
Content marketing: een praktisch stappenplan
Content marketing kan je verkoopcijfers doen stijgen en een trouw klantenbestand opbouwen. Met dit handig stappenplan van CrossCast ga je meteen aan de slag.
Lees artikelElke e-mailcampagne is anders. Een vaste formule om te scoren is er niet. Maar met deze 5 tips in het achterhoofd geraak je wel al een heel eind op weg.
Wat zijn je doelstellingen voor je e-mailcampagne? Wil je dat de lezer
Bepaal wat een conversie voor jou inhoudt en hoe je dat gaat meten (KPI). Bijvoorbeeld: aantal inschrijvingen, click-through rate, aantal Facebook-fans, aantal offerteaanvragen of organisch verkeer op je website.
Zo kan je gericht te werk gaan om die scores te verbeteren, en zo kan je ook makkelijk opvolgen of je inspanningen resultaat opleveren.
Een exclusieve korting, bonusmateriaal, een tijdelijke actie of een andere incentive kunnen wonderen doen voor het aantal abonnees dat jouw nieuwsbrief opent. Zeker als je nog eens een beetje urgentie creëert in je onderwerpregel of de nieuwsgierigheid van je lezer prikkelt.
Bijvoorbeeld:
Zorg dat in je onderwerp meteen duidelijk welke voordelen je abonnee krijgt bij het lezen van je e-mail. Je bestemmeling zal je e-mail sneller openen als hij weet welk concreet voordeel dat hem oplevert. (Het befaamde “What’s in it for me”-principe.)
Soms heb je in je e-mail een heleboel te vertellen. Er komt een evenement aan, er loopt een exclusieve actie in je webshop, je hebt nieuwe blogartikelen gepubliceerd én je hebt een nieuw product in je assortiment. De verleiding is dan groot om gewoon alles uitgebreid aan te kondigen.
Maar zo’n overvloed aan informatie in je e-mail is geen goed idee. De aandacht van je lezer is beperkt. Focus daarom in elke e-mail op één hoofddoel.
De meeste lezers zullen je e-mail niet van begin tot eind lezen. Verstop je boodschap en je CTA dus niet ergens onderaan in je mail. Zorg ervoor dat beide bovenaan staan, zodat je lezer die ook zonder scrollen zeker gezien heeft. Daarna kan je CTA nog een paar keer herhalen op andere plaatsen.
Zorg ook dat je de lezer je boodschap begrijpt. Woordspelingen of humoristische kwinkslagen kunnen erg effectief zijn, maar bovenal moet het duidelijk zijn wat je boodschap is, en wat je van je lezer verwacht.
Voor een succesvolle e-mailcampagne is het belangrijk dat je een band opbouwt met je lezer. En dat lukt alleen als je met een zekere regelmaat e-mails uitstuurt.
Die regelmaat is erg belangrijk. Zit er teveel tijd tussen je e-mails, dan vergeet je lezer al snel wie je ook alweer bent en waarom hij je zijn e-mailadres heeft gegeven. En dat geldt zeker voor nieuwsbrieven.
Op zoek naar een freelance talent die jouw e-mailcampagnes naar een hoger niveau stuwt?
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.