Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek freelancersIk zoek freelancers
  • Ik ben een freelancerIk ben een freelancer
  • BlogBlog
  • Over onsOver ons
  • ContactContact
  • NL

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. Nieuw: de conversational designer
conversational designer

Nieuw: de conversational designer

25 juli 2018

Nieuw: de conversational designer. Deze digitale marketeer combineert copywriting skills met UX en analytics expertise. Het doel? Jouw klanten feilloos door een conversatie met een chatbot of voice assistant te loodsen.

15 jaar geleden was er nog geen vraag naar social media strategen of content marketeers, nu wel. In het dynamische marketing- en communicatielandschap van vandaag evolueert snel wat van marketeers en communicatiespecialisten gevraagd wordt.

De lijst van gevraagde vaardigheden dikt aan met uiteenlopende, vaak digitale competenties. Nieuw: de conversational designer. Interessant omwille van raakvlakken met copywriting, UX en analytics.

Wat doet een conversational designer?

Zoals een webbouwer een grafische user interface, een website of app ontwerpt, ontwerpt een conversational designer een dialoog-gebaseerde interface. Die kan spraak en/of tekst gebaseerd zijn.

Het kan een website zijn, maar een beter voorbeeld is een chatbot. Zo’n chatbot maakt interactie mogelijk tussen mens en product of dienst op basis van een dialoog, zoals die ook zou kunnen plaatsvinden tussen mensen op natuurlijke wijze.

Is een conversational designer een copywriter?

Dat kan. Een achtergrond in copywriting is zeker relevant, want het draait voor een groot deel om copy.

Zoals elke schrijfopdracht begint een conversational designer met vragen zoals ‘Wie is de doelgroep?’ of ‘Wat is het doel?’. Hij probeert een tone of voice te creëren en gidst de lezer -vaker gebruiker genoemd- om zijn doel te bereiken, bijvoorbeeld informatie ontvangen of een reservatie maken.

Conversiegerichter kan eigenlijk niet, want bij elke stap moet een conversational designer de gebruiker verleiden om het gesprek verder te zetten. Dat doe je door het zo leuk en makkelijk mogelijk te maken. De juiste woorden op de juiste plaats.

Is een conversational designer een UX expert?

Dat kan ook. Een UX expert bepaalt de gebruikerservaring. Een conversational designer denkt na over wat mogelijk moeten zijn in de dialoog en welke tone of voice geschikt is.

Bijgevolg ontwerpt een conversational designer dus een ervaring voor een gebruiker. Minder met een look & feel en knoppen, meer met tekst. Ook gifs en emoji’s kunnen deel uitmaken van het gesprek dat hij ontwerpt. Dat is nu eenmaal eigen aan gesprekken die digitaal verlopen - chats.

Is een conversational designer een analytics expert?

Deels wel. Een conversatie kan via verschillende platformen plaatsvinden. We denken aan chatbots in Messenger, Telegram of Slack, conversational websites of spraakgestuurde systemen als Alexa en Google Home.

De data die je verzamelt en ter beschikking hebt, zijn afhankelijk van welke tool je gebruikte om je conversational interface op te zetten. Maar data heb je sowieso.

Zo kan je ontdekken op welke kritieke punten gebruikers afhaken en op basis van die data je flow bijsturen. Als je iemand hebt die in de data duikt tenminste.

Het spreekt voor zich dat de conversational designers van morgen ook andere achtergronden kunnen hebben. We hebben hier tenslotte boeiende nieuwe materie, waar zich ongetwijfeld veel talenten in zullen verdiepen.

 

Ben jij op zoek naar een conversational designer? Of wil je meer weten over de jobs en skills van morgen? CrossCast ondersteunt je graag met het vinden van marketing en communicatie specialisten.

Contacteer ons Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

Freelancer

Hoe freelancer Lien haar organisatietalent kon inzetten voor een nieuwe opdracht

22 november 2018

Als freelancer ga je regelmatig op zoek naar nieuwe opdrachten. Freelance project manager Lien vertelt hoe een matchmaker daarbij van pas kan komen.

Lees artikel
Blog: wat doet een performance marketeer?
Algemeen

Wat doet een performance marketeer?

16 september 2022

Bij performance marketing draait alles om betalende marketingcampagnes die leiden tot meetbare resultaten. Denk maar aan sales, bereik, conversies, downloads, leads of clicks. Performance marketing is dé manier om je merkbekendheid op te bouwen en te promoten en het meeste uit je marketinginspanningen te halen. Maar wat doet een performance marketeer dan precies? Je leest het hier.

Lees artikel
Bedrijf

SEO. Scoor beter met unieke content

1 oktober 2020

Dankzij SEO hoog scoren op Google. Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst zullen op Google zelden scrollen. Enkel de 10 eerste resultaten tellen en liefst scoor je een plekje in de top drie. Waarom en hoe scoor je beter met kwalitatieve c…

Lees artikel

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze 3-maandelijkse nieuwsbrief en ontvang nieuwe inzichten over digitale marketing, nieuws over onze opleidingen en evenementen.

Inschrijven
Ik zoek een freelancer
  • Beschikbare experten
  • Freelancers op tijdsbasis
  • Freelancers op projectbasis
  • FAST teams
Ik ben een freelancer
  • Freelance jobs
  • Registreren
  • Voordelen
Academy
  • Academy aanbod
  • Academy: Sterk met video
  • Academy: Social media for HR professionals
  • Academy: Content en conversie
Talent Pool
  • Content producers
  • Marcom specialisten
  • Technisch experten
Over ons
  • Talent Pool
  • Onze sterktes

Privacy Policy & Disclaimer

CrossCast
  • Contact
  • Cases
  • Blog
  • Klanten
  • Nieuwsbrief
Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube
Wil je weten of wij het talent voor jouw team of project in huis hebben?
Neem contact met ons op

Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info

Jouw cookie voorkeuren

Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.