Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek freelancersIk zoek freelancers
  • Ik ben een freelancerIk ben een freelancer
  • BlogBlog
  • Over onsOver ons
  • ContactContact
  • NL

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. 5 tips voor succesvolle e-mails

5 tips voor succesvolle e-mails

18 juni 2018

Elke e-mailcampagne is anders. Een vaste formule om te scoren is er niet. Maar met deze 5 tips in het achterhoofd geraak je wel al een heel eind op weg.

1. Leg vooraf je doelstellingen (en KPI’s) vast

Wat zijn je doelstellingen voor je e-mailcampagne? Wil je dat de lezer

  • zich inschrijft voor een evenement
  • een product koopt
  • een offerte aanvraagt
  • doorklikt naar je website
  • je volgt op LinkedIn, Instagram, Facebook of Twitter

Bepaal wat een conversie voor jou inhoudt en hoe je dat gaat meten (KPI). Bijvoorbeeld: aantal inschrijvingen, click-through rate, aantal Facebook-fans, aantal offerteaanvragen of organisch verkeer op je website.

Zo kan je gericht te werk gaan om die scores te verbeteren, en zo kan je ook makkelijk opvolgen of je inspanningen resultaat opleveren.

2. Gebruik incentives

Een exclusieve korting, bonusmateriaal, een tijdelijke actie of een andere incentive kunnen wonderen doen voor het aantal abonnees dat jouw nieuwsbrief opent. Zeker als je nog eens een beetje urgentie creëert in je onderwerpregel of de nieuwsgierigheid van je lezer prikkelt.

Bijvoorbeeld:

  • Laatste dag: -30% op alles
  • Gratis verzendingskosten tot overmorgen
  • Gelukkige verjaardag! Open snel je cadeau

Zorg dat in je onderwerp meteen duidelijk welke voordelen je abonnee krijgt bij het lezen van je e-mail. Je bestemmeling zal je e-mail sneller openen als hij weet welk concreet voordeel dat hem oplevert. (Het befaamde “What’s in it for me”-principe.)

3. Zeg niet te veel

Soms heb je in je e-mail een heleboel te vertellen. Er komt een evenement aan, er loopt een exclusieve actie in je webshop, je hebt nieuwe blogartikelen gepubliceerd én je hebt een nieuw product in je assortiment. De verleiding is dan groot om gewoon alles uitgebreid aan te kondigen.

Maar zo’n overvloed aan informatie in je e-mail is geen goed idee. De aandacht van je lezer is beperkt. Focus daarom in elke e-mail op één hoofddoel.

4. Draai niet rond de pot

De meeste lezers zullen je e-mail niet van begin tot eind lezen. Verstop je boodschap en je CTA dus niet ergens onderaan in je mail. Zorg ervoor dat beide bovenaan staan, zodat je lezer die ook zonder scrollen zeker gezien heeft. Daarna kan je CTA nog een paar keer herhalen op andere plaatsen.

Zorg ook dat je de lezer je boodschap begrijpt. Woordspelingen of humoristische kwinkslagen kunnen erg effectief zijn, maar bovenal moet het duidelijk zijn wat je boodschap is, en wat je van je lezer verwacht.

5. Stuur vaak genoeg

Voor een succesvolle e-mailcampagne is het belangrijk dat je een band opbouwt met je lezer. En dat lukt alleen als je met een zekere regelmaat e-mails uitstuurt.

Die regelmaat is erg belangrijk. Zit er teveel tijd tussen je e-mails, dan vergeet je lezer al snel wie je ook alweer bent en waarom hij je zijn e-mailadres heeft gegeven. En dat geldt zeker voor nieuwsbrieven.

Op zoek naar een freelance talent die jouw e-mailcampagnes naar een hoger niveau stuwt?

Contacteer ons Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

Algemeen

Nog sterker werken én groeien, als freelancer? Ga structureel vreemd!

9 maart 2022

Nee, we roepen je niet op om er een minnaar of minnares op na te houden. Toch niet privé. Professioneel, dat wel. Remi Maddens, founding partner van CrossCast, wil een lans breken voor structureel, professioneel samenwerken als freelancer. Waarom precies? En waar haalde hij de mosterd voor dat prikkelend idee? Uit Dubai, blijkbaar!

Lees artikel
Algemeen

Overwin financiële onzekerheid als freelancer met deze tips

6 december 2018

Op hoeveel pensioen mag je later rekenen? Hoe stem je inkomsten en uitgaven op elkaar af? Ontdek onze praktische tips voor meer financiële zekerheid.

Lees artikel
Algemeen

Wat is goed opdrachtgeverschap?

24 april 2019

Werken met freelancers is vaak een kostenefficiënte oplossing. Zeker als je de samenwerking optimaal laat renderen. Wat houdt goed opdrachtgeverschap in?

2.9.1.0
Lees artikel

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze 3-maandelijkse nieuwsbrief en ontvang nieuwe inzichten over digitale marketing, nieuws over onze opleidingen en evenementen.

Inschrijven
Ik zoek een freelancer
  • Beschikbare experten
  • Freelancers op tijdsbasis
  • Freelancers op projectbasis
  • FAST teams
Ik ben een freelancer
  • Freelance jobs
  • Registreren
  • Voordelen
Academy
  • Academy aanbod
  • Academy: Sterk met video
  • Academy: Social media for HR professionals
  • Academy: Content en conversie
Talent Pool
  • Content producers
  • Marcom specialisten
  • Technisch experten
Over ons
  • Talent Pool
  • Onze sterktes

Privacy Policy & Disclaimer

CrossCast
  • Contact
  • Cases
  • Blog
  • Klanten
  • Nieuwsbrief
Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube
Wil je weten of wij het talent voor jouw team of project in huis hebben?
Neem contact met ons op

Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info

Jouw cookie voorkeuren

Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.