
In de kijker: Freelance Content marketeer Insen
Freelance content marketeer Insen vertelt over haar opdracht bij BNP Paribas Fortis en hoe ze haar samenwerking met CrossCast ervaart.
Lees artikelMarketing uitbesteden kan een strategische zet zijn, vooral wanneer je merkt dat de marketingbehoeften van je bedrijf blijven groeien. Maar wat is het beste: de touwtjes in eigen handen houden of toch de expertise van een extern marketingbureau of freelancer inschakelen?
In dit artikel helpen we je die knoop door te hakken met praktische tips en inzichten over wanneer een intern team de beste keuze is, of je beter kiest voor externe ondersteuning.
Bekijk onze cases
Zijn je doelen ambitieus, maar is er tijd te kort? Heb je nood aan specifieke vaardigheden die niet aanwezig zijn in je team? (Een deel van) je marketing uitbesteden kan een strategische keuze zijn om snel een grote stap voorwaarts te zetten. Door samen te werken met een extern bureau of freelancer krijg je toegang tot gespecialiseerde kennis, zonder dat je die expertise zelf hoeft op te bouwen. Zo haal jij direct de juiste skills in huis en kun je je volledig richten op wat voor jouw bedrijf belangrijk is.
Hoewel een extern bureau of freelancer veel voordelen biedt, is het soms de beste keuze om je intern marketingteam uit te bouwen. Zeker wanneer je bedrijf een sterke, merkgebonden strategie nodig heeft die nauw samenhangt met de dagelijkse bedrijfsactiviteiten. Een intern team biedt ook heel wat voordelen.
Dat gezegd zijnde, beseffen we dat niet elk bedrijf de middelen heeft om een volledig in-house marketing team op te zetten. Bij CrossCast helpen we met een skillmatrix om je huidige team te evalueren en de competenties te identificeren die je eventueel nog mist. Zo weet jij precies welke profielen je moet toevoegen om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen. Competentiemanagement is dé sleutel tot een succesvol marcom team. Benieuwd hoe dat werkt?
Stel je voor dat je bedrijf snel groeit, maar je interne team mist ervaring met SEO, contentcreatie of performance marketing. Het bruist van de goede ideeën, alleen weet niemand ze om te zetten in een doeltreffende strategie- of nog erger in concrete acties. In zo'n scenario raden we je aan om een marketingbureau of freelancer in te schakelen. Misschien kom je simpelweg tijd te kort. Door de dagelijkse gang van zaken is het vaak moeilijk om nog ruimte te vinden voor marketing. Een extern bureau of freelancer neemt die taak uit handen, zodat jij je volledig kunt richten op je kerntaken.
Aan de andere kant zijn er situaties waarbij een intern marketingteam de betere keuze is. Bijvoorbeeld als je een langetermijnstrategie wilt uitbouwen en behoefte hebt aan een team dat je merkwaarden, missie, en visie tot in de puntjes begrijpt. Ook voor dagelijkse marketingactiviteiten, die continu monitoring vereisen, is een uitgebreid intern team vaak efficiënter.
Het kostenplaatje speelt een grote rol bij de keuze tussen een extern marketingbureau of een intern team. Het is belangrijk om de totale kosten van beide opties goed in kaart te brengen.
Bij een marketingteam komen niet alleen de lonen kijken, maar ook de kosten voor trainingen, software en tools. Om alle nodige expertise in huis te hebben zijn meerdere experten nodig, wat het kostenplaatje natuurlijk flink opdrijft.
Kies je voor een extern marketingteam, dan betaal je vaak een vast maandelijks tarief of per project. Hoewel dit op het eerste zicht een hele investering lijkt, kan dit op lange termijn net kosteneffectiever zijn vanwege de flexibiliteit en de toegang tot een brede waaier aan expertise.
Steeds meer bedrijven kiezen voor een hybride aanpak waarin ze een interne marketingkern opbouwen met specifieke taken, terwijl ze andere projecten uitbesteden. Een populaire optie is om strategische marketingactiviteiten intern te houden en tactische taken zoals SEO, SEA of contentcreatie uit te besteden aan een (online) marketing bureau of freelancer.
Enkele voorbeelden:
Met een hybride model heb je meer controle en bouw je bedrijfsspecifieke kennis op in een intern team, terwijl je gespecialiseerde expertise kan inschakelen en flexibel kan opereren in functie van je doelstellingen. Dat zorgt vaak voor een efficiënte inzet van middelen en expertise.
Met een talent pool van meer dan duizend zorgvuldig gescreende freelance experten kunnen we snel schakelen en kwaliteit garanderen. Daarbij verliezen we het menselijke aspect – cruciaal voor operationeel succes – nooit uit het oog. Het resultaat: meer efficiëntie en performantie voor je organisatie, meer focus voor ondernemers en marcom verantwoordelijken. De juiste expert op de juiste plaats, op het juiste moment. Dat is precies wat CrossCast je biedt.
Ontdek hoe we jou kunnen helpen!
Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.