Succesvolle e-mail marketing
Met welk programma zet je een succesvolle e-mail campagne op? We vergelijken de bekendste programma’s.
Lees artikelMeten is weten. Alles monitoren is één ding, maar kan je die gegevens ook allemaal analyseren? Haal je de relevante data uit je tools en analytics? In dit artikel leggen we uit hoe je analytics slim aanpakt.
Enkele basisregels:
Stel jezelf deze vragen voordat je met data aan de slag gaat:
De belangrijkste tip voor wie wil starten met analytics: begin klein.
Identificeer je problemen, benoem ze en ga er stap voor stap en stuk voor stuk mee aan de slag.
Door met een klein project te beginnen, kan je de binnengekomen data vlot vertalen naar acties waarvan je de ROI kan meten. Bij succes kan je je inspanningen verder uitbreiden naar andere projecten, afdelingen of producten/diensten.
Om je wat meer houvast te geven, hebben we een stappenplan opgesteld om met diverse analytics-tools aan de slag te gaan. Of het nu om Google Analytics, socialmedia-analytics of andere tools gaat, de aanpak is telkens gelijkaardig.
Bepaal je doelstellingen aan de hand van deze vragen:
Door bij deze vragen stil te staan, bepaal je een duidelijke doelstelling om achteraf te evalueren en indien nodig bij te sturen. Deel deze doelstelling binnen je onderneming en zorg dat je rekening houdt met de afdelingen en hun specifieke belangen.
Enkele voorbeelden van doelstellingen:
In de wildgroei aan tools is het niet evident om door het bos de bomen te zien. Laat je daarom bijstaan door professionals om de juiste analytics-tools te kiezen en te leren gebruiken. Google Analytics is de meest evidente om mee van start te gaan.
Grijp terug naar je doelstellingen en deel ze op volgens parameter. We onderscheiden er drie:
Deze 3 parameters kan je ook terugvinden in Google Analytics (en in andere tools zoals Adobe Analytics, Hootsuite…).
Bij bereik (audience) krijg je te zien wie je bezoekers zijn. Denk daarbij aan geslacht, interesses en frequentie waarop ze je site bezoeken.
Google Analytics is een goede basis maar je kan ook aanvullende tools inschakelen voor bijkomende informatie. Onthoud wel de basisregel: begin eenvoudig en hou het overzichtelijk.
Acquisitie (acquisition) geeft aan op welke manier bezoekers op je site terecht komen. We onderscheiden hier de drie belangrijkste types:
Naast deze drie zijn er nog een heleboel andere types. Elk platform of elke tool heeft wel zijn eigen types. Begin aanvankelijk met de drie basistypes. Heb je die in de vingers, dan kijk je verder.
Bij gedrag (behavior) analyseer je het gedrag van je bezoekers zodra ze in aanraking komen met je content. Hier vind je welke pagina’s worden bekeken, hoelang bepaalde artikels bekeken worden en de stroom die bezoekers op je website volgen.
Zorg dat je je data in de juiste context analyseert. Zonder de context zijn data zeer moeilijk te interpreteren en bestaat het gevaar dat je de verkeerde conclusies trekt. Val dan ook terug op je doelstellingen en interpreteer op basis daarvan de data.
Hieronder schets ik kort het proces dat je ziet terugkomen. De analyse die erop volgt zal telkens wel anders zijn.
Om dit proces te verduidelijken, geef ik enkele concrete voorbeelden. Daarvoor grijp ik even terug naar de mogelijke doelen die we eerder hebben aangehaald.
Doel 1: Zorgen dat je artikelen meer lezers aantrekken
Als je het over bezoekers en lezers hebt, grijp je terug naar de parameter bereik (audience). Om het aantal gelezen artikels te doen stijgen, ga je op zoek naar nieuwe bezoekers. En om nieuwe bezoekers aan te trekken, moet je eerst begrijpen wie je huidige bezoekers zijn en wat hen drijft om je site te bezoeken.
Enkele belangrijke vragen:
Belangrijk bij het aantrekken van meer bezoekers is ook dat je je nieuwe bezoekers behoudt. Nog een belangrijke vraag is dan ook: waar haken nieuwe bezoekers af en waarom?
Vergelijk het gedrag van nieuwe bezoekers met dat van terugkerende bezoekers en analyseer de verschillen. Gebruik daarbij percentages en geen absolute getallen, anders zou je wel eens verkeerde conclusies kunnen trekken.
Doel 2: Nagaan welke content het best scoort bij je bezoekers
Hier komen we bij de parameter gedrag (behavior) terecht. Men spreekt hier ook wel eens over ‘engagement’.
Hier is het belangrijk om te definiëren wat engagement voor jou inhoudt. Betekent dit dat het volledig artikel gelezen wordt? Dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Een rapport bestellen? Bepaal eerst een duidelijk doel zodat je de juiste conclusies kan trekken en verbeteringen kan doorvoeren.
Vervolgens deel je je content op in verschillende categorieën en labelen. Zo kan je meten welke categorieën van content goed scoren en welke content je maar beter kan vervangen.
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.