Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek freelancersIk zoek freelancers
  • Ik ben een freelancerIk ben een freelancer
  • BlogBlog
  • Over onsOver ons
  • ContactContact
  • NL
    • FR

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. Wat is technical writing?
technical_writing

Wat is technical writing?

16 augustus 2018

Een technical writer schrijft teksten die instructies, richtlijnen of uitleg bieden over een bepaald onderwerp. Technical writing heeft een heel ander doel en andere kenmerken dan schrijfstijlen zoals creative writing, academisch schrijven of business writing.

Technical writing betekent met andere woorden dat je ‘technische’, vaak complexe informatie vertaalt naar een duidelijke, makkelijk leesbare tekst. Mogelijke eindproducten van technical writing zijn bijvoorbeeld:

  • contract
  • script voor de klantendienst
  • demonstratie
  • ontwerpdocument
  • FAQ
  • ‘How-to’ video
  • instructies
  • artikel voor een kennisbank
  • embedded help
  • beleidsnota
  • workflow
  • projectdocument
  • productcataloog
  • productverpakking
  • voorstellen
  • release notes
  • referentiegids
  • requirement specifications
  • simulatie
  • traingins- en cursusmateriaal
  • gebruikershandleiding
  • waarschuwingslabel
  • websites
  • whitepapers

Wat is het verschil met copywriting?

  • De schrijfstijl is objectief, zonder emotioneel of gekleurd taalgebruik.
  • De doelstelling van de tekst is heel concreet (een handeling uitvoeren in een softwareprogramma, een product correct gebruiken …) en de stappen om dat doel te bereiken zijn duidelijk afgelijnd.
  • Je weet met zekerheid wie je tekst zal lezen en hoeveel kennis die lezer heeft over het onderwerp.

Hoe gaat een Technical Writer te werk?

STAP 1: Doelstelling en doelpubliek

De doelstelling van technical writing is om de lezer te helpen een bepaald doel te bereiken:

  • software leren gebruiken
  • een machine leren bedienen
  • verpakt voedsel veilig consumeren
  • een medische conditie correct inschatten
  • een wet volgen
  • …

Slechts in enkele gevallen is het doelpubliek van technical writing de gewone consument. Daarom is het erg belangrijk om rekening te houden met je doelgroep:

  • Welke kennis heeft de lezer?
  • Welke terminologie kent hij?
  • Welk doel hoopt hij te bereiken?

STAP 2: Informatie verzamelen tijdens een interview

Omdat technical writing over complexe onderwerpen gaat, is het vaak nodig om een expert te interviewen. Tijdens zo’n interview kom je alle informatie te weten die je nodig hebt om de tekst te schrijven. Enkele tips:

Voorbereiding:

  • Spreek af in persoon indien mogelijk. Gaat dat niet, kies dan voor videochat of een telefoongesprek.
  • Bereid je vragen voor en stuur er al een paar door naar de expert. Zo heeft hij tijd om na te denken over wat hij precies wil vertellen en wat hij zeker niet mag vergeten.
  • Denk aan je doelgroep: hoeveel kennis heeft de lezer over het onderwerp? Welke van de gebruikte termen kent hij en welke niet?
  • Plan voldoende tijd in. Zo ben je zeker dat je de tijd zal hebben om al je vragen te stellen én door te vragen als je iets niet snapt.
  • Bepaal duidelijk je doelstelling: Welk doel wil je lezer bereiken? Welke informatie heeft hij daarvoor nodig, en in welke volgorde?

Tijdens het interview zelf:

  • Pas op voor het ‘happy path’: het zal niet altijd van een leien dakje lopen. Wat als er iets fout loopt? Ook zulke vragen moet je stellen.
  • Herhaal de antwoorden van de expert af en toe in je eigen woorden. Zo ben je zeker dat je het juist begrepen hebt.
  • Formuleer je vragen op een neutrale manier. Stel dus geen leading questions(suggestieve vragen).
  • Wees niet bang om door te vragen en ‘domme’ vragen te stellen. Als je het zelf niet snapt, dan kan je het ook zeker niet uitleggen.
  • Sluit het interview af met de vraag: ‘Wat is het ene ding dat de lezer moet onthouden?’

STAP 3: Een ruwe structuur maken

Heb je alle informatie verzameld, dan is het tijd om die in een gestructureerde, vlotte tekst te gieten. Enkele vuistregels:

  • Schrap onnodige details. Stel jezelf de vraag: dit relevant voor de lezer?
  • Begin bij de belangrijkste informatie.
  • Focus op de inhoud en pas het formaat aan de inhoud aan, niet omgekeerd.
  • Structureer de informatie volgens hoe de lezer een taak zal uitvoeren.

Een goede methode om grote hoeveelheden informatie te verwerken tot een duidelijke, gestructureerde tekst is information mapping. Lees hier meer over deze methode.

STAP 4: De tekst uitschrijven

Tijd om je tekst uit te schrijven. Maak je tekst aangenaam om te lezen en toegankelijk voor je doelgroep:  

  • Gebruik enkel taal die je lezer begrijpt (geen vakjargon dat hij niet kent).
  • Geef concrete voorbeelden en analogieën om complexe concepten te illustreren.
  • Maak je tekst scanbaar met bullets of genummerde lijsten en accurate titels. Zo vindt ook een oppervlakkige lezer snel wat hij zoekt.

Enkele veelgemaakte fouten om te vermijden:

  • Vermijd om de tijden van je werkwoorden continu te veranderen: gebruik consequent de tegenwoordige tijd.
  • Vermijd de naamwoordstijl: gebruik actieve werkwoorden waar mogelijk.
  • Vermijd passieve zinnen (tenzij je een goede reden hebt).
  • Vermijd vaag taalgebruik:
    • onduidelijke verwijswoorden, bijvoorbeeld “Deze activeert die modus’.
    • ambigue en vage termen en uitdrukkingen (enkele minuten, binnenkort, een tijdje later …
  • Vermijd gekleurd/emotioneel taalgebruik: hou het neutraal en objectief.

STAP 5: Feedback

  • Laat indien mogelijk de expert je tekst nalezen om zeker te zijn dat alles inhoudelijk klopt.
  • Laat ook een buitenstaander je tekst nalezen:
    • Zijn er passages niet duidelijk?
    • Is de tekst aangenaam om te lezen?
    • Zal je lezer zijn doel kunnen bereiken?
  • Vraag indien mogelijk je gebruikers om feedback.

Op zoek naar een technical writer die de knepen van het vak kent? We gaan voor jou op zoek naar een match.

Contacteer ons Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

Algemeen

Zo zet je video strategisch in voor jouw bedrijf

29 november 2018

Steeds meer ondernemingen gebruiken video om hun bedrijfsdoelstellingen te behalen. Maar hoe begin je eraan? Ontdek ons stappenplan voor een goede videostrategie en enkele handige tips.

Lees artikel
linkedin_success
Bedrijf

6 tips om met je bedrijfspagina te scoren op LinkedIn

25 juli 2018

“LinkedIn? Is dat niet gewoon een vacaturedatabank?” Een misvatting die we vaak horen, want LinkedIn is veel meer dan dat. Met een kleine 500 miljoen accounts en 4,5 miljoen bedrijfspagina’s wereldwijd nestelt LinkedIn zich netjes in de top vij…

Lees artikel
Bedrijf

SEO. Scoor beter met unieke content

1 oktober 2020

Dankzij SEO hoog scoren op Google. Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst zullen op Google zelden scrollen. Enkel de 10 eerste resultaten tellen en liefst scoor je een plekje in de top drie. Waarom en hoe scoor je beter met kwalitatieve c…

Lees artikel

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze 3-maandelijkse nieuwsbrief en ontvang nieuwe inzichten over digitale marketing, nieuws over onze opleidingen en evenementen.

Inschrijven
Ik zoek een freelancer
  • Beschikbare experten
  • Freelancers op tijdsbasis
  • Freelancers op projectbasis
  • FAST teams
Ik ben een freelancer
  • Freelance jobs
  • Registreren
  • Voordelen
Academy
  • Academy aanbod
  • Academy: Sterk met video
  • Academy: Social media for HR professionals
  • Academy: Content en conversie
Talent Pool
  • Content producers
  • Marcom specialisten
  • Technisch experten
Over ons
  • Talent Pool
  • Onze sterktes

Privacy Policy & Disclaimer

CrossCast
  • Contact
  • Cases
  • Blog
  • Klanten
  • Nieuwsbrief
Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube
Wil je weten of wij het talent voor jouw team of project in huis hebben?
Neem contact met ons op

Onze website gebruikt cookies. Deze helpen om onze website zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken. Sommige cookies zijn functioneel en kan je niet weigeren. Andere zijn om jou een persoonlijke ervaring op maat te geven en zijn optioneel.Meer info

Jouw cookie voorkeuren

Hieronder kan je jouw cookie voorkeuren instellen voor deze website. Voor meer informatie, lees er onze Privacy Policy op na.

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.