijdsbasis
  • Freelancers op projectbasis
  • FAST teams
Ik ben een freelancer
  • Freelance jobs
  • Registreren
  • Voordelen
Academy
  • Academy aanbod
  • Academy: Sterk met video
  • Academy: Social media for HR professionals
  • Academy: Content en conversie
Talent Pool
  • Content producers
  • Marcom specialisten
  • Technisch experten
Over ons
  • Talent Pool
  • Onze sterktes

Privacy Policy & Disclaimer

CrossCast
  • Contact
  • Cases
  • Blog
  • Klanten
  • Nieuwsbrief
Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube
Wil je weten of wij het talent voor jouw team of project in huis hebben?
Neem contact met ons op

Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info

Jouw cookie voorkeuren

Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.