Als freelancer aan de slag via CrossCast? Klik hier

7 tips om de perfecte freelancer te kiezen

Freelancer

Freelancen zit in de lift en daar kan jij als marketeer, zaakvoerder of aankoper enkel maar je voordeel mee doen. Maar hoe scheid je het kaf van het koren als je een freelancer wil inhuren? Wij geven alvast 7 nuttige tips die van pas komen bij het selecteren van freelancers.

De voordelen van een freelancer in een notendop

Moest je nog niet helemaal overtuigd zijn van het werken met freelancers dan geven we je eerst nog enkele argumenten om toch de stap te zetten. Naast het feit dat je ze flexibel kan inzetten volgen je noden, werken freelancers snel, accuraat, nemen ze hun verantwoordelijkheid en kunnen ze heel wat externe expertise je onderneming binnen brengen. Om maar te zeggen dat werken met een freelancer kan lonen als je het goed aanpakt, en niet veel meer kost dan een ‘vaste’ kracht.

7 geboden bij het selecteren van je freelancer

1. Breng de taak en de benodigde expertise goed in kaart

Het succesvol inschakelen van een freelancer vergt ook wat voorbereiding van jouw kant. Definieer helder de taak die de freelancer op zich zal nemen, leg doelen vast en bepaal de expertise die ervoor nodig is. Je kan een geweldige freelancer inhuren, maar als zijn/haar expertise niet met jouw noden matcht, zal je nooit het resultaat verkrijgen dat je voor ogen had. Hou er ook rekening mee dat je heel kwalitatieve freelancers soms zal moeten overtuigen om voor jou te werken, ze hebben vaak keuze te over. Zonder een duidelijk plan en strategie haal je best geen freelancers aan boord, dat is zonde van de tijd en het geld.

2. Voer een doorgedreven gesprek

Kijk verder dan de offerte en de prijs. Een doorgedreven gesprek met de freelancer voor je je definitieve keuze maakt is een must. Zit je op dezelfde golflengte? Snapt de freelancer je bedoelingen? Hoe komt hij/zij over, en past hij/zij in jouw bedrijfscultuur of team? Zonder een persoonlijke babbel kan je je schromelijk vergissen. De manier waarop de mails zijn samengesteld en de professionaliteit waarmee de freelancer zijn/haar offertes en communicatie aanpakt kan ook een heel belangrijke aanwijzing zijn over de punctualiteit en de kwaliteit.

Een gouden stelregel? Huur enkel freelancers in waar je een persoonlijke klik mee hebt en die je ook permanent in je team zou willen.

3. Vraag relevante referenties en check deze

Iedereen kan wel wat klanten opsommen op zijn website. Maar wat zegt dat? Vraag en check relevante referenties! Contacteer bestaande klanten van de freelancers en stel vragen. Let ook op referenties die aansluiten bij je eigen business. Als de freelancer jouw onderneming en markt snapt, kan je veel sneller schakelen en krijg je meer waarde voor je geld.

4. Communiceer open en eerlijk

Wil je alles uit de samenwerking halen? Communiceer dan open en eerlijk. Geef ook duidelijk aan wat werkt en wat niet, en evalueer geregeld. Feedback is essentieel en je mag best naar de inzichten van de freelancer vragen. Dit kan waardevolle input opleveren, een freelancer bekijkt je onderneming immers als een buitenstaander.  Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor een tijdelijk ingehuurde kracht meestal niet. Nieuwe inzichten kunnen zo het bedrijf binnen sijpelen.

5. Maak gebruik van je netwerk, online tools en/of een gespecialiseerd bureau

Informeer in je netwerk, ongetwijfeld kunnen ze je op het spoor brengen van bekwame freelancers. Ondertussen zijn er ook heel wat sites waarop je freelancers kan vinden en vaak krijgen die daar ook een rating mee van eerdere klanten. Vind je toch nog niet de juiste freelancer voor jouw project? Dan zijn er ook nog de gespecialiseerde bureau’s die freelancers rekruteren en screenen. Zij kunnen een waardevolle partner zijn in je zoektocht, want hebben alle nodige expertise in huis.

6. Test de freelancer

Uiteraard kan je een freelancer meteen in het diepe gooien, maar is dat wel verstandig? Begin met een kleiner project, zodat je de freelancer kan evalueren en kan inschatten. Zo kan ook de freelancer aftoetsen of het project, het bedrijf en jouw team hem/haar ligt en of hij/zij het verschil kan maken. Hou er wel rekening mee dat je voor een testproject zal moeten betalen.

7. Kies niet automatisch voor de goedkoopste freelancer

Selecteer op talent. Ook al heb je budgettaire beperkingen, opteer niet automatisch voor de goedkoopste oplossing. Hou de stelling: ‘Goedkoop is soms duurkoop’, in het achterhoofd. Betaal je je freelancer correct, marktconform en tijdig dan zal hij/zij ook net dat tikkeltje meer doen. Een iets ‘duurdere’, meer ervaren freelancer werkt de opdracht misschien in minder tijd af, wat het hogere tarief kan compenseren.

Met deze tips kom je ongetwijfeld al een heel eind en haal je de juiste freelancer in huis.

Op zoek naar een freelancer?

Neem contact op met Remi Maddens. CrossCast heeft een pool aan professionele, ervaren en gescreende freelancers in de marketingcommunicatie ter beschikking. Onmiddellijk inzetbaar voor je kort- of langlopende projecten.

Tips & tricks rond online content beheer ontvangen? Schrijf je dan in op onze 3-maandelijkse nieuwsbrief.


Tips & Tricks

De voordelen van e-mailmarketing

Is e-mailmarketing nog wel van deze tijd? En zo ja, hoe boeken we er de beste resultaten mee? Crosscast geeft enkele praktische tips en bespreekt trends voor e-mailcommunicatie. 

4 tips voor een gebruiksvriendelijk webdesign

Websitebezoekers willen zo snel en eenvoudig mogelijk juiste en relevante informatie vinden. In dit artikel verduidelijken we hoe het design hierbij bepalend is en welke aandachtspunten er zijn. Een optimaal design hoeft niet veel moeite te kosten, want enkele eenvoudige ingrepen kunnen al veel helpen. Crosscast geeft je 4 tips om je website te optimaliseren.

10 doelstellingen voor contentmarketing

"Content is king", "It's all about content", het zijn leuke one-liners maar we mogen niet vergeten dat content op zich ook 'maar' content is. Contentmarketing heeft enkel zin als de content in functie staat van de bedrijfsdoelstellingen. Daarom geeft CrossCast je 10 goede doelstellingen voor contentmarketing.

10 tips voor goede webcopy

Hoe schrijf je een goede webtekst? Tips voor goede webcopy vind je tegenwoordig overal. CrossCast zet 10 vuistregels van About.com die nog door velen genegeerd worden op een rijtje.