Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek een expertIk zoek een expert
  • Ik ben expertIk ben expert
  • Beschikbare talentenBeschikbare talenten
  • Over onsOver ons
  • BlogBlog
  • ContactContact

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. Hoeveel kost een marketing freelancer?
Wat zijn de tarieven voor een freelancer?

Hoeveel kost een marketing freelancer?

9 december 2024

Freelancers, ze zijn overal. Van beginnende talenten tot doorgewinterde experts, ze brengen kennis en vaardigheden naar een waaier van industrieën. De juiste match vinden met jouw organisatie of uitdaging is één ding, maar het kostenplaatje berekenen is nog iets anders. Freelance tarieven variëren sterk, op basis van ervaring, specialisatie en de opdracht. Of je er nu voor kiest om een freelance marketing consultant in te huren voor strategisch advies of een specialist zoekt voor een bepaald project, de kosten begrijpen is belangrijk voor jouw budgetbeheer. Maar hoe bepaal je dat? Zijn uurtarieven altijd hetzelfde? Wij duiken in deze blog in de factoren die de prijs bepalen en geven je informatie die je nodig hebt om de juiste keuze te kunnen maken.

Ontdek hoe CrossCast jou ondersteunt in je zoektocht

Niet elke freelancer werkt met uurtarieven

Een veelvoorkomend misverstand is dat alle freelancers met uurtarieven werken. In werkelijkheid werken sommigen met dagtarieven of zelfs een projectprijs.  Al blijft het uurtarief toch één van de grootste favorieten onder freelancers, dus laat ons hier in deze blog op focussen.

Het gemiddelde uurtarief voor freelancers in België ligt tussen €50 en €150, afhankelijk van hun ervaring en specialisatie. Voor een dagtarief kan dit oplopen tussen €400 en €1000 per dag, afhankelijk van het type werk en de specifieke vaardigheden. Daarnaast kan het ook gebeuren dat een freelancer een hoger uurtarief vraagt bij een langere samenwerking, net zoals een vaste medewerker na een bepaalde duur ook recht heeft op een loonsverhoging.

Ons advies? Laat je niet verleiden door een goedkoper (uur)tarief. Kies liever voor een profiel dat vertrouwen wekt en jouw behoeften begrijpt. Op de lange termijn zal dit je veel betere resultaten opleveren.

Wat bepaalt het tarief van een freelancer?

Specialisatie

Een SEO-expert die je website naar de top van Google brengt, een data-analist die jouw campagnes optimaliseert of een strategische marketing consultant. Elk profiel brengt unieke vaardigheden met zich mee. Hoe meer niche de expertise is, hoe hoger het tarief vaak ligt.

Een bewezen track record

Ervaring telt, en dat is zo bij elk beroep. Een freelancer met jarenlange ervaring en een indrukwekkend portfolio zal een hoger uurtarief hebben. Maar dan gaat het niet alleen om ervaring, maar ook om bewijs van impact. Bekijk bijvoorbeeld de cases waarin ze bewezen hebben waardevolle, meetbare resultaten te leveren, zoals een stijging in conversies, klanttevredenheid of andere belangrijke KPI's.

De complexiteit van je opdracht

Hoe uitdagender en strategischer de opdracht, hoe hoger het tarief van een freelancer. Een content marketeer die consistent blogs schrijft, rekent misschien minder dan een performance marketeer die continu datagedreven campagnes in het oog houdt.

Hoe zien de benchmarks er in België uit?

Om je inzicht te geven in de benchmarks in België zijn voor freelance profielen binnen marketing, hebben we de minimum- en maximumtarieven voor veelvoorkomende profielen opgelijst. Let op: dit is gebaseerd op gemiddelden en kan nog steeds sterk variëren van expertise en projectvereisten.

Functie Minimum uurtarief Maximum uurtarief
Content marketeer €50 €75
Copywriter €50 €75
Social Media Manager €50 €75
Performance Marketeer €62,5 €75
Digital Creative €50 €68,75
Digital Marketeer €62,5 €75
Webmaster €62,5 €75
Project & Event Manager €62,5 €81,5
Communications Manager €62,5 €81,5

Ben je benieuwd naar de tarieven van onze freelance marketing consultants? Stuur ons een bericht met het gewenste freelance profiel of kies er eentje uit onze talentpool. We nemen snel contact met je op om de mogelijkheden te bespreken!

Wat is het verschil tussen freelance platformen en freelance profielen?

Veel freelancers starten via platforms om opdrachten te vinden, denk bijvoorbeeld aan Freelance Network,  GIGhouse en Jellow! Maar ook veel bedrijven maken gebruik van zo’n platformen om dé perfecte match te vinden. Houd hierbij rekening met commissies die deze platformen aanrekenen. Ben je eerder op zoek naar een samenwerking die persoonlijker aanvoelt, waarbij je partner meedenkt en je voortgang nauw opvolgt? Dan is het wellicht een goed idee om met een gespecialiseerd netwerk, zoals CrossCast, samen te werken. Zo krijg jij de expertise die je nodig hebt, in combinatie met een benadering op maat.

Wanneer is het winstgevend om een freelancer in te huren?

Is het nu effectief winstgevender om met freelancers samen te werken in plaats van vaste medewerkers aan te nemen? Dat kan, in sommige gevallen. Freelancers kunnen een slimme keuze zijn wanneer je tijdelijke expertise nodig hebt of snel wilt opschalen zonder langetermijnverplichtingen. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een campagne, een rebranding of een kortlopend project. Door de flexibiliteit die ze meebrengen, en een focus op resultaatgericht werk, voegen freelancers waarde toe zonder de vaste kosten van een fulltime medewerker.

Let wel op: kosten kunnen snel oplopen. Zorg ervoor dat je goed weet wat je verwacht en communiceer dit helder.

Hoe bereken je de kost van een freelancer?

Hoe vind je de juiste freelancer?

Je bent op zoek naar een freelancer, maar niet zomaar iemand. Je wilt een professional die jouw merk en behoeftes begrijpt en dit perfect omzet in opdrachten. Bij CrossCast hebben we een netwerk van direct beschikbare talenten die gespecialiseerd zijn in uiteenlopende marketingdisciplines:

  • Content Marketeer
  • Copywriter
  • Social Media Manager
  • Performance Marketeer
  • Digital Creative
  • Digital Marketeer
  • Webmaster
  • Project & Event Manager
  • Marketing Communications Manager

Het draait om meer dan alleen profielen matchen met een project. Het gaat om een content marketeer die jouw verhaal krachtig brengt of een social media manager die je volgers telkens weer weet te engageren. Wij selecteren de juiste profielen voor jouw organisatie en/of uitdaging aan de hand van een doordacht systeem en gebruiken de CrossCast Skillmatrix om vaardigheden, karakter en ervaring te analyseren.

Conclusie

De perfecte freelancer vinden is dus niet altijd een simpele rekensom. De kosten kunnen sterk variëren, maar met de juiste voorbereiding en misschien een partner in crime, zet je de juiste stappen richting een waardevolle investering voor jouw bedrijf.

Door samen te werken met freelancers kun je flexibel inspelen op je behoeften en profiteer je van expertise die jouw bedrijf vooruit helpt, wanneer jij het nodig hebt! Het draait dus helemaal niet om het laagste tarief, maar om de waarde die een freelancer toevoegt aan jouw organisatie. De juiste mensen, op de juiste plaats, met de juiste resultaten.

Lees zeker ook:

  • Marketing uitbesteden of intern houden?
  • 5 hardnekkige vooroordelen over freelancers
  • Zo zorg je voor een goede onboarding voor freelancers

Klaar om de marketing freelancer uit jouw dromen te vinden?

Neem contact met ons op

Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

De favoriete tool van webmaster Wim
Algemeen

De favoriete tool van webmaster Wim

22 september 2021

Wim is een 45-jarige webmaster en marketeer uit de regio Leuven. Hij werkt sinds 4 jaar voltijds als freelancer, daarvoor werkte hij reeds 4 jaar als freelancer in bijberoep terwijl hij ook een webshop uitbaatte. We vuurden enkele snelle vragen op he…

Lees artikel
Content marketing team aan het werk
Algemeen

Content marketing: een praktisch stappenplan

20 oktober 2023

Content marketing kan je verkoopcijfers doen stijgen en een trouw klantenbestand opbouwen. Met dit handig stappenplan van CrossCast ga je meteen aan de slag.

Lees artikel
romain verbeke
Algemeen

Hoe bepaal je je tarief als freelancer?

22 augustus 2018

Wat is het juiste tarief voor jouw expertise? Voor veel freelancers blijft dat een moeilijke vraag. Deze 5 tips van een ervaren freelancer zetten je op weg.

Lees artikel

Connect with us.

Marketing operations optimaliseren, hoe doe je dat? Lees er meer over in onze nieuwsbrief. Feiten, inzichten, en updates over onze opleidingen en evenementen. Elke maand in je mailbox.

Stuur me de nieuwsbrief
Ik zoek een expert
  • Snel een expert
  • Een FAST team
  • Tijdelijke versterking
  • Experten voor project
Ik ben freelance expert
  • Opdrachten
  • Registreer je
  • Ontdek alle voordelen
CrossCast
  • Over ons
  • Onze sterktes
  • Cases
  • Contact
De CrossCast experten
  • Performance marketeer
  • Content marketeer
  • Copywriter
  • Digital marketeer
  • Social media manager
  • Digital creative
  • Webmaster
  • (Marketing) communication manager
  • (Digital) project manager
Meer over marketing operations
  • Lees onze blog
  • Download whitepaper
  • Schrijf je in op nieuwsbrief

Privacy Policy & Disclaimer

Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.