Hoofdnavigatie

CrossCast – Freelance platform
  • Ik zoek een expertIk zoek een expert
  • Ik ben expertIk ben expert
  • Beschikbare talentenBeschikbare talenten
  • Over onsOver ons
  • BlogBlog
  • ContactContact

Navigatiepad

  1. Home
  2. Blog
  3. Creëer succesvol content met AI in 6 stappen.
Creëer succesvol content met AI in 6 stappen. cover

Creëer succesvol content met AI in 6 stappen.

19 mei 2025

Zowel kleine als grotere marcom-teams voelen de druk om steeds meer content te creëren en te publiceren. Meer is niet altijd beter, maar AI kan helpen om de druk gevoelig te verlichten en de efficiëntie te verhogen. Dat zijn ook de conclusies uit het AI Trends 2024 rapport van het toonaangevende AI-platform HubSpot. Dit rapport bevestigt wat we bij CrossCast zien in de bedrijven die we bijstaan. Doordacht gebruik van AI leidt tot productiviteitswinst, meer creativiteit en performantie. Omdat marcom teams soms het overzicht verliezen of niet goed weten hoe ze AI-tools moeten inzetten voor content creatie, stelt CrossCast 6 stappen voor. Van strategie over planning en creatie tot optimalisatie en performance: bij elke fase in de content journey kan AI je helpen.

Veel bedrijven zoeken hoe ze hun processen kunnen stroomlijnen en output verhogen via Artificiële Intelligentie (AI). Ook bij CrossCast krijgen we de laatste jaren veel vragen op dat vlak. Vooral content creatie blijft een pijnpunt in veel marcom teams. Je moet blijven produceren en publiceren om je doelgroep niet te verliezen en te blijven groeien, maar het kost veel tijd en middelen.

Hoe begin je eraan?

Geen wonder dat er volop naar AI wordt gekeken als facilitator en accelerator op dat vlak. Tools zoals ChatGPT, Copilot en DeepL zijn ondertussen goed ingeburgerd en worden volop gebruikt. Maar de mogelijkheden zijn veel ruimer dan de bekende generatieve AI. Té ruim voor veel bedrijven. Ze lopen verloren in het steeds uitdeinende aanbod, weten niet goed welke AI tools ze best inzetten en hoe je de som groter maakt dan de afzonderlijke delen. Voor het inzetten van AI in de contentfase stelt CrossCast 6 stappen voor waarmee elk marketing team succes kan boeken.

1. Bepaal je content strategie met AI als lanceerplatform.

Elk bedrijf is anders, dus een ‘one-fits-all’ content strategie bestaat niet. Toch hoef je niet van een wit blad alles origineel op te bouwen. Via AI-tools zoals SEMrush, ChatGPT en BuzzSumo kan je snel een canvas creëren waarop je verder kan bouwen. De tools helpen je dan met trendanalyse, zoekwoordenonderzoek, inzicht in de doelgroep(en), concurrentieanalyse en ‘gap detection’ – waar moet jouw bedrijf meer over publiceren of waar liggen de opportuniteiten in de sector? Of detecteer makkelijker virale content trends en topic clusters met AI-tools. Via een onderbouwde strategie vertrek je meer vanuit de behoeften van de markt en hoef je in een latere fase minder bij te sturen.

2. Plan sneller en efficiënter met AI-tools.

Een content kalender opstellen kan tijdrovend zijn. Maar ook hier hoef je niet van nul te beginnen. AI-tools kunnen je helpen met een content kalender die niet alleen inhoudelijk sterk maar ook dynamisch en zelflerend is, waardoor je na verloop van tijd bruikbare suggesties krijgt om je kalender verder te verfijnen. Je ziet ook snel welke geplande content de grootste impact zal hebben – handig voor ‘quick wins’. Ook taakverdeling en het automatiseren van repetitieve workflows kan eenvoudig met Asana AI en Notion AI. Voor briefings kan je met AI een template opstellen die als basis dient en daarna verder ingevuld of verfijnd wordt door het team. Planning hoeft dus geen hoofdbrekens of frustratie op te leveren, maar net extra ruimte om meer uit je tijd en middelen te halen.

3. Creëer meer met generatieve AI.

Het creëren van social media posts, banners, advertenties, blogartikels en webteksten is niet meer het exclusieve terrein van creatievelingen. Met generatieve AI-tools zoals ChatGPT, Jasper en Midjourney is veel mogelijk. Zeker bij meer grafische of repetitieve creatie zoals storyboards en templates voor presentaties bewijzen de AI-tools hun nut. Daarnaast fungeren AI agents als onvermoeibare sparringpartner voor marketeers en creatieven. Ook voor briefings zijn ze een grote hulp: je kan zelf een ruwe schets laten genereren waarmee je de designers, art directors of copywriters goed op weg zet. Zo verlies je onderweg in het creatieproces minder tijd door debriefings. Ook budgettair zijn deze tools vaak een goede oplossing – niet elk bedrijf heeft de financiële middelen voor een groots opgezette foto- of videosessie op een Balinees strand.

4. Optimaliseer sneller en slimmer.

Gerichter communiceren, ook dat kan met behulp van AI-tools zoals SurferSEO, Grammarly of Frase. Search Engine Optimization (SEO) wordt hiermee gedemocratiseerd. Een schrijver zonder diepgaande SEO-kennis kan zo toch SEO-proof content leveren. De tool scant eenvoudig content voor keywords of suggesties. Ook kan je content controleren op taal en de ‘guidelines’ van het bedrijf of merk, A/B testvarianten bepalen of vlot alternatieve titels genereren. Ook realtime optimalisatie na publicatie is mogelijk. Minder nattevingerwerk dus en gerichte content die meer in lijn ligt met je (conversie)doelen.

5. Publiceer zonder moeite of stress.

Social media posts, mailings, blogs, web updates, … Er zijn veel kanalen, met elk hun eigen specificaties, doelgroep en ‘best practices’. Je content over al deze kanalen verspreiden is een uitdaging. Daarom zijn tools zoals Lately, Mailchimp AI en Buffer zo interessant. Ze laten je toe om tegelijkertijd over meerdere kanalen te publiceren, waarbij de content automatisch wordt aangepast aan de templates of het publiek. Via het analyseren van grote hoeveelheden data helpt AI je bij de keuze van de kanalen en de timing van de publicatie voor optimale performance. Daarnaast kan je de boodschap per doelgroep goed personaliseren en zo vlot dynamische content genereren. Zo bespaar je veel tijd en beperkt je de kans op fouten tot een minimum.

6. Presteer sterker met krachtige AI-tools.

Marketingteams kampen met een overdaad aan data. Google Analytics, cijfers van sociale media, CRM data, SEO, … AI-tools zoals HubSpot Analytics en GA4 Insights verwerken deze data snel en produceren bruikbare rapporten die je kan gebruiken voor contentplannen en briefings. Ze bieden je bovendien realtime inzichten en zien dingen die je zelf niet (zo snel) ziet. Zo kan je acties of campagnes snel optimaliseren, bijsturen en haal je meer Return on Investment (ROI) met minder middelen. Meer en meer vertrouwen marketeers ook op de voorspellende kracht van AI om trends in de prestaties door te trekken naar toekomstige scenario’s. Al deze inzichten helpen je om je content beter te monitoren en te beheren, en nieuwe content creatie nog sneller op te starten.

Slimme technologie, processen en mensen.

AI kan intimiderend lijken voor marketeers die er nog volop hun weg in zoeken. Artificiële Intelligentie is ook geen toverstok of wonderoplossing die alle andere tools, kennis en menselijke expertise afschaft. Het komt er net op aan om mensen, processen en technologie goed op elkaar af te stemmen als je je marketing team op sterkte wil brengen. Ze kunnen niet zonder elkaar – science fiction scenario’s waarin alles en iedereen vervangen wordt door AI agenten, zijn nog niet voor morgen.

People, Processes & Technology: dat is waar we bij CrossCast veel aandacht aan besteden en het verschil in maken. AI-tools zijn maar efficiënt als ze goed geïntegreerd worden in je interne processen en systemen. Daarnaast heb je experten nodig die goed met de tools kunnen omgaan en indien nodig bijsturen vanuit de menselijke reflex, oordeelkunde en ervaring. Sommige bedrijven hebben die experten reeds in huis, andere vertrouwen tijdelijk op externe expertise hiervoor. Zowel gespecialiseerde AI-profielen als generalistische experts met een ‘helicopter view’ zijn momenteel gegeerd op de markt. Bedrijven die de AI-winsten op het vlak van creativiteit, productiviteit en performantie niet willen missen, kunnen niet zonder doordacht AI strategie en plan van aanpak.

Meer weten over hoe AI-tools je marketing team kunnen helpen om content te creëren? Contacteer Remi Maddens via +32 9 330 20 10 of klik hier.

Contacteer ons Terug naar overzicht

Deze vind je misschien ook interessant:

Team CrossCast
Algemeen

CrossCast zoekt een office manager. Is it you we’re looking for?

9 oktober 2023

CrossCast zoekt een fulltime office manager voor ons eigen team. Je leest hier meer over deze vacature.

Lees artikel
Algemeen

Virtuele events, voortaan vaste waarde in je marketingstrategie?

12 januari 2021

De uitrol van de vaccins is gestart, maar nu al is duidelijk dat ook in 2021 virtuele events eerder regel dan uitzondering zullen zijn. We zijn er bovendien van overtuigd dat virtuele events de komende jaren een vaste waarde worden in elke marketing- en communicatiestrategie.

Lees artikel
Kernprofiel: social media manager
Algemeen

Welke skills heeft een social media manager?

17 mei 2023

Social media marketing maakt vandaag een volwaardig onderdeel uit van de communicatiemix, wat ervoor zorgt dat vele bedrijven (freelance) social media managers inzetten als versterking voor het marketingteam. Maar wat doet een social media marketeer precies?

Lees artikel

Connect with us.

Marketing operations optimaliseren, hoe doe je dat? Lees er meer over in onze nieuwsbrief. Feiten, inzichten, en updates over onze opleidingen en evenementen. Elke maand in je mailbox.

Stuur me de nieuwsbrief
Ik zoek een expert
  • Snel een expert
  • Een FAST team
  • Tijdelijke versterking
  • Experten voor project
Ik ben freelance expert
  • Opdrachten
  • Registreer je
  • Ontdek alle voordelen
CrossCast
  • Over ons
  • Onze sterktes
  • Cases
  • Contact
De CrossCast experten
  • Performance marketeer
  • Content marketeer
  • Copywriter
  • Digital marketeer
  • Social media manager
  • Digital creative
  • Webmaster
  • (Marketing) communication manager
  • (Digital) project manager
Meer over marketing operations
  • Lees onze blog
  • Download whitepaper
  • Schrijf je in op nieuwsbrief

Privacy Policy & Disclaimer

Socials
  • CrossCast op LinkedIn
  • CrossCast op Facebook
  • CrossCast op Instagram
  • CrossCast op YouTube

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.